1.1 PENGENALAN
Kita sering mendengar orang memperkatakan tentang
kenegaraan. Kenegaraan sangat penting dan berkait rapat dengan rakyat, budaya,
politik, ekonomi dan sejarah sesebuah negara.
Tahukah anda apa
maksud kenegaraan? Kenegaraan merupakan satu kursus yang mengajar tentang hal
ehwal sesebuah negara untuk melahirkan warganegara yang baik dan
bertanggungjawab1. Warganegara yang baik mesti mempunyai
tanggungjawab terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat, dan negara.2
Sementara dalam disiplin sains politik pula, kenegaraan selalu di rujuk sebagai
pembinaan negara bangsa.3 Umumnya kenegaraan adalah satu bidang
pengajian yang matlamatnya melahirkan rakyat atau warganegara yang baik dan
bertanggungjawab dalam usaha membentuk sebuah negara dan bangsa yang bersatu
padu dan dihormati di peringkat antarabangsa melalui pembelajaran dan penghayatan
kursus kenegaraan.
Warganegara yang baik
dan bertanggungjawab perlu mengetahui latar belakang warisan budayanya,
perkembangan sejarah bangsa dan negaranya. Pengetahuan sejarah perlu diketahui,
difahami dan dihayati untuk membantu ke arah menanam dan mengembangkan
kesedaran dan kebanggaan terhadap negara. Dengan mempelajari sejarah tanah air,
ia menimbulkan rasa kecintaan dan dapat mendedahkan kepada semangat kesetiaan,
rasa kesyukuran serta sedia berkorban untuk mempertahankan kedaulatan negara. Di
samping itu juga, intipati sejarah dapat membantu golongan muda memahami dan
menghargai perjuangan kemerdekaan dan kemajuan-kemajuan yang telah dicapai oleh
negara. Pengetahuan atau pemahaman terhadap sejarah boleh membentuk jati diri
yang akan menjadi kebanggaan masyarakat, lantas mempengaruhi sikap kesetiaan (loyalty), dan patriotisme, iaitu sanggup
berkorban kerana negara. Pemupukan semangat kesetiaan dan patriotisme di
kalangan generasi baru di Malaysia
sangat penting dan perlu dipergiatkan setiap masa kerana corak dan keadaan
masyarakat Malaysia
yang majmuk lagi kompleks. Mereka dipisahkan oleh budaya dan cara hidup yang
berbeza. Jurang perbezaan yang besar di antara mereka hasil daripada tinggalan
Inggeris ini telah menghalang perpaduan dan integrasi kaum. Perasaan cintakan
negara dan semangat sanggup berkorban untuk negara sepatutnya dipupuk di
kalangan masyarakat yang berbilang kaum. Kesedaran yang mendalam tentang
perlunya masyarakat yang telah diintegrasikan ke dalam satu bangsa dapat dibuat
dengan lebih berjaya jika generasi sekarang sedar bahawa negara kita telah
melalui pelbagai zaman dan cabaran melalui pendidikan dan penghayatan
Kenegaraan Malaysia.
|
|
Adakah kursus Kenegaraan Malaysia
sama seperti kursus sejarah yang diajar di peringkat persekolahan yang
memaparkan peristiwa-peristiwa sejarah tanahair sahaja?
|
Kandungan kursus Kenegaraan Malaysia
meliputi sejarah pembinaan bangsa dan negara ini sejak zaman pra merdeka hingga
kepada pembentukan dasar-dasar kerajaan selepas merdeka. Kursus ini terdiri
daripada beberapa gabungan disiplin ilmu seperti sejarah, politik dan ekonomi.
Kesemua disiplin ilmu ini diadun menjadi satu kursus Kenegaraan Malaysia
yang mengamalkan konsep pengajaran dan pembelajaran yang merentas sempadan ilmu
secara bijaksana. Bagi kebanyakan orang, kenegaraan adalah satu kursus yang di
dalamnya penuh dengan peristiwa dan fakta sejarah. Kita tidak boleh lari
daripada mengetahui sejarah negara dan masyarakat sebagai latar belakang untuk
memahami sesuatu bangsa dan negara. Ia akan berfungsi sebagai pelengkap kepada
keperluan untuk memahami segala perkara mengenai sesebuah bangsa dan negara.
