4.1 PENGENALAN
Tahukah anda nasionalisme atau faham kebangsaan sangat penting dalam
usaha pembentukan negara bangsa dalam
sesebuah negara. Umumnya hampir setiap sejarah pembentukan negara dan bangsa di
dunia ini bermula dengan gerakan perjuangan rakyat iaitu nasionalisme. Begitu
juga dengan negara kita Malaysia. Nasionalisme dan semangat negara bangsa telah
bermula di Eropah pada abad ke-18, khususnya selepas berlaku Revolusi Perancis
pada tahun 1789.
Menurut Hans Kahn, nasionalisme merupakan gerakan untuk menciptakan
masyarakat yang lebih terbuka dan untuk
mendapatkan kebahagiaan perseorangan, bagi menjamin kemerdekaan warganegara dan
membebaskan akal dan fikiran. Dengan kata lain, nasionalisme itu adalah satu
semangat.1 Oleh itu, kebudayaan seperti agama, bahasa dan lain-lain
boleh menimbulkan semangat nasionalisme. Melalui elemen-elemen tersebut juga,
diharapkan mampu mewujudkan semangat yang dapat melahirkan satu identiti yang
baru bagi negara yang dijajah. Semangat nasionalisme juga dapat melahirkan
perasaan bersatu padu di antara rakyat yang dijajah. R. S. Chavan pula
mentafsirkan nasionalisme sebagai sentiment,
loyalty of symmpathy. 2 Nasionalisme merupakan pemikiran dan
tindakan yang menunjukkan cinta kepada bangsa dan negara. Elemen penting yang
terkandung dalam nasionalisme ialah patriotisme iaitu perasaan cinta kepada
tanah air. Nasionalisme juga merangkumi gerakan yang dilancarkan bagi menjamin
ataupun mengembalikan kebaikan golongan majoriti iaitu selalunya rakyat bagi
meruntuhkan status quo yang sekian
lama seperti gerakan revolusi yang telah berlaku dalam Revolusi Perancis. Dalam
konteks Asia Tenggara, semangat nasionalisme wujud dengan serius dalam abad
ke-20. Manakala dalam konteks orang Melayu pula, nasionalisme merujuk kepada
perjuangan mereka untuk mendapatkan kembali kedudukan unggul dalam negaranya
sendiri, iaitu sebelum kedatangan penjajah.
Secara keseluruhannya, nasionalisme adalah bertujuan untuk membebaskan diri
daripada cengkaman kuasa asing. Namun begitu pengertian nasionalisme dalam
konteks lepas merdeka pula lebih merupakan sebagai satu perjuangan bagi mempertahankan maruah dan
mempertinggikan martabat serta kedaulatan negara.
4.2 Bentuk dan Perkembangan Nasionalisme
Secara umum, sarjana yang melihat perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu
dari sudut masyarakat peribumi (Melayu) dan masyarakat imigran. Dari sudut
masyarakat peribumi, kita boleh klasifikasikan kepada dua bentuk perkembangan
ataupun gerakan iaitu gerakan radikal (bersenjata), dan sederhana iaitu gerakan
yang dijalankan melalui pertubuhan dan desakan media massa.
Walau bagaimana pun pengkelasan ini hanya untuk memudahkan
pengkaji-pengkaji menerokai perkembangan nasionalisme di Tanah Melayu. Bagi
skop dan pendekatan pelajaran ini, saya akan membahagikan pergerakan
nasionalisme kepada dua iaitu pergerakan bersenjata dan tidak bersenjata.
4.3 Gerakan Nasionalisme
Bersenjata
Jika kita kaitkan pengertian semangat nasionalisme dengan sebarang
penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing, maka perkembangan
semangat nasionalisme di Malaysia boleh dikatakan bermula apabila orang Melayu
Melaka menentang kuasa-kuasa asing yang cuba menjajah mereka seperti kuasa
Portugis dan Belanda, dan juga di Kedah yang menentang penguasaan Siam.
Terdapat beberapa sebab utama mengapa masyarakat tempatan melancarkan
pemberontakan terhadap penjajah Inggeris, antaranya ialah faktor sosioekonomi,
agama dan adat resam, serta kepimpinan.
Aspek sosioekonomi boleh dikatakan sebagai sebab utama terhadap kewujudan
rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin dan penduduk tempatan. Ini kerana
penguasaan British terhadap Tanah Melayu telah menyebabkan wujud perubahan
sosial dan ekonomi dalam masyarakat tempatan.
Pembaharuan-pembaharuan yang dijalankan oleh British tidak boleh diterima oleh
masyarakat tempatan pada masa itu. Contohnya dalam soal pengutipan cukai.
Sebelum kedatangan British, pembesar-pembesar Melayu mempunyai autoriti dalam
aktiviti ekonomi ini. Namun demikian, berikutan dengan penjajahan British,
mereka telah mengambil alih kuasa pemungutan cukai ini dan telah turut
mengenakan beberapa cukai yang lain ke atas penduduk tempatan. Perkara ini
telah membangkitkan kemarahan di kalangan rakyat di Tanah Melayu pada masa itu.
Dari segi kepimpinan pula, penguasaan British di Tanah Melayu di lihat
sebagai mencabar kewibawaan pembesar Melayu sebagai pemimpin tradisi tempatan.
Sikap pihak British yang cuba campur tangan dalam hal ehwal agama dan adat-adat
Melayu juga telah turut menimbulkan kemarahan masyarakat tempatan. Sehubungan
dengan itu tercetus usaha dan percubaan untuk membebaskan diri daripada cengkaman British seperti percubaan Sultan
Kedah untuk menduduki kembali Pulau
Pinang pada tahun 1789, pemberontakan
Dol Said di Naning (1895), peristiwa pembunuhan J.W.W. Birch (1875),
pemberontakan Datuk Bahaman di Pahang (1895), pemberontakan Tok Janggut di
Pasir Putih (1915), dan penentangan yang dilancarkan oleh Haji Abdul Rahman
Limbong di Terengganu pada tahun 1928.
Penentangan masyarakat tempatan terhadap pihak Inggeris bermula akibat
tindakan British sendiri yang disifatkan sebagai cuba campur tangan dalam
urusan pentadbiran Naning yang ditadbirkan oleh Dol Said. Tindakan British yang
cuba menghalang Penghulu Dol Said menyelesaikan kes-kes jenayah di Naning serta
penguatkuasaan undang-undang yang dilaksanakan ke atas Melaka turut dijalankan
di Naning telah menimbulkan kemarahan penduduk tempatan. Selain itu British
juga cuba menghalang hubungan yang telah sedia wujud antara Dol Said dan
Belanda. Halangan ini jelas apabila mereka cuba menyekat Dol Said daripada
menghantar hasil tahunan Naning kepada Belanda sebagai tanda persahabatan.
