9.1 PENGENALAN
Di antara
ciri utama wujudnya sesebuah negara ialah wujudnya kerajaan. Kerajaan adalah
penting sebagai pelaksana dasar-dasar yang menetukan takdir sesebuah negara.
Berdasarkan kenyataan tersebut Malaysia
seperti negara-negara lain di dunia juga mempunyai sistem dan jentera
pentadbiran kerajaan sendiri. Ini adalah penting sebagai satu lambang kepada
negara Malaysia
yang merdeka. Kerajaan yang ada adalah sebagai tanda bahawa negara Malaysia
diuruskan oleh rakyat negara ini sendiri. Oleh itu Malaysia sebagai negara moden
memang tidak dapat lari daripada memerlukan satu sistem pentadbiran kerajaan
yangcekap dan berkesan untuk memelihara keamanan serta melaksanakan usaha-usaha
pembangunan sosioekonomi demi kepentingan rakyat.
Bagi
memastikan semua ini terlaksana, pentadbir-pentadbir awam adalah merupakan
mereka yang memainkan peranan penting dan merupakan jentera utama kepada
kelancaran pembangunan negara. Ini kerana merekalah yang bertanggungjawab
terhadap perjalanan pentadbiran harian serta terlibat dalam proses pembentukan
dan pelaksanaan dasar-dasar awam. Kepentingan mereka ini adalah jelas walaupun
apabila kerajaan yang memerintah bertukar hasil dari kehendak rakyat melalui
pilihan raya tetapi mereka masih tetap kekal. Dengan lain perkataan, masa depan
sesebuah negara amat bergantung kepada jentera yang menggerakkan sistem
pentadbiran yang sedia wujud.
Di
dalam bab ini para pelajar akan didedahkan tentang jentera pentadbiran kerajaan
negara ini secara umum. Perbincangan di dalam bab ini akan melihat tiga
peringkat pentadbiran kerajaan di Malaysia, iaitu
(a)
Pentadbiran Peringkat Kerajaan Persekutuan,
(b)
Pentadbiran Peringkat Kerajaan Negeri, dan
(c)
Pentadbiran Peringkat Kerajaan
Setelah itu
perbincangan akan disambung dengan meneliti secara umum pentadbiran peringkat
negeri di Semenanjung Malaysia,
Sabah dan Sarawak. Pada bahagian akhir pula,
kita akan sama-sama pula mengkaji secara ringkas tentang pentadbiran di
peringkat Kerajaan Tempatan. Di dalam setiap perbincangan, penulis akan
membincangkan menurut susunan kepentingan sebagai contoh Kementerian akan
dibincangkan dahulu sebelum berpindah kepada tajuk Jabatan dan seterusnya.
9.2 JENTERA PENTADBIRAN
KERAJAAN PERSEKUTUAN
Sebagaimana
yang pelajar sedia maklum berdasarkan pembelajaran pada bab yang sebelumnya.
Kuasa Eksekutif merupakan salah satu daripada tiga kuasa kerajaan yang terdapat
di negara kita. Perlu diingat menurut Perlembagaan Persekutuan Malaysia,
Kuasa Eksekutif Kerajaan Persekutuan adalah terletak pada Yang Di Pertuan Agong
sebagai Kepala Utama Negara. Walau bagaimanapun dari segi pelaksanaan adalah
jelas organisasi tertinggi yang menjalankan Kuasa Eksekutif ialah Kabinet atau
Jemaah Menteri. Manakala dari segi perjalanan dasar pula, segala dasar dan
arahan Kabinet dilaksanakan oleh pegawai-pegawai awam yang berkhidmat dalam
organisasi-organisasi kerajaan yang berkaitan. Organisasi-organisasi berkenaan
pada kebiasaannya terletak di bawah salah satu bentuk organisasi kerajaan iaitu
sama ada:
(a) organisasi-organisasi
yang ditubuhkan di bawah kuasa Perlembagaan Persekutuan Malaysia
seperti Majlis Tanah Negara dan Suruhanjaya Pilihan Raya, dan
(b) organisasi-organisasi
yang ditubuhkan di bawah kuasa atau budi bicara kerajaan dan pihak pentadbiran
seperti Kementerian, jabatan dan Perbadanan-Perbadanan Awam.
Perkara
paling penting untuk memastikan kelancaran keseluruhan jentera pentadbiran ini
ialah penyelarasan dalam sesebuah organisasi dan di antara berbagai-bagai
organisasi kerajaan. Menerusi penyelarasan ini, sebuah jentera pentadbiran yang
cekap dan berkesan dapat direalisasikan.
9.2.1 Kabinet
Berdasarkan
penjelasan di atas, para pelajar diharap dapat memahami dengan jelas bahawa
kabinet merupakan organisasi tertinggi yang menjalankan kuasa eksekutif
Kerajaan Persekutuan dan ini dilakukan di atas nama Yang Di Pertuan Agong
(YDPA). Secara umumnya, kabinet dibentuk oleh parti yang mempunyai kedudukan
majoriti di dalam Dewan Rakyat. Kedudukan majoriti ini seperti yang kebanyakan
para pelajar sedia maklum diperoleh daripada satu proses pemilihan oleh rakyat
yang kita kenali sebagai pilihan raya yang adil dan bebas. Kabinet atau jemaah
menteri ini diketuai oleh seorang ketua yang dikenali sebagai Perdana Menteri.