Namun ada banyak lagi perkara yang terkandung dalam masyarakat dan negara itu
selain daripada sejarah itu sendiri yang perlu diketahui seperti ekonomi,
politik dan sosial yang menjiwai masyarakat dan negara itu. Dengan lain
perkataan, kita harus menggabungkan berbagai disiplin ilmu yang berbeza ke
dalam satu kursus yang dipanggil Kenegaraan Malaysia.
Kombinasi beberapa
disiplin ilmu yang membentuk kursus Kenegaraan Malaysia menjadikan kandungannya
terlalu luas dengan batasan waktu yang sangat terhad telah memaksa pengajaran
dan pembelajaran merentas sempadan ilmu menjadi begitu relevan. Sehubungan itu, fakta-fakta penting dari
pelbagai disiplin ilmu perlu diolah dan dihubungkaitkan secara menyeluruh untuk
menerangkan sesuatu fenomena yang berlaku. Pendekatan ini juga diharap boleh
menghindarkan suasana membosankan kepada sesetengah pelajar. Lumrah bagi
manusia mempunyai minat dan kemahuan yang berbeza, begitu juga dengan pelajar
mempunyai minat yang berbeza mengenai subjek yang diajar oleh guru. Jika kita
mengambil pendekatan mengajar sesuatu topik secara terpisah mengikut keperluan
disiplin ilmu masing-masing, maka isi kandungan menjadi panjang dan mendalam.
Selain masa yang terhad dan kandungan kursus yang panjang, sikap turut
memainkan peranan penting. Sikap sambil lewa kerana merasakan sudah tahu
tentang subjek yang diajar telah mendorong tindak-tanduk negatif di dalam
kuliah seperti tidur, berbual, ponteng dan sebagainya. Menginsafi kepentingan
perkara ini, kursus ini secara sedar cuba menghindarkan diri daripada
mengulangi atau menjadi seperti disiplin ilmu yang berdiri sendiri dengan
mempelbagaikan teknik pengajaran supaya lebih menarik tanpa mengetepikan
kesesuaian dengan matlamat dan objektif kursus, iaitu mewujudkan negara bangsa
yang bersatu padu.
1.2 Negara bangsa
Sejak akhir-akhir ini
perkataan negara bangsa tidak asing lagi kepada kebanyakan orang khususnya bagi
mereka yang mendapat pendidikan dalam bidang sains politik dan sejarah. Secara
mudah, negara bangsa mesti mempunyai tiga komponen utama iaitu negara,
individu, dan bangsa. Negara merujuk kepada wilayah kewujudan kelompok manusia,
individu ialah manusia, sementara bangsa pula satu kesatuan manusia yang hidup
dalam sesebuah negara. 4
Negara bangsa adalah dua perkataan yang
berbeza, iaitu negara, dan bangsa. Negara atau ‘state’ adalah satu unit politik yang mempunyai kedaulatan dan
mempunyai tanggungjawab dan kuasa menjalankan hal ehwal pentadbiran sendiri.5
Mengikut undang-undang antarabangsa, terdapat empat elemen penting yang mesti
ada dalam menentukan kewujudan sesebuah negara. Negara biasanya ditakrifkan
sebagai kawasan tertentu yang mempunyai sempadan yang jelas, ada penduduk
tinggal di situ, terdapat sebuah kerajaan yang sah memerintah, dan kerajaan itu
pula mestilah berkesan dalam menjalankan pemerintahan.6 Bangsa atau
‘state’ pula selaluya diertikan
sebagai kewujudan dalam kumpulan manusia tertentu dengan beberapa ciri yang
sama. Persamaan ini boleh terjadi daripada berbagai perkara seperti unsur-unsur
jasmani, politik, dan kebudayaan.7 Etnik yang hidup dalam keadaan
yang terintegrasi tanpa perbezaan yang wujud di antara mereka dapat menyumbang
kepada kestabilan dan kemakmuran negara kerana mereka terhindar daripada
sebarang konflik kaum yang merugikan. Bagaimanapun dari segi praktikal,
kedua-dua definisi di atas ada kekecualiannya. Sebagai contoh, tidak ada satu
negarapun di dunia ini yang mempunyai penduduk yang terdiri daripada satu
keturunan etnik sahaja. Malah ada negara yang mengiktiraf semua etnik yang sama
dengannya di sebarang laut sebagai warganegara, sebagai contoh Israel
dan China.8
1.2.1 Ciri-Ciri Negara Bangsa
Adalah
tidak tepat jika kita membuat kesimpulan bahawa jika ada negara dan ada
penduduk yang tinggal di negara itu, maka wujudlah sebuah negara bangsa.