Akibat tindakan British ini, Dol Said telah melancarkan pemberontakan
terhadap penjajah British. Siri pemberontakan ini berlangsung dalam tempoh dua
tahun, iaitu dalam tempoh 1831 sehingga 1833. Dol Said kemudiannya telah
dikalahkan oleh tentera British dan menyerah diri pada 4 Februari 1833. 3
Rata-rata pergerakan menentang Inggeris pada masa tersebut merupakan
gerakan-gerakan kecil dan bersifat gerakan tani (peasent movement). Contohnya, penentangan yang dilakukan oleh Tok
Janggut di Pasir Putih, Kelantan. Pemberontakan yang dipimpin oleh Haji Mat
Hassan atau dikenali sebagai Tok Janggut telah mengejutkan British apabila Tok
Janggut dan pengikut-pengikutnya bertindak membakar Pejabat Daerah,
kebun-kebun, dan kediaman milik pegawai-pegawai British. Bagi menumpaskan
penentangan ini, Penasihat British Kelantan telah meminta bantuan pasukan polis
dari Singapura dan bantuan polis tambahan. Peristiwa ini dikenali sebagai
Perang Tok Janggut.
Pertempuran telah berlaku di antara Tuk Janggut dan pengikut-pengikutnya
dengan tentera-tentera British. Beliau kemudiannya telah dibunuh oleh British
dan mayatnya diarak di Pasir Putih dan Kota Bharu serta digantung di Padang
Merdeka selama beberapa ketika sebelum dikebumikan di Pasir Pekan.4
Tindakan British terhadap mayat Tok Janggut ini merupakan satu penghinaan besar
yang telah dilakukan oleh British ke atas umat Islam. Namun demikian, ia
bermaksud untuk memberikan pengajaran kepada orang Melayu supaya tidak
menentang mereka.
Pada umumnya, dari segi gerakan-gerakan nasionalisme awal dalam bentuk
bersenjata ini dapat di lihat sebagai berbentuk menyeluruh, iaitu berlaku di
hampir kebanyakan negeri di Tanah Melayu dan juga di Sabah. Daripada segi motif
pemberontakan, kita dapat rumuskan bahawa hampir kesemuanya mempunyai
persamaan, iaitu bertujuan untuk menghalau penjajah dan mengembalikan
nilai-nilai murni dalam kehidupan
lama serta menegakkan kedaulatan
dan kemerdekaan negara.
Walaupun gerakan nasionalisme peringkat awal yang berbentuk gerakan
bersenjata, namun hampir kesemuanya telah gagal mencapai matlamat perjuangan.
Tahukah anda mengapakan gerakan-gerakan ini gagal mencapai matlamatnya?
Kegagalan gerakan-gerakan ini adalah kerana tidak wujud jaringan yang kukuh
di kalangan penduduk di Tanah Melayu dalam menentang penjajah. Secara umumnya,
gerakan ini hanya berbentuk setempat dan tidak menampakkan satu bentuk gerakan
massa. Selain itu, ia juga hanya berbentuk sementara dan bergerak secara
kecil-kecilan, serta boleh dikategorikan sebagai gerakan tani sahaja.
Sementara itu, dalam masa yang sama, penyatuan dari segi semangat
kebangsaan di kalangan penduduk di Tanah Melayu pada akhir tahun 1890-an dan
awal tahun 1900-an sukar di laksanakan kerana tidak wujud perpaduan dan rasa
kekitaan di kalangan penduduk. Menurut J.M. Gullick, penduduk Tanah Melayu yang
tinggal di negeri-negeri berlainan masing-masing mempunyai perasaan
benci-membenci dan curiga-mencurigai antara satu sama lain. Contohnya orang
Perak benci dan cemburu terhadap orang luar Perak, manakala orang Selangor
menganggap orang Kedah yang menetap di Selangor sebagai hina dan asing.
Sementara itu orang Pahang tidak suka terhadap polis-polis yang bukan dari
negeri mereka.5
4.4 Semangat Nasionalisme Bukan Bersenjata
Semangat kebangsaan bukan bersenjata lebih berupa semangat kebangsaan yang
digerakkan oleh tokoh-tokoh intelektual tempatan yang berusaha membawa
perubahan pemikiran dalam masyarakat. Selain itu, ia juga meliputi perkembangan
pertubuhan-pertubuhan Melayu yang
bersifat bukan politik, separa politik dan yang bersifat politik. Perkembangan
nasionalisme ini juga lebih disebabkan oleh pendedahan dan peluang-peluang yang
diperoleh oleh masyarakat terhadap ilmu pengetahuan dan pengalaman mereka
terhadap perkembangan politik luar negeri. Ia dikategorikan sebagai
nasionalisme bukan bersenjata kerana pendekatan yang digunakan oleh para tokoh
pada masa tersebut adalah secara ilmuan iaitu menggunakan media massa,
madrasah-madrasah juga sekolah-sekolah dan pusat-pusat pengajian. Mereka juga
banyak melahirkan cita-cita mengenai pembaharuan, aspirasi ke arah kemajuan
ekonomi, politik dan sosial melalui tulisan-tulisan dan pandangan mereka yang
dimuatkan dalam akhbar-akhbar dan majalah zaman itu.
Nasionalisme bukan bersenjata ini juga turut meliputi perkembangan
pertubuhan-pertubuhan yang mempunyai kaitan langsung dengan kaum-kaum bukan
Melayu, khususnya Cina dan India sama ada yang bersifat bukan politik mahupun
politik. Corak dan perkembangan nasionalisme di kalangan mereka juga sama
dengan perkembangan nasionalisme di kalangan penduduk peribumi.
4.4.1 Golongan Agama
Kesedaran nasionalisme Melayu moden di Tanah Melayu mempunyai hubungan yang rapat dengan gerakan
pembaharuan ataupun islah Islam yang sedang berkembang di Asia Barat pada masa
itu. Gerakan ini dipelopori oleh tokoh-tokoh seperti Syed Jamaluddin
Al-Afghani, Syeikh Muhammad Abduh, dan Rashid Ridha. Idea pembaharuan mereka
banyak dimuatkan dalam media massa seperti majalah-majalah yang diterbitkan oleh mereka iaitu antara lainnya
ialah Al-Manar dan Al-Urwatuk Wuthqa.