Perdana Menteri dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong daripada salah seorang ahli
Dewan Rakyat dan mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan tersebut. Di Malaysia
adalah menjadi kebiasaan Perdana Menteri dilantik daripada kalangan kumpulan
politik atau parti politik yang mendapat kerusi majoriti di Dewan Rakyat.
Sebagai Ketua Eksekutif sebenar, Perdana Menteri bertanggungjawab untuk
memaklumkan dan menjelaskan kepada Yang Di Pertuan Agong tentang pentadbiran
negara.
Di
antara tugas-tugas utama Perdana Menteri ialah mempengerusikan kabinet serta
mengetuai kerajaan dalam hal-hal berkaitan dasar negara. Secara keseluruhan
kabinet dianggotai oleh jemaah kabinet atau menteri yang dilantik oleh Yang Di
Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri. Mereka yang dilantik menurut
Perlembagaan Persekutuan Malaysia
adalah dari kalangan ahli-ahli kedua-dua Majlis Parlimen iaitu Dewan Negara dan
Dewan Rakyat. Di Malaysia, barisan kabinet terdiri adripada kalangan ahli-ahli
parti politik yang memenangi majoriti kerusi Dewan Rakyat sewaktu pilihan raya
umum.
Dari
segi tanggungjawab ke atas tugasan mereka, anggota kabinet adalah
bertanggungjawab secara kolektif atau bersesama ke atas setiap keputusan dasar
yang dibuat oleh kabinet. Lazimnya kabinet bermesyuarat sekali dalam seminggu
atau pada tiap-tiap minggu pada setiap bulan dan ini dilakukan pada setiap hari
Rabu. Setiausaha kabinet ialah Ketua Setiausaha Negara (KSN).
9.2.2 Organisasi Kerajaan yang
Ditubuhkan Atas Budi Bicara
Sebagaimana
yang telah disebutkan di atas, selain daripada organisasi-organisasi yang
ditubuhkan menurut kehendak Perlembagaan Persekutuan Malaysia terdapat juga
organisasi-organisasi yang dibentuk atas budi bicara kerajaan bagi membantu
melicinkan lagi kelancaran pentadbiran.
9.2.2.1 Kementerian
Di antara
organisasi yang dimaksudkan ialah kementerian yang merupakan agensi tertinggi
dalam struktur pentadbiran Kerajaan Persekutuan. Kementerian pula boleh kita
lihat dengan jelas menerusi pembahagian, iaitu Jabatan Perdana Menteri, dan
kementerian-kementeriannya lain.
(a) Jabatan
Perdana Menteri
Jabatan
Perdana Menteri merupakan satu kementerian yang amat penting. Ini kerana fungsi
utamanya sebagai perancang, perumus dan penyelaras segala dasar negara di
samping menentukan kelancaran pelaksanaan dasar-dasar tersebut oleh
kementerian-kementerian lain secara cekap dan berkesan. Kepentingan jabatan ini
juga jelas terserlah berdasarkan ia diketahui oleh Perdana Menteri sendiri.
Perdana Menteri pula dibantu secara langsung oleh Timbalan Perdana Menteri,
Menteri-menteri utama dan Timbalan-timbalan Menteri yang khusus bagi Jabatan
Perdana Menteri.
Ketua
pegawai pentadbir atau pegawai pentadbir utama bagi jabatan ini ialah Ketua Setiausaha
Negara (KSN) sendiri yang bertugas sebagai penasihat langsung dan pentadbir
utama kepada Perdana Menteri. Di abwah pentadbirannya terdapat berbagai unit,
bahagian atau jabatan tertentu yang berperanan untuk melicinkan jentera
pentadbiran seperti:
(i)
Bahagian Perancangan Ekonomi – Unit Perancangan Ekonomi
Negara (EPU)
(ii)
SERU – Sosio-Economy Research Unit
(iii) MAMPU – Manpower
Administration & Modernisation Planning Unit
(iv) JAKIM – Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia
(b) Kementerian-Kementerian
Seperti juga
Jabatan Perdana Menteri, kementerian-kementerian lain juga adalah penting.
Ianya hanya berbeza dari segi pengkhususan kerjanya sahaja. Pengkhususan ini
dibuat bagi memastikan tumpuan sepenuhnya dapat diberikan kepada sektor-sektor
penting di dalam negara ini. Ia lazimnya diketuai oleh seorang menteri yang
bertanggungjawab di dalam melaksanakan bidang kuasa yang disebut Portfolio.
Kementerian adalah bertanggungjawab di dalam menggubal dasar, merancang program
dan melaksanakannya di bawah arahan polisi seorang menteri.
Struktur
organisasi kementerian terdiri daripada ibu pejabat kementerian, jabatan dan
perbadanan di bawah kawalannya. Seperti Jabatan Perdana Menteri, Kementerian
juga mempunyai pegawai utama bagi mengetuai pentadbiran di setiap kementerian.