|
|
Apakah ciri-ciri negara bangsa?
|
Sebuah
negara itu akan dikategorikan sebagai sebuah negara bangsa apabila ia telah
memenuhi beberapa syarat yang diperlukan.
Sebuah negara bangsa mempunyai tiga
syarat utama sebelum ia dikategorikan sebagai sebuah negara bangsa.9
Pertama, masyarakat yang tinggal di situ hidup dalam bersatu padu tanpa
dipisahkan oleh fahaman perkauman yang sempit seperti kedaerahan, kepercayaan,
bahasa, budaya, pekerjaan, tempat tinggal dan sebagainya yang boleh membawa
kepada perpecahan. Penduduk mesti menerima hakikat bahawa mereka tinggal dalam
satu negara yang berbilang kaum dan budaya. Satu nilai kebangsaan yang boleh
mengikat mereka sebagai satu kelompok manusia mesti diterima dengan hati yang
terbuka. Sebagai contoh Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan−kedua-dua dasar ini bertujuan menyatukan penduduk dengan mewujudkan
nilai yang sama sebagai nilai kebangsaan di kalangan mereka untuk dikenali
sebagai bangsa Malaysia.
Kedua, sebilangan besar rakyat mesti berpegang kepada ideologi politik yang
sama iaitu demokrasi liberal. Perbezaan yang wujud di kalangan mereka hanya
berbeza dari segi kaedah atau cara untuk mencapai matlamat sahaja. Tidak akan
wujud kegawatan politik kerana sebilangan rakyat mempunyai matlamat politik
yang sama, iaitu demokrasi. Syarat ketiga ialah kepercayaan dan keyakinan yang
tinggi kepada sistem pemerintahan dan undang-undang negara. Rakyat mematuhi
kepada undang-undang dan yakin bahawa undang-undang dan sistem pentadbiran yang
diamalkan mampu memberi perlindungan dan keadilan kepada mereka.
1.2.2
Faktor yang Boleh Mempengaruhi Negara Bangsa
Ketiga-tiga ciri
utama di atas menjadi asas pembentukan negara bangsa mungkin akan tinggal
sebagai impian sahaja jika sepuluh perkara berikut tidak diberi perhatian dalam
usaha membentuk sebuah negara bangsa Malaysia yang bersatu padu, dan mempunyai
nilai yang sama demi kebaikan dan kemakmuran generasi mendatang yang lebih
gemilang seperti yang dicadangkan oleh Abd. Rahim iaitu:10
1. Intergrasi
Integrasi kaum dan
wilayah adalah perkara asas bagi mengukuhkan perpaduan dan penyatuan masyarakat
dalam sesebuah negara. Kaum-kaum yang telah di integrasi tidak mampu lagi
mengekalkan sikap kenegerian, perkauman dan faham kebangsaan yang sempit tetapi
mengutamakan matlamat kebangsaan.