Gagasan
pembaharuan yang diutarakan oleh mereka telah berjaya mempengaruhi sebilangan
besar pelajar-pelajar Melayu dari Tanah Melayu yang melanjutkan pengajian
mereka di Timur Tengah seperti di Universiti Al-Azhar. Mereka telah menubuhkan
persatuan kebajikan yang dinamakan Al
Jamiah Al Khariah yang berperanan menjaga kebajikan pelajar-pelajar dan
menyatukan mereka. Selain itu, pelajar-pelajar tersebut telah menerbitkan
akhbar Seruan Azhar dengan kerjasama
daripada pelajar-pelajar Islam dari Indonesia. Mereka juga telah membentuk
sebuah persatuan, iaitu Perkumpulan Pemuda Indonesia-Malaya (PERPINDO) bagi
dijadikan landasan utama dalam menyalurkan idea-idea mereka. Kerjasama yang
diwujudkan antara pelajar dari kedua-dua buah negara ini didorong oleh
persamaan-persamaan yang wujud dalam sejarah negara dan perjuangan bangsa
Melayu di Tanah Melayu dan Indonesia. Selain itu, persamaan dari segi rumpun
bangsa, agama dan bahasa serta keturunan juga telah mengeratkan hubungan sesama
pelajar.
Idea reformasi (islah)
yang sedang berkembang di Asia Barat itu telah dibawa ke Tanah Melayu oleh para
pelajar lepasan universiti di Timur Tengah seperti Syeikh Mohd Tahir
Jalaluddin, Haji Abas Mohammad Taha, dan Syed Syeikh Al-Hadi. Tokoh-tokoh ini
merupakan individu yang memainkan peranan yang sangat besar dalam pergerakan
nasionalisme pada zaman tersebut. Pusat pergerakan mereka ialah di Singapura,
Pulau Pinang, dan beberapa tempat lagi. Mereka bertugas sebagai guru agama,
mubaligh, pengarang, dan juga peniaga.
Pembaharuan yang
disarankan oleh golongan islah ini banyak dimuatkan dalam akhbar-akhbar dan
majalah yang diterbitkan oleh mereka. Antara majalah dan akhbar yang telah
diterbitkan ialah Majalah Al-Iman (1906)
dan Al-Ikhwan (1926) di Singapura,
manakala di Pulau Pinang pula mereka menerbitkan akhbar Idaran Zaman (1925) dan akhbar Saudara
(1928). Akhbar dan majalah ini antara lainnya memuatkan pandangan-pandangan
golongan reformis terhadap perlunya bangsa Melayu bangkit seiring dengan bangsa
lain untuk sama-sama bersaing mengejar kemajuan.
Di samping itu, mereka juga
menanamkan cita-cita untuk membawa bangsa Melayu dalam persaingan dengan
bangsa-bangsa lain untuk sama-sama dikenali. Contohnya dalam akhbar Chahaya Pulau Pinang menyatakan, antara
tujuan penerbitannya ialah
“…bagi kita Melayu ini
mencari kepandaian dan perkhabaran yang
baik-baik seperti orang yang di bahagian atas angin itu; oleh itu, telah
dikeluarkan akhbar yang beriwayatkan perkhabaran yang di bahagian atas
angin dan di bawah angin supaya hidup
nama Melayu ini di dalam dunia…”6
Mereka juga telah menggunakan
media sebagai alat untuk mengkritik bangsa Melayu yang masih mengamalkan
adat-adat lama yang disifatkan sebagai kolot serta bertentangan dengan ajaran
Islam. Menurut akhbar tersebut, telah tiba masanya bagi orang-orang Melayu
untuk mengorak langkah ke
arah sesuatu yang lebih berani untuk mendapatkan kemajuan. Mereka telah
mengambil contoh bagaimana tindakan Jepun yang telah menyerang China yang di
lihat sebagai perjuangan yang cukup berani kerana China jauh lebih besar dan
kuat berbanding dengan Jepun.
Golongan reformis yang dikenali sebagai Kaum Muda, muncul sebagai tenaga
sosial yang baru yang kemudiannya telah menyebabkan berlakunya pertentangan
nilai di antara mereka dengan golongan yang sedia ada dalam masyarakat Melayu
pada masa itu, iaitu Kaum Tua. Kaum Tua merupakan pemimpin pendapat bagi
masyarakat Melayu pada masa tersebut. Dalam konteks perbezaan pandangan, Kaum
Muda di lihat sebagai golongan anti-establishment
dan membawakan gerakan pembaharuan Islam. Mereka menentang pandangan dan pendapat
yang dibawakan oleh Kaum Tua. Kaum Muda telah menjadikan madrasah-madrasah
sebagai pusat kegiatan mereka, manakala Kaum Tua telah menjadikan pondok sebagai institusi mereka
Pada umumnya, golongan reformis Islam terdiri daripada golongan yang tidak
puas hati dengan keadaan masyarakat Islam pada masa itu. Bagi mereka dalam
perlumbaan dengan tamadun Barat, penganut Islam telah jauh ketinggalan.
Implikasinya, kebudayaan Islam dianggap sebagai tidak mengikut arus perubahan
zaman terutama apabila menghadapi gelombang tamadun Barat. Mereka juga
berpandangan bahawa Islam bukanlah faktor yang telah melemahkan umat Islam
tetapi mereka sendiri tidak mengamalkan ajaran Islam dengan betul sebagaimana
yang terkandung dalam al-Quran dan hadis.
Menurut W.R. Roff, kebangkitan kesedaran diri (self-consciousness) dan ketegasan diri (self-assertiveness) pada dekad-dekad terakhir sebelum Perang Dunia
Kedua lebih diakibatkan oleh ancaman-ancaman terhadap hak dan kepentingan orang
Melayu dan juga faktor-faktor ekonomi. Selain itu, kelahiran gerakan ini juga
berkait rapat dengan kebimbangan terhadap arus sekularisme dan imperialisme
Barat yang sedang melanda Tanah Melayu khususnya dan di seluruh dunia amnya.