Pegawai Tadbir Utama di kementerian pada kebiasaannya ialah Ketua Setiausaha
Kementerian (KSU) dan dibantu oleh beberapa orang pegawai kanan terutamanya
dari Perkhidmatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD). Menteri yang memegang
portfolio pula selalunya dibantu oleh seorang atau kadang kala dua orang
Timbalan Menteri dan juga Setiausaha Parlimen. Timbalan Menteri ini dilantik
oleh Yang Di Pertuan Agong daripada kalangan ahli mana-mana Majlis Parlimen,
iaitu sama ada Dewan Rakyat atau Dewan Negara setelah mempertimbangkan nasihat
Perdana Menteri. Setiausaha Parlimen pula dilantik terus oleh Perdana Menteri
daripada orang yang menjadi ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
9.2.2.2 Jabatan
Jabatan
merupakan agensi pentadbiran kerajaan di bawah tanggungjawab sesebuah
kementerian. Para pelajar dapat melihat
terdapat satu atau kadang kala banyak jenis jabatan di bawah sesebuah
kementerian. Sebagai contoh, hanya ada satu jabatan sahaja di bawah
tanggungjawab Kementerkian Pendidikan berbanding dengan Kementerian Hal Ehwal
Dalam Negeri yang mempunyai Jabatan Imigresen, Jabatan Polis (Polis Diraja
Malaysia) dan Jabatan Penjara di bawah tanggungjawabnya. Kebanyakan jabatan ini
mempunyai ibu pejabat di peringkat kementerian dan cawangan-cawangan di
peringkat negeri.
Adalah jelas
bahawa peranan jabatan adalah untuk melaksanakan perkara-perkara dan
dasar-dasar seperti yang ditetapkan oleh kerajaan melalui kementerian
masing-masing. Jabatan diwujudkan terutamanya cawangan-cawangan di peringkat
negeri adalah bagi membantu mengurangkan beban ibu pejabat kementerian,
melancarkan pentadbiran dan juga memudahkan rakyat. Tanggungjawab setiap
cawangan adalah untuk melaksanakan tugas-tugas dan kegiatan pejabat yang
berkaitan dengan dasar-dasar yang telah dibuat kementerian. Sebagai contoh,
tugas cawangan Jabatan Imigresen di setiap negeri ialah untuk menjalankan
urusan berkaitan pengeluaran passport dan visa juga pengesahan dan sebatan ke
atas sebarang kemasukan ke negara ini.
Sesebuah
jabatan mempunyai seorang ketua yang diberi gelarang yang berbeza-beza menurut
tugas masing-masing seperti Polis Di Raja Malaysia diketuai oleh Ketua Polis
Negara (KPN). Manakala cawangan-cawangan jabatan pula mempunyai ketua
masing-masing yang diberi nama sebagai Pengarah Negeri (bagi peringkat negeri)
dan pegawai daerah (bagi peringkat daerah).
9.2.2.3 Perbadanan Awam
Selain
daripada organisasi-organisasi yang berhubung secara langsung dengan
pentadbiran kerajaan atas urusan pentadbiran negara, wujud juga beberapa
organisasi yang berhubung dengan pentadbiran kerajaan tetapi tidak secara
langsung. Organisasi ini pada kebiasaannya ditubuhkan oleh kerajaan atas tujuan
membantu kelancaran pentadbiran kerajaan dengan memberikan sedikit autonomi
atas kuasa ke atas beberapa perkara. Organisasi inilah yang kita kenali sebagai
Perbadanan Awam dan ia merupakan pertubuhan perbadanan yang diperbadankan oleh
kerajaan sama ada melalui undang-undang atau ditubuhka di bawah Akta Syarikat
untuk maksud-maksud tertentu. Terdapat dua jenis Perbadanan Awam iaitu
(a) Badan-badan
Berkanun yang ditubuhkan di bawah Akta Parlimen dan Enakmen Dewan Undangan
Negeri. Sebagai contoh ialah Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA), dan
Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH).
(b) Badan-badan
yang Tidak Berkanun yang ditubuhkan di bawah Akta Syarikat, 1965. taraf badan
ini sama seperti sebuah syarikat sektor swasta dan bergerak secara bebas di
dalam kegiatan ekonomi. Apa yang berbeza dengan sektor swasta ialah ekuitinya
dimiliki sama ada sebahagian atau semuanya oleh kerajaan seperti MAS, PERNAS,
BBMB dan MISC.
9.2.3 Organisasi
di Bawah Peruntukan Perlembagaan Persekutuan Malaysia
Kalau para
pelajar masih ingat, sebelum ini telah dijelaskan bahawa terdapat
organisasi-organisasi kerajaan yang ditubuhkan menerusi peruntukan Perlembagaan
Persekutuan Malaysia.
Dua organisasi penting yang ditubuhkan mengikut peruntukan Perlembagaan
Persekutuan Malaysia
iaitu Suruhanjaya, dan Majlis. Kedua-dua organisasi adalah bagi membantu
memantapkan lagi jentera pentadbiran kerajaan.