2. Nasionaliti
Elemen penting dalam
kenegaraan dan kewarganegaraan ialah nasionaliti. Konsep asas di sini ialah
pemilikan nilai-nilai bersama akan mengikat seorang warganegara yang baik
menjadi satu bangsa yang mempunyai kesetiaan, sayang dan sanggup berkorban
untuk negara. Perkara yang dimiliki bersama seperti budaya kebangsaan, sistem
politik dan bahasa boleh menyatupadukan rakyat yang diiktiraf sebagai
nasionaliti kebangsaan.
3. Nasionalisme
Nasionalisme sebagai
asas membina semangat kekuatan, keyakinan diri, penyatuan dan perpaduan nasional.
Nasionalisme kebangsaan yang kuat boleh mengembelengkan semangat, tenaga,
keazaman dan cita-cita serta usaha untuk maju. Semua kaum mesti mengutamakan
kepentingan nasional daripada kepentingan kaum masing-masing.
4. Patriotisme
Patriotisme adalah semangat
sanggup berkorban kerana negara. Ia lahir dari perasaan nasionalisme iaitu
cintakan negara. Elemen ini menjadikan bangsa itu kuat dan mampu berjuang
membangunkan bangsa daripada kemunduran dan penindasan. Sebuah negara bangsa
yang kuat perlu kepada rakyat yang mempunyai keberanian, ketahanan mental,
emosi dan fizikal dalam membentuk ketahanan nasional.
5. Globalisme
Dalam dunia semakin
kecil akibat daripada perkembangan teknologi maklumat telah menjadikan
globalisasi sebagai satu ancaman kepada negara bangsa. Pertukaran maklumat yang
cepat dan pantas telah menjadikan dunia begitu kecil tanpa sempadan. Oleh yang
demikian, nasionalisme dan patriotisme mestilah menjadi benteng terakhir untuk
mempertahankan negara daripada ancaman musuh akibat proses globalisasi.
6. Kepelbagaian
Budaya
Aliran kepelbagaian
budaya yang diamalkan oleh pelbagai kelompok etnik boleh menimbulkan cabaran
yang serius kepada usaha pembinaan bangsa dan negara. Satu budaya kebangsaan
yang boleh diterima oleh semua kaum patut dipupuk dan dimajukan untuk
mewujudkan satu budaya yang boleh diterima oleh semua sebagai satu
identiti kebangsaan.
7. Pluralisme
Sifat pluralisme
telah didukung oleh masyarakat bermula sejak zaman penjajahan Inggeris lagi.
Dasar pecah dan perintah Inggeris yang membahagikan kaum mengikut sektor telah
menghalang perpaduan kaum sebelum merdeka. Sifat pluralisme ini boleh
dihapuskan atau dikurangkan melalui penyusunan semula masyarakat. Kerajaan
telah mengambil inisiatif dengan melaksanakan pelbagai dasar, seperti Dasar
Ekonomi Baru (DEB) dan sebagainya.
8. Liberalisme
Fahaman liberalisme
yang memberikan kebebasan kepada individu, kelompok dan organisasi tertentu
yang tidak terkawal mampu menghalang pembentukan negara bangsa. Keutamaan
mengejar kekayaan dan kebendaan telah menjadikan manusia terlalu mementingkan
diri sendiri. Sikap seperti ini jika tidak dikawal boleh membelakangkan
matlamat dan kepentingan nasional.
9. Neo-Feudalisme
Penjelmaan
neo-kolonialisme dalam sistem budaya, sosial dan politik menyekat demokrasi.
Suasana ini mewujudkan sebilangan kecil elit birokrat dan ahli politik yang
kuat dan kebal dari segi undang-undang dalam kerangka perubahan yang mereka
buat sendiri perlu diatasi untuk mewujudkan negara bangsa Malaysia moden.
10. Demokrasi
Syarat utama membina
negara bangsa ialah mewujudkan dan menyebarluaskan fahaman dan amalan
demokrasi. Rakyat boleh mengambil bahagian yang aktif dalam membentuk segala
keputusan dalam segala hal supaya tidak timbul perasaan tidak puas hati.