Walau bagaimanapun, terdapat banyak perkara yang berkait dengan idea-idea dan
unsur-unsur yang telah berjaya memajukan Barat dan selaras dengan ajaran Islam
yang wajar dicontohi. Menurut Roff, dalam perspektif ini Kaum Muda adalah
penghubung antara pure-tradisionalisme
dan pure-sekularism.7
Dalam persoalan memartabatkan bangsa Melayu, Kaum Muda melihat ilmu sains
dan sistem pendidikan Barat lebih efisien untuk kehidupan moden berbanding
dengan sekolah-sekolah pondok yang dipelopori oleh Kaum Tua. Pada umumnya juga
sekolah-sekolah pondok tradisional
kebanyakannya menumpukan perhatian kepada pembelajaran dan pengajaran
yang bersifat penghafalan dan pengucapan semata-mata dan tidak bersifat
aplikasi. Sebagai satu platform terhadap usaha-usaha dan cita-cita mereka dalam
memajukan masyarakat Melayu pada masa itu, Kaum Muda telah menubuhkan
Pertubuhan Melayo-Muslim dan mengasaskan lebih banyak sekolah-sekolah moden
yang dikenali sebagai madrasah bagi menandingi sekolah-sekolah aliran Inggeris.
Beberapa tahun selepas itu madrasah telah menjadi begitu popular sehingga
sebahagian daripada sekolah-sekolah pondok telah menukar nama mereka kepada
madrasah.
Dari segi kurikulum, madrasah telah memperuntukkan mata pelajaran seperti
Bahasa Inggeris, asas-asas matematik dan mata pelajaran mantik (logik) serta
mata pelajaran ekonomi dan perdagangan. Pembaharuan dari segi kurikulum yang
diadakan dalam sistem pendidikan yang diajar di madrasah-madrasah pada masa itu bertujuan untuk menyaingi
sistem pendidikan di sekolah-sekolah aliran Inggeris. Di sekolah Inggeris,
tidak ada mata pelajaran ekonomi dan perdagangan tetapi terdapat mata pelajaran
simpan kira.
Sebuah sekolah agama yang agak mendahului zaman pada masa tersebut ialah Sekolah Al-Diniah di
Kampung Lalang, Sungai Rengas, Perak yang di asaskan pada tahun 1924. Ia telah diasaskan oleh
Syeikh Al-Junid yang berasal dari Sumatera. Di sekolah ini, murid-murid
didedahkan dengan mata pelajaran perdagangan bukan sahaja dari segi teori
tetapi juga dari segi praktikal. Sehubungan dengan itu, murid-murid telah
diberikan pendedahan tentang selok-belok perniagaan dengan mengadakan amali di
kedai-kedai menjual getah dan kedai-kedai runcit. Apa yang lebih menarik lagi,
madrasah ini juga telah mengadakan inisiatif ke arah melahirkan
pengusaha-pengusaha Muslim dengan mengeluarkan barangan harian seperti kicap
dan sabun.8 Sementara itu pada tahun 1929, Haji Wan Mahmud bin Haji
Wan Daud iaitu salah seorang pengasas Madrasah Muhammadiah di Kota Bharu telah
menulis buku Siasah Perniagaan. Ia
merupakan tulisan yang pertama dalam bidang perdagangan yang ditulis dalam
bahasa Melayu.9
Isu kemelesetan ekonomi yang sedang dialami oleh kebanyakan negara di dunia
pada masa itu juga telah mendorong para pejuang nasionalis Melayu untuk turut
menekankan objektif perjuangan untuk memperbaiki kedudukan ekonomi orang
Melayu. Perjuangan pada peringkat ini juga banyak menggunakan akhbar sebagai
medium dalam menyampaikan idea-idea semangat kebangsaan dan seruan ke arah
kemajuan serta pembangunan. Antaranya ialah akhbar Idaran Zaman yang pada masa itu dipimpin oleh Muhammad Yunus Abdul
Hamid, iaitu kawan rapat kepada Syed Syeikh Al-Hadi. Antara perkara yang sering
menjadi pokok perbincangan dalam akhbar ini ialah mengenai sikap masyarakat
Melayu yang dikatakan tidak mahu berusaha dan lambat berubah. Selain itu,
penulis juga mengkritik sikap masyarakat Melayu pada masa itu yang tidak mahu
merebut peluang-peluang yang ada di negara sendiri.
4.4.2
Golongan Menengah Melayu
MPSI yang telah ditubuhkan pada tahun 1922, merupakan institusi terulung
atau institusi induk dalam melahirkan
pemikir-pemikir Melayu yang kemudiannya merupakan pelopor kepada gerakan
kebangsaan tanah air. Tokoh-tokoh lepasan MPSI seperti Harun Amminurashid,
Abdul Hadi Husin, Ibrahim Yaakub, Abdul Ghafar Baba, Senu Ab. Rahman, Syed
Nasir, Pak Sako, Buyong Adil, dan ramai lagi pelatih-pelatih perguruan di
maktab ini merupakan mereka yang mempunyai kesedaran yang cukup tinggi mengenai
nasib dan masa depan bangsa dan tanah air.
Guru-guru dari MPSI telah mendapat banyak idea perjuangan daripada
perkembangan semangat kebangsaan yang berlaku di Indonesia—sedang menentang
penjajahan Belanda. Majalah-majalah dan buku-buku terbitan Indonesia menjadi
bahan bacaan utama mereka. Perjuangan tokoh-tokoh pertubuhan Indonesia seperti
Boedi Utomo, Sarekat Islam, Partai Komunis Indonesia, Muhammadiah, Partai
Nasional Indonesia, dan lain-lain telah mempengaruhi pemikiran mereka.
Perjuangan rakyat Indonesia dalam menentang kuasa penjajah telah memberikan
ilham kepada mereka untuk bangkit menentang British di Tanah Melayu.
Bagi mengembeleng tenaga ke arah pembentukan semangat kebangsaan yang lebih
menyeluruh dan mantap, tokoh-tokoh MPSI seperti Zainal Abidin Ahmad, Buyong
Adil, Ibrahim Yaakub dan lain-lain lagi telah menubuhkan dua buah persatuan,
iaitu
(i)
Ikatan Pemuda Semenanjung (1929)
(ii) Ikatan
Semenanjung Borneo (1930)
Ikatan Semenanjung Borneo dan Ikatan Pemuda Pelajar ditubuhkan secara sulit
dan bekerjasama dengan beberapa pertubuhan politik Indonesia seperti Partai
Nasional Indonesia yang dipimpin oleh Sukarno.
Walaupun MPSI pada masa itu berada di bawah pentadbiran pengetua O.T.
Dussek, seorang pegawai British, tetapi beliau banyak memberikan dorongan
kepada pelajar-pelajar mengenai kepentingan kemajuan dan pendidikan. Sehubungan
dengan kesedaran dan rasa prihatinnya terhadap kemunduran bangsa Melayu pada
masa itu. Beliau juga telah memberikan kelonggaran kepada guru-guru di maktab
untuk mengembangkan idea-idea politik. Sehubungan itu semangat kebangsaan di
kalangan pelatih-pelatih perguruan Melayu ini telah berkembang dengan pesatnya.