(a) Suruhanjaya
Terdapat dua
jenis suruhanjaya yang tetap dalam Kerajaan Persekutuan iaitu Suruhanjaya
Pilihan Raya, dan Suruhanjaya Perkhidmatan. Kerajaan juga boleh menubuhkan
Suruhanjaya Khas yang lazimnya berbentuk sementara untuk mengkaji sesuatu
perkara atau masalah dan membuat perakuan-perakuan kepada kerajaan. Justeru
itu, Perlembagaan Persekutuan Malaysia
telah memperuntukkan penubuhan tiga suruhanjaya bagi membantu kelancaran
jentera pentadbiran kerajaan iaitu
(i)
Suruhanjaya Pilihan Raya
(ii)
Suruhanjaya Perkhidmatan
(iii)
Suruhanjaya Khas untuk tujuan tertentu (seperti Suruhanjaya
siasatan kemalangan keretapi di Gemas)
Suruhanjaya
Perkhidmatan pula ditubuhkan untuk memberi layanan yang adil kepada semua
anggota perkhidmatan dari segi pelantikan, kenaikan pangkat dan tindakan
tatatertib. Terdapat lima
Suruhanjaya Perkhidmatan Persekutua yang mengawal taraf dan syarat perkhidmatan
yang berlainan iaitu
(i)
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
(ii)
Suruhanjaya Perkhidmatan Pasukan Polis
(iii)
Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan
(iv)
Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan
(v)
Majlis Angkatan Tentera
Bagi menjamin
kebebasan suruhanjaya-suruhanjaya yang ditubuhkan, ahli-ahlinya mestilah
dilantik secara khas. Ahli-ahli Suruhanjaya Pilihan Raya adalah dilantik oleh
Yang Di Pertuan Agong setelah berunding dengan majlis Raja-Raja. Ahli-ahli
Suruhanjaya Perkhidmatan pula dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong setelah
mempertimbangkan nasihat Perdana Menteri dan setelah berunding dengan Majlis
Raja-Raja. Begitu juga ahli-ahli Suruhanjaya Khas yang ditubuhkan kerana
sebab-sebab tertentu adalah dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong setelah
mempertimbangkan nasihat Perdana Menteri.
(b) Majlis-Majlis
Terdapat dua
jenis Majlis yang ditubuhkan di dalam system kerajaan persekutuan iaitu
(i) Majlis
yang ditubuhkan di bawah peruntukan Perlembagaan Malaysia.
Majlis ini
ditubuhkan menurut Perlembagaan Malaysia
bagi melicinkan tugas-tugas pentadbiran seperti strategi dan menyelaras sesuatu
dasar. Terdapat empat buah majlis yang telah ditubuhkan di bawah peruntukan
ini, iaitu Majlis Tanah Negara, Majlis Kewangan Negara, Majlis Kebangsaan bagi
Kerajaan Tempatan, dan Majlis Angkatan Tentera.
(ii) Majlis
yang ditubuhkan untuk membantu melicinkan perjalanan jentera pentadbiran
kerajaan.
Majlis ini
pula pada kebiasaannya ditubuhkan berasaskan kepentingan atau keperluan pentadbiran
kerana sesuatu atau kejadian atau perkara penting seperti:
· Majlis
Tindakan Negara – ditubuhkan untuk menyelaras perlaksanaan semua program dan
projek pembangunan.
· Majlis
Ekonomi Negara – ditubuhkan untuk bertanggungjawab mengenai semua aspek ekonomi
negara seperti jawatankuasa ad-hoc MAPEN yang pernah mewujudkan
dasar-dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Dasar Pembangunan Nasional
(DPN) ataupun Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) yang diwujudkan bagi
membantu menguruskan dan mencari jalan untuk mengatasi kegawatan ekonomi.
9.3 JENTERA PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI
Sebagaimana
yang kita bincangkan pada struktur Kerajaan Persekutuan, setiap Kerajaan Negeri
di Malaysia juga mempunyai struktur bagi jentera pentadbiran masing-masing.
Lazimnya struktur bagi jentera pentadbiran kerajaan-kerajaan negeri di
Semenanjung Malaysia
adalah lebih kurang sama. Walau bagaimanapun terdapat juga perbezaan biarpun ia
berbeza hanya sedikit terutama di negeri-negeri di Sabah dan Sarawak.
Dalam bahagian ini kita akan meneliti dan membincangkan secara umum bagi
mengenali jentera pentadbiran kerajaan-kerajaan negeri serta menyentuh sedikit
tentang penyelarasan pentadbiran di antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan
Negeri.
9.3.1 Majlis Mesyuarat Kerajaan
Sebagaimana
yang para pelajar sedia fahami di peringkat persekutuan, Kuasa Eksekutif adalah
pada Yang Di Pertuan Agong. Oleh tiu di setiap Kerajaan Negeri pula adalah
jelas Kuasa Eksekutif terletak pada Raja atau Sultan atau Yang Di Pertua Negeri
mengikut perlembagaan negeri masing-masing. Di Semenanjung Malaysia, Kuasa
Eksekutif ini pada kebiasaannya adalah dijalankan atau dilaksanakan oleh Majlis
Mesyuarat Kerajaan (EXCO) atas nama raja atau Sultan atau Yang Di Pertua Negeri
bagi negeri masing-masing. Manakala pelaksanaan Kuasa Eksekutif di Sarawak
dijalankan oleh badan yang sama seperti Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di
Semenanjung yang digelar Majlis Tertinggi. Di Sabah pula badan yang sama taraf
disebut sebagai kabinet. Kalau para pelajar telah faham proses di peringkat
persekutuan, adalah mudah bagi anda memahami kedudukan Majlis Mesyuarat
Kerajaan Negeri yang menyerupai kabinet di peringkat Persekutuan. Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri adalah merupakan organisasi pembentukan dasara yang
tertinggi bagi peringkat pentadbiran negeri. Seperti Yang Di Pertuan Agong dan
Kabinet Persekutuan, dalam kebanyakan perkara, Raja atau Sultan atau Yang Di
Pertua Negeri harus bertindak atas nasihat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
Majlis
Mesyuarat Kerajaan ini pada kebiasaannya diketuai oleh seorang yang digelar
sebagai Menteri Besar bagi negeri-negeri yang diperintah oleh Raja arau Sultan.
Manakala gelaran Ketua Menteri digunakan bagi negeri-negeri yang tidak
mempunyai pemerintahan beraja. Menteri Besar merupakan ketua eksekutif di
peringkat kerajaan negeri seperti mana Perdana Menteri di peringkat pentadbiran
Persekutuan.