Kritikan yang membina dan bertanggungjawab harus dibenarkan seluas-luasnya
untuk kebaikan bersama. Amalan demokrasi ini boleh melahirkan warganegara yang
tahu kebebasan dan tanggungjawab kepada bangsa dan negara.
1.2.3 Proses Pembinaan Negara Bangsa
Proses pembentukan
sebuah negara bangsa memakan masa yang panjang. Hague dan Harrop menentukan
sesebuah negara bangsa hanya terbentuk setelah melalui empat proses berikut:11
(i)
State-building (bina negara)
(ii)
Nation-building (bina bangsa)
(iii)
Mass participation (penyertaan rakyat)
(iv)
Politics of distribution (pengagihan
nilai-nilai dalam masyarakat)
Perubahan dari satu
tahap kepada satu tahap di atas adalah berbeza dari satu negara ke satu negara
yang lain. Perubahan ini berlaku kerana konflik12 yang terjadi
antara etnik atau kaum disebabkan oleh wujud jurang perbezaan yang terlalu
besar di antara mereka semasa atau
selepas penjajahan Inggeris. Sebarang tindakan untuk memenuhi kehendak dan
kepentingan kaum tertentu akan sentiasa disalahertikan oleh kaum yang lain.
Apabila berlaku konflik, maka perubahan perlu dilakukan untuk mengatasi masalah
tersebut dan proses pembinaan negara dan bangsa akan memasuki tahap selanjutnya
sehinggalah pembentukan sebuah negara bangsa menjadi kenyataan. Di Malaysia
pembentukan negara atau ‘state’ yang
terdiri daripada rakyat berbilang kaum hanya dimulakan pada tahun 1948 apabila
Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan mula melonggarkan pemberian kerakyatan
bersyarat kepada penduduk bukan Melayu. Kemerdekaan Tanah Melayu pada tahun
1957 yang diperoleh dari Inggeris mengukuhkan lagi asas itu dan diikuti pula
penubuhan Malaysia pada tahun 1963 sebagai tanda pembentukan negara Malaysia
yang berdaulat.13 Pada waktu itu, Malaysia hanya mendapat sebuah
negara ‘state’ daripada Inggeris
sebagai simbol kemerdekaan. Malaysia
diperintah oleh Parti Perikatan yang sah dan diiktiraf oleh Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu. Bagaimanapun, penduduk yang tinggal di Malaysia masih belum diintegrasikan
sebagai sebuah bangsa. Mereka masih dikenali mengikut kaum dalam segala bidang.
Pada tahap pertama ini, interaksi dan perpaduan kaum berada pada tahap yang
paling rendah.
Pada tahap kedua,
memperlihatkan berlakunya perhubungan awal yang longgar antara kaum.
Perhubungan longgar antara kaum yang dipisahkan oleh jurang perbezaan yang
sangat besar ini dijelaskan oleh Furnivall sebagai mempunyai ciri-ciri
masyarakat majmuk14 apabila terdapat lebih daripada satu etnik
termasuk penduduk bumiputera yang tinggal di situ, mereka bercampur tetapi
tidak bersatu, tinggal berdekatan tetapi
terpisah, mengamalkan budaya, pekerjaan dan pendidikan yang berbeza.
Pada tahap ini, interaksi antara mereka berada pada paras minimum seperti
mereka hanya bertemu di pasar ketika menjalankan urus niaga sahaja.
Pada tahap ketiga,
perhubungan kaum menjadi agak rencam, pelbagai dan saling bergantung yang
akhirnya memerlukan kepada satu iklim persefahaman yang harmoni bagi mendamai
dan memenuhi kepentingan kaum supaya perpaduan dapat diwujudkan. Kemudian
jurang perbezaan yang wujud di antara mereka cuba dirapatkan, persamaan dan
kerjasama antara kaum dicari serta diperluaskan sebagai ikhtiar mewujudkan
perpaduan dan integrasi nasional. Pada tahap ini, masyarakat telah
diintegrasikan ke dalam satu bangsa yang bersatu dengan memiliki nilai-nilai
yang sama, dan membentuk sebuah negara bangsa Malaysia.