Sikap O.T. Dussek itu didorong oleh hubungan peribadi yang rapat beliau
dengan guru-guru di maktab tersebut. Selain itu, beliau sangat berminat dan
cenderung terhadap kebudayaan dan bahasa Melayu. Minat dan kecenderungan ini
timbul sejak O.T. Dussek mula berkhidmat sebagai pegawai kolonial British di
negara ini. Beliau juga sangat menyedari tentang kemunduran yang dialami oleh
penduduk Melayu terutamanya dalam pendidikan. Faktor-faktor ini menyebabkan
timbul simpati beliau terhadap cabaran-cabaran yang terpaksa dihadapi oleh
bangsa Melayu.
Namun begitu, perkembangan gerakan nasionalisme di MPSI tidak berkekalan
apabila kerajaan British bertindak menempatkan tokoh-tokoh pendidik muda ke
kawasan yang berlainan dan sukar untuk berhubung antara satu sama lain. Langkah
ini merupakan antara strategi penjajah yang bimbangkan perkembangan semangat
kebangsaan akan terus merebak di kalangan cerdik pandai Melayu itu dan
seterusnya dapat mempengaruhi rakyat. Ini jelas apabila pada tahun 1927, Abdul
Hadi Hasan telah ditukarkan ke Kelantan dan diberikan jawatan sebagai Nazir.
Pada tahun 1936, O.T. Dussek telah dipencenkan dan kembali ke England, manakala
pada tahun 1939, Harun Aminurrashid telah dinaikkan pangkat sebagai Pengarah
Pelajaran Melayu dan ditugaskan ke Brunei.10
Tokoh-tokoh MPSI telah menggunakan media massa iaitu akhbar-akhbar seperti Warta Malaya dan Majlis untuk menyebarkan semangat nasionalisme di kalangan rakyat.
Pada tahun 1938, mereka telah menubuhkan sebuah parti politik Melayu yang
pertama, iaitu Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang diasaskan oleh Ibrahim Yaakub.
Oleh kerana parti ini merupakan parti yang agak kuat menentang penjajah dan
enggan bekerjasama dengan Inggeris, ia dilabelkan sebagai radikal oleh kerajaan
British dan dianggap sebagai parti berhaluan kiri. Antara agenda besar yang diperjuangkan
oleh KMM ialah menuntut kemerdekaan dari Inggeris dan menubuhkan Kesatuan
Malaya Raya, iaitu menggabungkan Tanah Melayu dengan Indonesia.
Mereka terus mengadakan usaha-usaha bagi menguatkan lagi perpaduan dan
mempertingkatkan kesedaran semangat kebangsaan di kalangan orang Melayu. Pada
bulan Ogos 1939, semua persatuan Melayu telah mengadakan Kongres Melayu di
Kuala Lumpur Hasil daripada kongres ini telah melahirkan sebuah persatuan
Melayu yang bersifat kebangsaan iaitu Persatuan Melayu SeMalaya. Ia merupakan
langkah pertama dalam menyatukan semua orang Melayu.
Dalam masa dua tahun, KMM telah berkembang dengan begitu pesat dan banyak
cawangannya ditubuhkan di seluruh Tanah Melayu. Keadaan ini telah menimbulkan
kebimbangan di pihak kerajaan British. Akibatnya, KMM telah diharamkan oleh
pihak British pada tahun 1940. Selain itu, British juga mengesyaki bahawa
ahli-ahli KMM telah bekerjasama dengan Jepun. Sehubungan itu juga pemimpin
utama KMM seperti Ibrahim Yaakub dan 150 ahli KMM yang lain telah ditangkap dan
KMM di labelkan sebagai parti radikal oleh pihak berkuasa British.
4.4.3 Golongan Bangsawan Melayu
Selain MPSI, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) yang telah ditubuhkan pada
tahun 1905 juga merupakan sebuah institusi pendidikan yang turut memainkan
peranan besar dalam perkembangan semangat nasionalisme di Tanah Melayu. Maktab
ini dibina khusus bagi menempatkan anak-anak pembesar-pembesar Melayu di negara
ini bagi menerima pendidikan. Ia telah mengambil contoh sebuah sekolah lelaki yang terkenal di
England iaitu Sekolah Eton. Tujuan utama penubuhan maktab ini ialah sebagai
sebuah pusat untuk memberikan latihan kepada anak-anak golongan bangsawan
Melayu yang berjaya dalam pelajaran bagi mengisi jawatan-jawatan penting dalam
pentadbiran Inggeris.
Selain melahirkan tenaga birokrat Melayu yang akan melaksanakan dasar-dasar
British, MCKK juga merupakan simbol kebanggaan bagi mereka yang menuntut di
sini. Sebagai sebuah institusi pengajian yang bersifat elit, ia telah menjadi
tumpuan dan simbol status bagi pembesar-pembesar Melayu. Dalam masa yang sama
maktab ini telah berkembang dengan baik dan telah mencapai hasrat pihak British
dalam mendapatkan tenaga pelapis Melayu
bagi mengisi jawatan-jawatan tinggi dalam pentadbiran Inggeris di negara ini.
Sementara itu, pihak penjajah Inggeris
pula lebih cenderung untuk bekerjasama
dengan mereka yang di lihat oleh Inggeris sebagai mempunyai pendirian
politik beraliran sederhana. Antara tokoh penting yang mendapat pendidikan di
MCKK ialah Dato’ Onn Ja’afar, Raja Chulan Raja Abdullah dan Muhammad Eunos
Abdullah. Kumpulan ini merupakan golongan yang menyokong British dan mempunyai
arah pemikiran yang lebih terbuka dan di lihat oleh British sebagai lebih
liberal, agak sederhana dan boleh dibawa
berunding.
Walaupun pergerakan mereka bersifat lebih pro kepada British, namun mereka
turut mengemukakan banyak tuntutan terhadap kerajaan British mengenai beberapa
perkara penting yang berkait dengan nasib dan masa depan masyarakat Melayu.