Lazimnya,
Menteri Besar atau Ketua Menteri ini dilantik oleh Raja atau Sulltan atau Yang
Di Pertua Negeri daripada orang yang menjadi ahli Dewan Undangan Negeri dan
mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan tersebut. Amalan di
negnegeri-negeri di Malaysia adalah jelas menunjukkan Menteri Besar atau Ketua
Menteri adalah dilantik dari kalangan peminmpin golongan politikatau parti
politik yang menguasai majority kerusi Dewan Undangan Negeri hasil daripada
satu proses pemilihan atau pilihan raya yang dijalankan secara adil dan bebas.
Dalam pada itu, pemimpin parti politik itu juga mestilah memenangi kerusi Dewan
Undangan Negeri yang ditandinginya. Dengan lain perkataan, pemimpin parti
politik tersebut tidak dapat dilantik menjadi Menteri Besar atau Ketua Menteri
andainya beliau sendiri tidak memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri yang
ditandinginya walaupun beliau adalah tokoh yang paling layak dan popular. Bagi
membantu Menteri Besar atau Ketua Menteri, Raja atau Sultan atau Yang Di Pertua
Negeri mestilah atas nasihat Menteri Besar atau Ketua Menteri melantik tidak
lebih daripada lapan atau kurang daripada empat orang ahli lain dari kalangan ahli-ahli
Dewan Undangan Negeri. Kumpulan ahli Dewan Undangan Negeri yang dilantik inilah
kemudiannya Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
adalah kolektif atau bersesama bertanggungjawab kepada Dewan Undangan Negeri.
Di dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri ini terkandung juga tiga ahli pegawai
(ex-officio) iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri
dan Penasihat Undang-Undang. Sebagaimana Ketua Setiausaha Negara dan peranannya
di kabinet, Setiausaha Kerajaan Negeri pula adalah Setiausaha kepada Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri.
9.3.2 Jabatan
Jabatan
ditubuhkan di dalam pentadbiran negeri adalah bagi membantu memantapkan lagi
kelancaran pentadbiran. Berdasarkan keperluan-keperluan pentadbiran itulah,
maka terdapat dua jenis jabatan di peringkat negeri, iaitu jabatan negeri, dan
cawangan jabatan persekutuan. Jabatan-jabatan negeri itu sendiri dibahagikan
kepada jabatan negeri yang bertanggungjawab kepada Kerajaan Negeri, dan jabatan
negeri yang bertanggungjawab kepada kedua-dua Kerajaan Negeri dan Persekutuan.
9.3.2.1 Jabatan Negeri
Wujudnya
jabatan negeri ini adalah penting berasaskan hubungannya yang secara langsung
dengan pentadbiran utama kerajaan negeri. Ini boleh para pelajar lihat
berdasarkan peranan setiap jabatan tersebut. Di antara jabatan negeri yang
paling penting ialah Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Pejabat Kewangan
Negeri, Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri, dan Unit Perancang Ekonomi
Negeri.
(a) Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
Para pelajar tentu masih ingat fungsi
Jabatan Perdana Menteri di peringkat Persekutuan. Fungsi Pejabat Setiausaha
Kerajaan Negeri ini sama seperti Jabatan Perdana Menteri yang merupakan jabatan
negeri yang utama dan merupakan nadi pentadbiran di peringkat negeri. Ia
diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri yang merupakan pegawai pentadbir utama
dan penasihat pentadbir utama kepada Menteri Besar atau Ketua Menteri dan
Majlis Mesyuarat Kerajaan. Jabatan yang sama taraf di Sarawak juga dikenali
sebagai Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri manakala di negeri Sabah
ia lebih dikenali sebagai Jabatan Ketua Menteri. Fungsi umum Pejabat Setiausaha
Kerajaan Negeri ini adalah jelas menggambarkan kepentingannya kerana ia adalah
pusat untuk merancang dan menyelaras dasar negeri di samping menentukan
pelaksanaan dasar-dasar tersebut oleh agensi-agensi kerajaan negeri yang lain
termasuk pejabat-pejabat daerah.
(b) Pejabat Kewangan Negeri
Pejabat
Kewangan Negeri pula secara umumnya merancang dan melaksanakan dasar-dasar
kewangan dan belanjawan kerajaan negeri bagi memastikan kelancaran pembangunan
ekonomi negeri yang pesat. Antara lain fungsi Pejabat Kewangan Negeri ialah
mengusahakan cara-cara untuk mencari dan mendapatkan sumber kewangan wang untuk
kegunaan Kerajaan Negeri. Ini pada kelazimannya dilakukan menerusi pelaksanaan
berbagai-bagai cukai serta pemerolehan melalui pinjaman-pinjaman. Pejabat
kemudian akan mengagihkan sumber-sumber kewangan kepada agensi-agensi kerajaan
melalui belanjawan tahunan.
(c) Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri
Pejabat
Penasihat Undang-Undang Negeri pula bertanggungjawab untuk memberikan nasihat
mengenai berbagai-bagai perkara berkaitan dengan undang-undang kepada Menteri
Besar dan Majlis Mesyuarat Kerajaan.
(d) Unit Perancang Ekonomi Negeri
Unit
Perancang Ekonomi Negeri bertanggungjawab merancang dan menyelaras usaha-usaha
pembangunan ekonomi negeri agar semuanya berjalan lancar. Di antara fungsi
utama unit ini ialah menyelaraskan penyediaan rancangan-rancangan pembangunan
negeri lima tahun.