1.3 Negara bangsa Malaysia
Dunia sekarang sedang memasuki “gelombang ketiga” itu
ledakan teknologi maklumat. Teknologi
yang berkembang pesat ini menyediakan
rangkaian lebuh raya maklumat yang membolehkan manusia berhubung dan bertukar maklumat di
seluruh dunia dalam masa yang pantas. Fenomena ini telah menjadikan dunia
begitu kecil seperti ‘desa sejagat’. Perkembangan mutakhir ini telah
menimbulkan banyak persoalan mengenai perlunya sebuah negara bangsa Malaysia.
Pendapat yang mengatakan Malaysia
tidak perlu negara bangsa dan rakyat yang bersatu padu, mempunyai semangat
nasionalisme serta patriotisme adalah tidak tepat. Nasionalisme masih perlu
sebagai senjata untuk memelihara keutuhan negara dan membina kekuatan dalaman
daripada ancaman asing dalam bentuk baru seperti globalisasi.15 Kita
harus menerima hakikat bahawa Malaysia
terdiri daripada pelbagai kaum dengan pelbagai budaya serta bimbang akan dijajah, maka nasionalisme
masih perlu ditanam setiap jiwa rakyat Malaysia. Jurang perbezaan besar yang
wujud antara kaum telah sengaja dibuat sejak zaman penjajah Inggeris lagi bagi
memenuhi kehendak dan matlamat mereka untuk mencari keuntungan.16
Perpecahan dan perasaan kekitaan yang begitu tebal di kalangan rakyat pada di
waktu itu menjadi penghalang wujudnya semangat nasionalisme. Semangat
nasionalisme sebelum perang adalah berteraskan kepada kaum. Orang bukan Melayu
masih menumpukan perhatian mereka ke tanah besar China dan India kerana mereka
tidak menganggap Tanah Melayu sebagai tanahairnya, sementara orang Melayu
menumpukan perhatian kepada Timur Tengah dan Indonesia sebagai teras perjuangan
mereka.17 Keadaan berpuak-puak penduduk Malaysia masih jelas
kelihatan walaupun negara telah mencapai kemerdekaan. Semasa kita mencapai
kemerdekaan sebenarnya kita hanya mendapat sebuah negara ‘state’ daripada penjajah Inggeris. Konsep bangsa ‘nation’ yang sebenarnya belum wujud lagi
kerana penduduk pada masa itu didukung oleh faham perkauman yang terlalu tebal.
Perasaan iri hati dan tidak percaya antara kaum berleluasa sehingga akhir
meletus tragedi 13 Mei 1969.18 Banyak dasar kerajaan dijalankan
seperti Dasar Pelajaran Kebangsaan (DPK), Dasar Ekonomi Baru (DEB), dan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan (DKK) yang bertujuan menyusun semula masyarakat. Namun
sehingga hari ini jurang perbezaan antara kaum masih lagi besar. Struktur
sosial, ekonomi dan politik masih tidak banyak yang berubah. Justeru itu tidak
hairanlah jika ada sarjana yang membuat kesimpulan bahawa Malaysia belum lagi mencapai taraf negara bangsa
tetapi sebagai satu negara banyak bangsa.19 Menyedari hakikat ini,
tibalah masanya bagi negara mengorak langkah untuk melahirkan sebuah bangsa Malaysia
yang belum terlaksana. Keperluan untuk Malaysia melahirkan sebuah bangsa
ini pernah disokong oleh Dr. Mahathir Mohamad dalam ucapannya semasa pelancaran
Rancangan Pemasyarakatan Perpaduan di Kuala Lumpur:
“… kita
menjadi bangsa Malaysia
hanya sebagai politikal identiti sahaja, … matlamat kita ialah satu bangsa Malaysia yang mudah dikenali sebagai unik bagi