Antara tuntutan mereka ialah menyarankan pihak Inggeris supaya mengambil lebih
banyak langkah untuk memperbaiki taraf hidup orang Melayu, memberikan peluang
pekerjaan yang lebih banyak kepada orang Melayu di dalam jabatan-jabatan
kerajaan juga melanjutkan pelajaran ke universiti-universiti termasuk ke Oxford
dan Cambrigde. Selain itu, kumpulan cerdik pandai Melayu ini juga turut
mengemukakan kritikan kepada pihak penjajah mengenai kemasukan masyarakat
imigran secara berleluasa ke Tanah Melayu. Bantahan ini adalah didorong oleh
kesedaran bahawa keadaan ini akan mengancam peluang-peluang yang sepatutnya
dikecapi oleh orang Melayu. Kritikan-kritikan terhadap pihak berkuasa pada masa
ini disalurkan melalui akhbar-akhbar seperti Warta Malaya.11
Pada tahun 1926, Kesatuan Melayu Singapura (KMS) iaitu sebuah pertubuhan
yang agak bersifat politik telah ditubuhkan oleh Eunos Abdullah. KMS bertujuan
membimbing masyarakat Melayu Singapura
untuk memajukan diri dalam lapangan politik, ekonomi, pendidikan, dan kemasyarakatan.
Tahun-tahun berikutnya terutamanya dalam lingkungan 1930-an, memperlihatkan
penubuhan beberapa parti politik Melayu yang bersifat kenegerian. Pada tahun
1935, Kesatuan Melayu Selangor yang diasaskan oleh Raja Sir Uda dan Tengku
Ismail telah ditubuhkan. Negeri-negeri lain seperti Pahang, Perak, Negeri
Sembilan, dan lain-lain masing-masing menubuhkan parti politik. Namun demikian,
sifat parti-parti politik yang wujud pada masa ini masih kurang jelas dan lebih
menunjukkan satu pertubuhan yang bersifat elit dari segi keanggotaannya dan
tidak menyeluruh.
Sebuah pertubuhan yang bersifat kebangsaan yang julung-julung kalinya telah
ditubuhkan ialah Persatuan Sahabat Pena. Pada tahun 1939, Persatuan Sahabat
Pena telah menganjurkan satu kongres di Singapura bagi mengumpulkan seluruh
tenaga politik Melayu. Beberapa persidangan susulan telah diadakan pada
tahun-tahun yang berikutnya, namun cita-cita ke arah kewujudan satu kesatuan
yang lebih mantap tidak berjaya dilaksanakan berikutan dengan serangan Jepun ke
atas Tanah Melayu pada tahun 1941. Perkembangan setakat ini menunjukkan bahawa
nasionalisme yang diperjuangkan oleh golongan atasan Melayu lebih bersifat
sederhana dan mendapat perhatian dan sokongan dari pihak penjajah berbanding
dengan perjuangan yang dibawakan oleh kumpulan berhaluan kiri seperti KMM.
Pada keseluruhannya, perkembangan nasionalisme sebelum Perang Dunia Kedua
memperlihatkan tiga aliran yang paling dominan, iaitu
1.
Kumpulan yang berorientasikan gagasan pembaharuan
Islam—dipelopori oleh kumpulan yang boleh dikelompokkan sebagai kumpulan elit agama.
2.
Golongan menengah Melayu berlatarbelakangkan pendidikan
Melayu—membawa pemikiran politik yang agak radikal.
3.
Golongan atasan yang berpendidikan Inggeris—mempelopori
gerakan politik yang berhaluan sederhana.
Secara umumnya, boleh dikatakan bahawa semangat kebangsaan pada peringkat
ini adalah bersifat Pan-Malayan. Ia adalah satu pertubuhan yang mampu
melengkapi orang-orang Melayu bagi mengharungi dunia moden.
4.5 Perkembangan
Nasionalisme Di Zaman Pendudukan Jepun
Pendudukan
Jepun selama lebih tiga tahun (1942-1945) telah meninggalkan banyak kesan ke
atas kehidupan masyarakat di Tanah Melayu. Layanan berbeza-beza yang diberikan
kepada kaum-kaum di negara ini telah melahirkan bentuk semangat nasionalisme
yang berbeza di kalangan mereka. Bagi orang-orang Melayu, era pendudukan Jepun
telah memberikan erti yang besar dalam perkembangan semangat kebangsaan. Dalam
erti kata lain, pendudukan Jepun telah menyuburkan kesedaran orang Melayu dalam
perkara ini. Faktor utama yang mendorong kepada perkembangan ini ialah langkah Jepun yang telah memberikan
peluang kepada anak-anak Melayu menceburi dalam bidang pentadbiran telah
memberikan keyakinan kepada mereka mengenai keupayaan untuk mentadbir tanah air
sendiri. Peluang-peluang ini merupakan perkara yang tidak mereka perolehi
semasa pemerintahan Inggeris dahulu.12
Di
samping itu juga, kemenangan Jepun dalam Perang Pasifik telah menjatuhkan imej
British sebagai sebuah kuasa besar dan empayar Barat di rantau ini. Perkara ini
menjadi satu propoganda yang begitu hebat dalam meniupkan semangat kebangsaan
di kalangan rakyat pada ketika itu.
Berikutan
dengan pendudukan Jepun, ahli-ahli KMM yang telah ditahan oleh British telah dibebaskan. KMM berperanan besar dalam
membantu Jepun bagi mendapatkan maklumat mengenai Tanah Melayu sebelum
kemasukan mereka ke negara ini. Ibrahim Yaakub kemudiannya telah dilantik
sebagai ketua KMM dan diberikan jawatan penting dalam pentadbiran.
Konsep Melayu Raya iaitu cuba menggabungkan Tanah Melayu
dengan Indonesia yang diperjuangkan oleh KMM juga telah menimbulkan kebimbangan
pihak Jepun. Memandangkan kepada tuntutan pengabungan dan kemerdekaan Tanah
Melayu dengan Indonesia begitu kuat dan mengetahui hubungan KMM dengan Malayan
People Anti-Japanase Army (MPAJA), Jepun telah bertindak mengharamkan KMM.
Tindakan ini sangat mengecewakan pejuang-pejuang Melayu yang selama ini kagum
dan menyokong Jepun. Ia juga sebenarnya telah menampakkan niat Jepun yang
sebenarnya bahawa mereka tidak jujur
terhadap orang-orang Melayu yang menyokong mereka selama ini. Pejuang Melayu
pada masa itu juga mula sedar bahawa mereka tersilap langkah kerana penyokong
Jepun.
Perkembangan semangat kebangsaan kaum Cina dan India sebelum perang lebih
banyak tertumpu kepada suasana politik di tanah asal mereka. Bagi masyarakat
Cina, perkembangan faham komunis di negara China telah turut mencorakkan arah
semangat kebangsaan mereka di negara ini. Namun demikian, pada peringkat awal
mereka kurang berminat untuk bergiat cergas dalam perkembangan politik tempatan
ketika itu kerana motif utama
penghijrahan mereka ke negara ini ialah atas kepentingan ekonomi. Selain itu,
kumpulan imigran ini tidak bercadang untuk menetap di Tanah Melayu.