Begitu juga dalam menyelia dan memerhati pelaksanaan berbagai-bagai projek
pembangunan serta tidak ketinggalan dalam memberi khidmat nasihat kepada
kerajaan negeri atas masalah-masalah ekonomi negeri yang umum.
9.3.2.2 Jabatan Negeri dan Persekutuan
Selain
daripada jabatan-jabatan yang berkait langsung kepada pengurusan pentadbiran
negeri, terdapat juga jabatan-jabatan yang mempunyai tanggungjawab kepada
kedua-dua Kerajaan Negeri dan Persekutuan. Di antara jabatan-jabatan yang
mempunyai tanggungjawab kepada kedua-dua pengurusan pentadbiran kerajaan negeri
dan persekutuan ialah Jabatan Kebajikan Masyarakat, dan Jabatan Parit dan
Taliair. Jabatan-jabatan sedemikian bertanggungjawab bagi perkara-perkara yang
termasuk dalam senarai bersama.
9.3.2.3 Jabatan Persekutuan di Negeri-Negeri
Cawangan
Jabatan Persekutua diwujudkan di peringkat negeri bertujuan untuk memudahkan
dan melancarkan lagi proses pentadbiran selain memberi kemudahan kepada rakyat.
Di antara beberapa Cawangan Jabatan Persekutuan di negeri ialah seperti Jabatan
Imigresen Negeri dan Jabatan Pendidikan Negeri. Cawangan-cawangan tersebut
adalah tanggungjawab secara langsung kepada Kerajaan Persekutuan. Walau
bagaimanapun cawangan-cawangan ini tertakluk kepada usaha-usaha penyelarasan
oleh Kerajaan Negeri.
9.3.2.4 Pejabat Setiausaha Persekutuan dan Pejabat
Kewangan Persekutuan
Seperti
yang telah dinyatakan sejak awal lagi, wujud beberapa perbezaan pentadbiran di
Sabah dan Sarawak. Ini tidaklah menghairankan
kerana negeri-negeri tersebut sememangnya mempunyai beberapa keistimewaan dalam
beberapa segi yang berkaitan dengan kuasa kerajaan negeri. Ini adalah jelas
berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan Malaysia
yang telah dipersetujui sewaktu penubuhan Persekutuan Malaysia pada 1963. Walau
bagaimanapun atas tujuan-tujuan penyelarasan dan melicinkan lagi pentadbiran
kerajaan persekutuan dan negeri, maka ditubuhkan Pejabat Setiausaha Persekutuan
dan Pejabat Kewangan Persekutuan.
Fungsi
dan tugas utama Pejabat Setiausaha Persekutuan ialah menyelaras
aktiviti-aktiviti jabatan-jabatan dan perbadanan-perbadanan awam persekutuan di
negeri, menguruskan hal-hal perkhidmatan pegawai-pegawai awam persekutuan dan
menjaga kepentingan kerajaan persekutuan termasuk kepentingan harta benda.
Selain itu, pejabat ini juga bertanggungjawab dalam memastikan perhubungan yang
erat di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-Kerajaan Negeri berkenaan.
Bagi tujuan tersebut pejabat berkenaan diketuai oleh seorang Setiausaha
Persekutuan.
Manakala
Pejabat Kewangan Persekutuan pula adalah bertanggungjawab kepada Kementerian
Kewangan Persekutuan dalam menjalankan tugas-tugas kewangan seperti pemeriksaan
anggaran belanjawan agensi-agensi persekutuan di Sabah dan Sarawak.
Tujuan penubuhannya ialah untuk mempercepatkan proses membuat keputusan tanpa
perlu merujuk kepada pihak berkuasa di Kuala
Lumpur.
9.3.3 Suruhanjaya
Sekarang
cuba
anda imbas kembali perbincangan di awal bab ini. Anda tentu sudah sedia maklum
akan kewujudan beberapa suruhanjaya di bawah Kerajaan Persekutuan. Sebagaimana
Kerajaan Persekutuan, Kerajaan-Kerajaan Negeri juga boleh menubuhkan
suruhanjaya-suruhanjaya berbentuk tetap atau khas. Pelantikan ahli-ahli
suruhanjaya dilakukan oleh Raja atau Sultan atau yang Di Pertua Negeri. Ini
dilakukan atas nasihat Menteri Besar atau ketua Menteri. Contoh suruhanjaya
tetap yang ada di negeri-negeri ialah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri dan
suruhanjaya ini wujud hampir di kesemua negeri di Malaysia.Walau bagaimanapun
ada juga negeri seperti Melaka yang tidak mempunyai Suruhanjaya Perkhidmatan
Awam Negeri. Bagi negeri yang tidak mempunyai Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
Negeri ini, pelantikan ke jawatan-jawatan negeri dibuat oleh Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam Persekutuan.
9.3.4 Perbadanan Awam
Kerajaan
Negeri juga mempunyai perbadanan-perbadanan awam yang merangkumi badan-badan
tidak berkanun (syarikat kepunyaan kerajaan). Contoh badan-badan berkanun yang
terdapat di setiap negeri ialah Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri seperti
Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) atau Perbadanan Kemajuan Negeri
Selangor (PKNS). Manakala contoh bagi badan-badan tidak berkanun negeri pula
ialah seperti Amanah Saham Darul Iman (ASDI) atau Amanah Saham Johor (ASJ) dan
Labuan Wood Products Sdn. Bhd. Dari segi
perhubungan antara perbadanan-perbadanan awam tersebut dengan agensi-agensi
kerajaan negeri ia adalah lebih kurang sama dengan apa yang terdapat antara
perbadanan-perbadanan awam persekutuan dengan agensi-agensi utama kerajaan
persekutuan.