warganegara Malaysia
tanpa menghapuskan unsur-unsur budaya kaum-kaum yang berlainan keturunan”. 20
Walaupun pada zahirnya kita tidak nampak usaha
penjajahan seperti yang pernah dilakukan oleh penjajah akan berlaku lagi, namun
kita harus waspada kepada ancaman luar dan neo-kolonialisme. Apakah jaminan
negara yang sudah merdeka tidak akan dijajah lagi? Nikmat yang dikecapi akan
hilang dalam sekelip mata sekiranya berlaku kecuaian, kelalaian dan sebab-sebab
lain. Dalam keadaan dunia memasuki zaman semakin maju dan canggih, penjajahan,
penindasan dan penghinaan ke atas kita boleh dirangka dalam pelbagai bentuk
baru sama ada melalui minda, gaya
hidup dan sebagainya. Musuh negara ada di mana-mana, mereka sentiasa mencari
jalan untuk memecahbelahkan keharmonian kaum dan ingin menjatuhkan negara
dengan apa cara sekalipun. Jika kita leka, cuai
dan lupa kepada sejarah, tidak mustahil Malaysia akan jatuh sekali lagi ke
tangan musuh. Perpecahan dan konflik kaum yang berlaku di dunia akhir-akhir ini
seharusnya menjadi pengajaran kepada kita supaya lebih waspada.21 Di
sinilah letaknya kepentingan semangat nasionalisme dan patriotisme di kalangan
rakyat yang boleh dipupuk melalui pendidikan sejarah yang terdapat dalam kursus
Kenegaraan Malaysia.
Nasionalisme mesti dipupuk dan disebarluaskan
kerana ia akan melahirkan pula semangat patriotisme, iaitu sanggup berkorban
demi negara seperti berjuang mempertahankan negara daripada ancaman asing.22
Bagaimanapun, nasionalisme yang hendak ditanam mestilah melihat nasionalisme
yang positif. Nasionalisme sempit yang berpaksikan perkauman hendaklah ditolak.
Ia hanya mendorong kepada perpecahan lantas mengundang kepada kemunduran kerana
konflik dan peperangan yang berpanjangan. Nasionalisme Malaysia yang tidak berteraskan kepada perkauman
diharapkan dapat mengikat rakyat menjadi bangsa Malaysia yang bersatu padu. Usaha
mewujudkan bangsa Malaysia
yang bersatu padu dan adil pada masa depan perlu bermula dari sekarang yang
penuh dengan kebimbangan dan ketidakpastian. Masa depan bangsa Malaysia
yang unggul dengan kerjasama, perpaduan, tolak ansur hanya wujud jika
batas-batas perkauman dan jurang ketidaksamaan pembahagian antara kaum menjadi
kabur melalui dasar-dasar kerajaan yang
dijalankan.23
Perasaan mencintai
negara akan wujud jika rakyat mengetahui fakta sejarah negara. Melalui sejarah
seseorang itu akan dapat mengetahui dan memahami berbagai peristiwa termasuk
pertumbuhan, perkembangan dan pembangunan malah kemerosotan sesebuah negara,
bangsa dan masyarakat.
Pengetahuan dan
pemahaman tentang asal usul dan perkembangan tamadun manusia masa lampau boleh
membantu generasi hari ini menghargai segala bentuk warisan, usaha dan
sumbangan manusia yang terdahulu. Penghargaan ini boleh mendorong seseorang itu
memiliki perasaan bangga dan sayang kepada diri, keluarga, bangsa dan tanah air
sendiri. Di samping itu, ia juga boleh dijadikan panduan untuk kita menjalani
masa depan yang lebih cemerlang dengan mengambil iktibar supaya kita terlepas
daripada mengulangi kesilapan yang pernah dilakukan oleh generasi yang
terdahulu.