Namun demikian, perkembangan politik masyarakat Cina memperlihatkan minat
mereka terhadap faham komunis semakin meluas. Fenomena ini disebabkan oleh
hubungan yang kuat di antara mereka dengan negara asal mereka iaitu China. Ini
telah mendatang kesulitan kepada pentadbiran British apabila mereka enggan
patuh kepada institusi tempatan dengan menubuhkan kongsi-kongsi gelap dan
parti-parti politik seperti Kuomintang dan Parti Komunis yang sealiran dengan
perkembangan politik di China sendiri.
Tokoh yang memainkan peranan penting dan bertanggungjawab dalam menapakkan
kegiatan komunis di Tanah melayu ialah Alimin, iaitu seorang pemimpin komunis
Indonesia. Beliau telah singgah di Singapura dalam perjalanannya ke Canton bagi
menghadiri Persidangan Buruh Seluruh Pasifik pada tahun 1924.13
Beberapa tahun selepas dari peristiwa ini pergerakan komunis telah berjaya
melatih penduduk tempatan sebagai
kader-kader komunis.
Fahaman komunis di Tanah Melayu telah terbentuk hasil daripada pengaruh
secara langsung dari Parti Komunis China (Communist Party of China – CPC) dan
mendapat arahan dari Biro Komunis Antarabangsa Bagi Timur Jauh (Comintern).
Fahaman komunis di Tanah Melayu bergerak selari dengan Parti Komunis China. Ia bermula sejak tahun
1923 dan disebarkan di sekolah-sekolah Cina di Tanah Melayu. Mulai tahun 1926, usaha-usaha untuk menyusun
organisasi komunis telah dijalankan oleh masyarakat Cina di Tanah Melayu.
Peranan ini dimainkan oleh Main School
(Sekolah Utama) yang ditubuhkan di sekitar tahun-tahun 1926 hingga
1927—merupakan badan eksekutif terpenting dalam perkembangan ideologi
komunis di Tanah Melayu.
Sambutan yang diberikan oleh masyarakat Cina terhadap ideologi komunis
antara lain menunjukkan semangat
kenegerian mereka terhadap negara asal iaitu China. Pada bulan Mac 1930, Parti
Komunis Malaya telah ditubuhkan hasil gabungan daripada dua pertubuhan Cina
yang terkenal di Tanah Melayu, iaitu
Parti Komunis Nanyang dan Kesatuan Sekerja Nanyang (Nanyang General Labour Union). Sehubungan itu, perkembangan parti komunis di Tanah Melayu telah
dikendalikan secara langsung oleh
Comintern dan bukan lagi oleh China.14
Sokongan yang kuat yang diberikan oleh masyarakat Cina terhadap PKM ialah
kerana didorong oleh rasa tidak puas
hati mereka terhadap kerajaan pada masa itu. Dalam soal ini juga masyarakat
Cina sering beranggapan bahawa mereka perlu mendapat peluang lebih daripada apa
yang mereka telah perolehi. Oleh yang demikian, mereka mengharapkan akan
mendapat lebih keutamaan sekiranya PKM memerintah negara ini.
Bagi memperkemaskan lagi jentera
organisasi, pada 30 April 1930, Parti
Komunis Malaya (PKM) telah ditubuhkan. Antara cita-cita besar PKM ialah
menegakkan sebuah Kerajaan Republik Soviet Malaya hasil koordinasi proletar dan
petani. PKM kemudiannya telah melancarkan pemberontakan bersenjata berikutan dengan penolakan British terhadap Perlembagaan Rakyat
yang dikemukakan oleh barisan parti politik kiri yang diwakili oleh All Malayan Council of Joint Action
(AMCJA) dan Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) yang di dalangi oleh PKM.
Peristiwa Darurat 1948 merupakan titik tolak penting dalam perkembangan
politik masyarakat Cina di Tanah Melayu. Peristiwa itu dan perkembangan
ideologi komunis di Tanah Melayu berkait secara langsung dengan soal perkauman.
Bagi mengatasi masalah ini, Jawatan
Kuasa Perhubungan Kaum telah ditubuhkan. Bagi mengalihkan tumpuan dan sokongan
masyarakat Cina terhadap PKM yang disifatkan sebagai parti orang Cina, British
telah menggalakkan pemimpin-pemimpin Cina menubuhkan parti politik Cina yang
sah. Pada bulan Februari 1949, Malayan Chinese Association (MCA) telah
ditubuhkan dan diketuai oleh Tan Cheng Lock. MCA merupakan sebuah parti
alternatif bagi orang Cina bagi mengurangkan sokongan masyarakat ini terhadap
PKM. Manakala bagi pihak orang Cina pula, ia satu saluran bagi mengemukakan
tuntutan dan kepentingan mereka terhadap British.
Bagi masyarakat India pula, pola perkembangan semangat
nasionalisme mereka juga mirip kepada perkembangan semangat nasionalisme
orang-orang Cina, iaitu mengikut arus dan pergerakan politik di negara asal
mereka iaitu India. Gerakan-gerakan dan perjuangan menuntut kemerdekaan oleh
pemimpin-pemimpin mereka seperti Mahatma Ghandhi telah banyak mempengaruhi
pemikiran masyarakat India di Tanah Melayu terutamanya
mereka yang agak berpelajaran.
Semasa pendudukan
Jepun di Tanah Melayu mereka telah menubuhkan Indian National Army (INA) hasil
daripada pakatan dan kerjasama Jepun
dengan Subhas Chandra Bose. Pihak Jepun juga telah membenarkan Tanah Melayu
dijadikan pusat gerakan bagi INA.15 Kerjasama ini lebih berupa
sokongan kuat Jepun terhadap rakyat India untuk membebaskan negara mereka
daripada penjajahan British. Sehubungan dengan itu, pihak Jepun telah
mengeksploitasi dan memperalatkan
pemimpin-pemimpin India untuk bekerjasama dengan mereka. Subhas Chandra
Bose iaitu pemimpin kaum India di Tanah Melayu telah melaungkan slogan
kebebasan untuk semua terutama kepada buruh-buruh yang tertindas dan menekankan
bahawa tujuan utama gerakan INA adalah untuk membebaskan India daripada penjajahan
British. Beliau mencadangkan pemakaian cogankata “Chalo Delhi” (Pergi ke Delhi) untuk menaikkan semangat nasionalisme
di kalangan buruh India. Bagi mencapai matlamat perjuangan, INA dengan
kerjasama Indian Independence Leagua telah membentuk kerajaan sementara. Di
samping itu, sukarelawan INA telah mencapai jumlah 16,000 orang. Beberapa usaha
lain juga diadakan seperti penubuhan pasukan tentera wanita India iaitu The Rani of Jhenshi.16
Setelah tamat
Perang Dunia Kedua, kaum India terus memperjuangkan kepentingan politik
mereka selari dengan perkembangan
politik di India yang sedang menuntut kemerdekaan dari British. Perjuangan
mereka di Tanah Melayu antara lain bermatlamatkan kemenangan bagi perjuangan
kebangsaan di India dan menjaga kepentingan masyarakat India di Tanah Melayu.