9.3.5 Pentadbiran Negeri di Semenanjung Malaysia
Selain
pentadbiran negeri di peringkat negeri yang telah kita bincangkan, terdapat
juga tiga peringkat pentadbiran negeri yang menjadi sebahagian daripada
penggerak jentera pentadbiran kerajaan negeri secara keseluruhan. Di
Semenanjung Malaysia,
kita dapat lihat tiga peringkat yang wujud iaitu daerah, mukim, dan kampung.
(a) Daerah
Sebagaimana
pentadbiran negeri yang lain pentadbiran di peringkat daerah atau Pentadbiran
Daerah adalah amat penting. Ini memandangkan kebanyakan projek kerajaan
dilaksanakan di peringkat tersebut. Pejabat pentadbiran yang utama di
kebanyakan negeri di Semenanjung di peringkat daerah ialah Pejabat Daerah.
Manakala di Kelantan pejabat pentadbiran daerah ini lebih dikenali sebagai
Pejabat Jajahan. Di setengah-setengah negeri, pejabat pentadbiran daerah ini di
pecah kepada dua bahagian, iaitu Pejabat Daerah yang menguruskan hal-ehwal
keperluan dalam daerah tersebut melainkan hal-ehwal tanah, dan Pejabat Tanah
yang menguruskan hanya soal pentadbiran sahaja. Secara umum, peranan pejabat
daerah ialah menyelaras usaha-usaha pembangunan daerah dengan kerjasama
cawangan agensi-agensi Kerajaan Negeri dan Persekutuan di peringkat tersebut.
Pegawai pentadbir utama yang merancang dan menyelaras aktiviti-aktiviti
pembangunan daerah di peringkat daerah ialah Pegawai Daerah. Menurut susunan
pentadbiran kerajaan negeri beliau adalah secara langsung bertanggungjawab
kepada Setiausaha Kerajaan Negeri.
(b) Mukim
Mukim adalah
merupakan sebahagian daerah atau dengan lain perkataan sesuatu daerah itu
terbahagi kepada beberapa mukim. Di Kelantan kawasan yang sama taraf seperti
mukim di negeri-negeri lain di Semenanjung dikenali sebagai daerah. Mukim ini
pada kebiasaannya diketuai oleh seorang penjawat awam yang dikenali sebagai Penghulu
ataupun dikenali sebagai Penggawa di negeri Kelantan. Di setiap mukim atau
daerah di Kelantan terdapat Pejabat Penghulu atau Pejabat Penggawa bagi
memudahkan lagi urusan pentadbiran antara rakyat dan kerajaan. Peranan utama
Penghulu ialah membantu pejabat daerah dan agensi-agensi kerajaan melaksanakan
projek-projek pembangunan serta menyelaraskan kegiatan-kegiatan sosioekonomi di
kampung-kampung yang berada di bawah jagaannya.
(c) Kampung
Kampung
merupakan pentadbiran negeri yang paling rendah. Ketua pentadbir di peringkat
kampung ialah Ketua Kampung (Penghulu di Kelantan) yang dilantik oleh kerajaan
Negeri. Peranan utama Ketua Kampung ialah membantu agensi-agensi kerajaan
(termasuk pejabat daerah) melaksanakan projek-projek pembangunan. Sebagai contoh
Ketua Kampung membantu agensi-agensi kerajaan mendapatkan tapak yang sesuai
bagi sesuatu projek di kampungnya. Ketua Kampung juga merupakan penghubung
antara kerajaan dengan rakyat. Beliau menjalankan tugas-tugas melalui
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang dipengerusikan
olehnya. Ketua-ketua jabatan di peringkat daerah dijemput hadir ke mesyuarat
jawatankuasa tersebut. Pembentukan JKKK bertujuan untuk memberi peluang kepada
penduduk kampung mengambil bahagian dalam proses perancangan dan pelaksanaan
projek-projek pembangunan.
9.3.6 Pentadbiran Peringkat Negeri di Sabah
Terdapat dua
peringkat pentadbiran di negeri Sabah iaitu
daerah, dan kampung. Ketua pentadbir di peringkat daerah ialah Pegawai Daerah.
Beliau dibantu oleh penolong-penolong pegawai daerah dan seorang Ketua Daerah
yang bertanggungjawab bagi pentadbiran yang berkaitan hal-ehwal suku kaum di
daerah berkenaan. Setiap suku kaum diketuai oleh Ketua Anak Negeri (dikenali
juga sebagai Ketua Bumiputera) yang bertanggungjawab kepada Ketua Daerah.
Ketua-Ketua Anak Negeri adalah merupakan personel awam manakala Ketua Kampung
yang mengetuai kampung bukan sebahagian daripada personel awam.