Pendidikan sejarah Malaysia
boleh menjamin kestabilan politik dalam bentuk mewujudkan asas jati diri,
meningkatkan rasa kepunyaan dan seterusnya membangkitkan perasaan cinta dan
bangga yang agung kepada negara. Perasaan cinta kepada negara boleh timbul jika
kita memahami latar belakang sejarah sesebuah negara. Sebagai contoh, orang
bukan Melayu dengan lapang dada akan menerima Malaysia sebagai negaranya jika
mereka tahu pengorbanan orang Melayu dan UMNO semasa pilihanraya umum tahun
1955. Orang Melayu boleh memenangi pilihanraya tanpa perlu bekerjasama dengan
MCA dan MIC, kerana majoriti pengundi pada masa itu adalah orang Melayu.24
Masyarakat Melayu merupakan teras negara, namun kita
tidak harus menafikan kewujudan masyarakat lain yang telah turut sama
menyumbang kepada kekukuhan dan kemantapan negara Malaysia sehingga hari ini.
Kepentingan sejarah sesuatu bangsa khasnya harus berteraskan kepada sejarah
masyarakat peribumi bagi pemantapan pembinaan negara bangsa. Dalam hal ini,
masyarakat Melayu harus menjadi tunggak ketuanan, patriotisme dan nasionalisme
negara bangsa. Ini boleh memastikan keutuhan negara dan bangsa akan terjamin.
Budaya sebagai teras keutuhan dan kekuatan bangsa amat penting walaupun setelah
pencerobohan kuasa asing. Ia akan terus berperanan walaupun ketika masyarakat
khususnya orang Melayu berada di luar rantau Melayu. Sebab itulah sejarah
penting bagi melanjutkan usaha pembinaan bangsa dan negara berdasarkan
peristiwa masa lampau, dan membentuk perubahan yang bersesuaian dengan keadaan
semasa dalam membina dan menghadapi
cabaran paradigma baru.
1.4 Kesimpulan
Walaupun Malaysia
sedang menuju ke arah sebuah negara maju dan terdedah kepada globalisasi yang
melanda akibat daripada ledakan teknologi maklumat, pembinaan sebuah negara
bangsa Malaysia yang bersatu
padu masih diperlukan kerana Malaysia
merupakan sebuah negara yang penduduknya terdiri daripada masyarakat majmuk.
Jika penduduk Malaysia masih
ditentukan dengan garis perkauman yang tebal di antara mereka bermakna Malaysia
terdedah kepada konflik perkauman yang akan berlaku pada bila-bila masa sahaja
seperti sebutir bom jangka. Begitu juga dengan ancaman luar yang akan datang
tidak kira masa dalam berbagai bentuk sama ada secara langsung atau tidak
langsung. Negara tidak akan maju kerana masa dan kos yang tinggi digunakan
untuk menangani masalah ini. Usaha kerajaan dalam menyusun semula masyarakat melalui
dasar-dasar yang dijalankan selepas peristiwa 13 Mei 1969 merupakan langkah
baik menuju pembentukan sebuah negara bangsa. Semangat nasionalisme menjadi
pemangkin dan pelengkap kepada usaha kerajaan ini. Setiap warganegara
sepatutnya bersedia menggantikan nasionalisme sempit berasaskan perkauman
kepada nasionalisme kebangsaan lantas melahirkan pula semangat patriotisme yang
tidak berbelah bagi terhadap negara.
Generasi hari ini harus menilai kedudukan masyarakat pada
masa dahulu dan menjadikannya sebagai iktibar untuk membentuk sebuah negara
bangsa Malaysia baru yang
bersatu padu, dihormati dan berdaulat melalui pembelajaran dan penghayatan
kursus Kenegaraan Malaysia.
salam..nak tnye,adakah puan setuju jika saya katakan bahawa "Pengetahuan atau pemahaman terhadap ilmu kenegaraaan atau sejarah yang baik boleh membentuk jati diri dan warga Negara yang baik".dan mengapa ?
ReplyDeletesalam. terima kasih atas perkongsian. boleh tak sertakan senarai rujukan bagi setiap citation? terima kasih
ReplyDeleteAsa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
ReplyDeletepengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.