Di samping itu, mereka juga turut bersama-sama memperjuangkan kepentingan
politik dengan kaum-kaum lain di negara ini. Bagi memantapkan lagi perjuangan
mereka serta sokongan dan dorongan daripada pemimpin-pemimpin di India sendiri,
pada bulan Ogos 1949, Kongres India Tanah Melayu atau Malayan Indian Congress
(MIC) telah ditubuhkan. John A. Thivy
telah dilantik sebagai Yang Dipertua Kongres yang pertama.
4.6 Penubuhan Parti Pertubuhan Melayu Bersatu
(UMNO)
Berbalik kepada perkembangan semangat nasionalisme orang Melayu,
aspirasi untuk mencapai kemerdekaan terus bersemarak apabila British kembali
memerintah Tanah Melayu apabila tamat Perang Dunia Kedua. Penyatuan seluruh
orang Melayu dalam semangat kebangsaan buat pertama kalinya telah terbentuk
berikutan dengan langkah British mengemukakan cadangan Malayan Union pada tahun
1945.
Walaupun orang Melayu menentang Malayan Union sejak dari awal lagi namun,
pada peringkat permulaannya usaha mereka tidak begitu padu. Sehubungan itu
beberapa pandangan telah dikemukakan dalam akhbar-akhbar supaya masyarakat
Melayu bergabung tenaga agar penentangan tersebut lebih berkesan. Pada 1 Mac
1946, satu persidangan bagi pertubuhan Melayu telah diadakan di Kelab Sultan
Sulaiman Kampung Baru. Persidangan yang berlangsung selama tiga hari ini dihadiri oleh semua persatuan di tanah air
termasuklah Persatuan Orang Asli. Wakil-wakil persatuan ke persidangan ini
akhirnya bersetuju menggabungkan semua persatuan ke dalam satu badan induk yang
dinamakan sebagai Kongres Melayu Se-Malaya yang dipengerusikan oleh Dato’ Onn
bin Jaafar. Kongres ini juga telah mengambil kata putus untuk menubuhkan sebuah
parti politik Melayu. Pada 11 Mei 1946, Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu
atau ringkasnya PEKEMBAR telah ditubuhkan. Ia dikenali sebagai UMNO iaitu
ringkasan daripada terjemahan pertubuhan tersebut dalam bahasa Inggeris—United
Malays National Organisation.17
4.7 KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, semangat nasionalisme di Tanah Melayu agak perlahan
berbanding dengan negara-negara lain di Asia Tenggara. Ini kerana keadaan
penduduk di negara ini yang pelbagai bangsa, agama, dan adat resam. Faktor
tersebut telah menyebabkan proses pembentukan dan penyatuan kesedaran politik
lambat berlaku. Dinamika nasionalisme di negara kita bergerak ke arah yang
lebih mantap dan tersusun berikutan dengan wujudnya badan politik seperti KMM
yang mempunyai jaringan yang agak kuat dengan pergerakan nasionalisme luar
negeri. Walaupun KMM telah mendapat sokongan
yang agak besar daripada kalangan cerdik pandai Melayu, namun parti ini
tidak mampu bertahan lama akibat tekanan yang diberikan oleh pihak berkuasa
British. Perkembangan nasionalisma di negara kita memperlihatkan UMNO telah
berjaya menyatukan orang Melayu dan terus kekal berpanjangan hasil daripada bentuk perjuangan mereka yang
lebih sederhana dan sedia bekerjasama dengan Inggeris dan parti-parti bukan
Melayu. Secara umum, dapat disimpulkan bahawa nasionalisme merupakan satu
proses yang perlu dilalui oleh setiap bangsa dalam usaha untuk membentuk dan
memperkukuhkan identiti mereka sebagai sebuah negara dan bangsa yang bebas
merdeka. Perkara ini perlu dihayati untuk membolehkan kita menghargai segala
pergorbanan generasi terdahulu. Kita kini mungkin telah bahagia tetapi kita
sering lupa bagai manakah segala kebahagiaan yang kita nikmati hari ini
bermula.
Saya nak nota untuk kuasa kuasa eropah ada tak ? untuk revision exam. tq
ReplyDeleteI nak jawapan terus utk sejauh manakah smangat nationalism mempengaruhi kemajuan sesebuah negara. 😀
Deletethankss
ReplyDelete#pt3 candidates
nk tnye . apa fktor atau sbb negara kita di jajah ???????????
ReplyDeletePrluasan kuasa Jepun didorong oleh brberapa faktor terutamanya masalah ekonomi di negara Jepun. Faktor lain:
Delete.pertamahan pnduduk jepun telah mnyebabkan tanah prtaniannyasmakin brkurang. Jepun jga memerlukan pasaran baru utk memasarkn hasil industrinnya.
-Amerika Syarikat mengenakan sekatan ekonomi trhadap Jepun krana enggan brundur dari china.tindakan Amerika Syarikat mnyebabkan kerajaan Jepun yg dikuasai oleh golongan tentera pimpinan jeneral Tojo menyerang Asia Tenggara ( antaranya Malaysia) utk mmbebaskn Jepun dari sekatan trsebut.
Boleh saya nak tahu buku rujukan tentang artikel ni...tolong!!!
ReplyDeleteSaya nak cara meningkatkan semangat natiolisme sebelum dan slepas merdeka
ReplyDeleteSaya dah cari kat semue blog tp x jumpe..huhu (T.T)
maaf, boleh saya tahu rujukan keseluruhan artikel ini? terima kasih.
ReplyDeleteAsa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
ReplyDeletepengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.
Pengajaran yang diperolehi daripada perjuangan nasionalisme pada masa lalu? Sayaa nak tahu psal pengajaran boleh tak?
ReplyDeleteOBJEKTIF NYA APA ???
ReplyDeleteNak tanya,mengapakah idea nasionalisme boleh berkembang di barat?
ReplyDeleteTerima kasih cikgu atas perkongsian yang sangat bermanfaat untuk kami ..
ReplyDelete