9.3.7 Pentadbiran Peringkat Negeri di Sarawak
Pentadbiran
negeri Sarawak pula boleh dibahagikan kepada
empat peringkat iaitu bahagian, daerah, daerah kecil, dan kampung. Terdapat
sembilan Bahagian di negeri Sarawak dan
tiap-tiap satu diketuai oleh Residen. Sesuatu Bahagian dibahagikan kepada
daerah-daerah yang diketuai oleh Pegawai Daerah. Setiap suku kaum diketuai oleh
Ketua Masyarakat yang bergelar Pemanca. Beliau bertanggungjawab kepada Pegawai
Daerah. Sesebuah daerah pula dipecahkan kepada daerah-daerah kecil yang
diketuai oleh Pegawai-Pegawai Perkhidmatan tadbir Sarawak.
Ketua pentadbir di peringkat kampung ialah Penghulu.
9.3.8
Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
Satu
ciri utama Persekutuan menurut peruntukan Perlembagaan Persekutuan Malaysia
ialah Pembahagian Kuasa yang jelas dan bertulis dengan kerajaan negeri.
Pembahagian Kuasa terkandung di dalam peruntukan-peruntukan Perlembagaan
Persekutuan iaitu pada Jadual Kesembilan yang mengagihkan kuasa kepada tiga
senarai:
(i) Senarai Persekutuan – menyenaraikan
bidang kuasa kerajaan persekutuan di mana kerajaan persekutuan sahaja mempunyai
kuasa ke atasnya. Ia mengandungi 27 bidang kuasa antaranya ialah hubungan luar,
pertahanan dan kewangan.
(ii) Senarai Negeri – menyenaraikan
bidang kuasa yang diperuntukkan kepada negeri di mana kerajaan negeri sahaja
mempunyai kuasa ke atasnya. Ia mengandungi 12 bidang kuasa antaranya ialah
kanun tanah, perhutanan dan pertanian juga pengurusan air.
(iii) Senarai Bersama – menyenaraikan bidang kuasa
bersama Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Di dalam bidang perkara di
bawah senarai ini, kedua-dua kerajaan mempunyai kuasa ke atasnya. Ia
mengandungi 18 bidang kuasa antaranya ialah kebajikan masyarakat, biasiswa,
perancangan bandar dan perlindungan binatang liar.
9.4 KESIMPULAN
Daripada
perbincangan dan penelitian kita secara umum di atas, dapatlah kita rumuskan
bahawa jentera pentadbiran kerajaan sama ada di peringkat persekutuan mahupun
negeri adalah nyawa kepada pentadbiran di dalam negara kita yang merdeka ini.
Ia menjadi teramat penting bukan sahaja kerana tujuannya yang utama sebagai
alat untuk memastikan kelancaran dan kemantapan pentadbiran di negara ini
tetapi juga sebagai alat yang menghubungkan antara rakyat dan kerajaan. Ini
adalah jelas selari dengan apa yang dinyatakan oleh ahli falsafah ulung yang
juga seorang ahli undang-undang iaitu John Locke tentang kerajaan dan rakyat.
Menurut beliau, kerajaan diwujudkan atas kehendak dan aspirasi rakyat, maka
untuk itu adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan keselesaan dan
keselamatan rakyat adalah terjamin. Oleh kerana itu sekiranya rakyat tidak
mendapat hak-hak mereka adalah menjadi satu hak kepada rakyat untuk mengubah
kerajaan yang sedia ada. Di atas pandangan itulah maka ketua pelaksana kuasa
eksekutif adalah dilantik menerusi proses pemilihan oleh rakyat atau pilihan raya.
Ini dapat memastikan suara rakyat diwakili dalam pentadbiran negara ini. Bagi
memastikan kelancaran pula telah jelas buat kita, akan peranan
pentadbir-pentadbir awam yang bukan dari kalangan mereka yang dipilih melalui
proses politik. Cara ini dapat menjamin kesinambungan kelancaran jentera
pentadbiran negara ini biarpun kerajaan telah bertukar. Atau dalam erti kata
lain para pentadbir awam akan tetap kekal biarpun kerajaan yang sedia ada akan
digantikan oleh kumpulan politik yang lain yang berjaya menewaskan kerajaan
sedia ada dalam satu pilihan raya yang adil dan bebas. Bentuk jentera pentadbir
sedemikian, yang menggabungkan peranan kumpulan politik dan pentadbir awam yang
khusus adalah senjata untuk menjamin kesejahteraan negara dari diancam oleh ketidaklancaran
proses pentadbiran akibat daripada pertukaran kerajaan. Kelancaran proses
pentadbiran ini lebih terserlah dengan susunan organisasi-organisasi kerajaan
yang akhirnya menjuruskan kepada kepentingan rakyat. Hasilnya, semua ini
mewujudkan jentera pentadbiran kerajaan yang mantap dan akhirnya menjadikan
negara ini lebih teguh dan kuat dalam mewujudkan masa depan yang lebih
cemerlang.
politik malaysia kotor
ReplyDeletepuan, terdapat kesilapan atau maklumat lama yang tidak dikemaskinikan..sebagai contohnya nama penuh MAMPU dan tiada lagi Bahagian dinamakan SERU dalam JPM
ReplyDeleteini bagus terima kasihye ia sangat membantu
ReplyDeleteini bagus terima kasihye ia sangat membantu
ReplyDeleteini bagus terima kasihye ia sangat membantu
ReplyDeleteNotanya bagus..cuma kalau boleh berikan contoh2 program yg berkaitan dasar2 utama malaysia yang lain. Misalnya, RIMUP,PROSPER, CERAH - program2 ini merujuk kepada dasar2 apa.
ReplyDeleteMaaf..komen ini untuk tajuk dasar-dasar kerajaan.
DeleteAsa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
ReplyDeletepengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.