7.1
PENGENALAN
Tahukah anda bahawa negara
kita ini merupakan sebuah entiti politik
yang merangkumi beberapa buah negeri yang mempunyai banyak keseragaman dan juga
beberapa perbezaan yang tersendiri. Keseragaman tersebut antara lain ialah dari
segi bentuk populasi, iaitu dari segi jenis etnik dalam masyarakat, amalan
agama, dan adat resam, manakala perbezaannya ialah dari segi pengaruh politik
dan corak pembangunan. Malaysia
telah diisytiharkan penubuhannya secara rasmi pada 16 September 1963. Sebelum itu negara kita dikenali
sebagai Tanah Melayu atau Malaya atau
dikenali juga sebagai Persekutuan Tanah Melayu. Negeri-negeri yang berada dalam
Persekutuan Tanah Melayu adalah terdiri dari negeri-negeri yang berada di
Semenanjung. Semasa pentadbiran British, ia terdiri dari Negeri-negeri Melayu
Tidak Bersekutu, Negeri-negeri Selat, dan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Bab 7 ini akan mengajak anda untuk
sama-sama membincangkan mengenai latar belakang penubuhan Malaysia.
Penyatuan Malaysia dengan wilayah-wilayah
jiran bukanlah merupakan satu idea yang baru malah ia merupakan antara matlamat
perjuangan Kesatuan Melayu Muda.1
Dari segi sejarah
perkembangannya sejarah kerajaan Melayu, ia merangkumi ruang lingkup
geografi-politik yang agak luas. Lingkungan pemerintahan Melayu yang pernah
wujud ialah seperti Kerajaan Majapahit, Kerajaan Langkasuka, Kerajaan
Srivijaya, Kerajaan Melayu Melaka, dan Empayar Johor-Riau. Namun demikian, penyatuan
ini telah terpisah berikutan dengan
termeterai Perjanjian Inggeris-Belanda
tahun 1824. Ia secara langsung
telah memecahkan Empayar Melayu yang telah wujud sejak sekian lama.
Cadangan pengabungan
negeri-negeri Melayu termasuklah Negeri-Negeri Selat dan wilayah-wilayah Borneo telah timbul semasa penguasaan British ke atas
Tanah Melayu. Cadangan yang pertama diutarakan oleh Lord Brassey pada abad yang
merupakan seorang pengarah Syarikat Borneo Utara. Ideanya ialah penyatuan
wilayah-wilayah Borneo dengan negeri-negeri
Melayu dan Negeri-Negeri Selat yang dinaungi oleh British bagi memudahkan
pentadbiran dan ekonomi British dan membentuk sebuah jajahan yang besar. Namun
demikian, cadangan ini ditolak oleh pemegang saham syarikat tersebut pada tahun
1894.2
Seterusnya pada tahun
1950-an, Malcolm Mac Donald iaitu Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu
(1949-1952) juga turut mencadangkan perkara yang sama. Seterusnya Ketua Menteri Singapura, David
Marshall juga memberikan pandangan mengenai perkara tersebut. Pemikiran
terhadap pencantuman Tanah Melayu dengan wilayah-wilayah jiran akhirnya turut
dikemukakan oleh tokoh tempatan. Pada tahun 1954, Ghazali Shafie yang pada masa
itu baru sahaja tamat pengajian undang-undang di Britain telah menyuarakan pendapatnya
mengenai penyatuan Singapura, Tanah Melayu, dan wilayah-wilayah Borneo Utara.
Kemerdekaan Tanah Melayu pada
tahun 1957 telah memberikan kesedaran kepada negara-negara jiran yang masih
dijajah oleh Inggeris. Pada masa itu, Singapura, Sabah, dan Sarawak masih
dikuasai oleh Inggeris, manakala Brunei merupakan negara naungan.
Oleh kerana Tanah Melayu terlebih dahulu mencapai kemerdekaan, maka ramai
pemimpin-pemimpin dari negara-negara jiran yang belum merdeka datang ke Tanah
Melayu untuk berunding dengan tujuan untuk mencapai kemerdekaan bagi negara
tersebut.
Usaha-usaha gigih Tanah
Melayu dalam ancaman menghapuskan komunis pada masa itu masih dalam tempoh
Darurat, serta usaha-usaha mula diadakan oleh kerajaan bagi meningkatkan taraf
ekonomi dan sosial rakyat khususnya bagi mereka yang berada di luar bandar
merupakan antara faktor yang telah mendorong pemimpin-pemimpin negara jiran
untuk mengenali lebih jauh Tanah Melayu
pada masa itu.
Walaupun banyak pandangan
yang menyarankan mengenai keperluan bagi menyatukan Tanah Melayu dengan negara-negara jirannya, namun pendapat yang
di anggap paling serius ke arah usaha-usaha ini telah di lihat berikutan dengan
ucapan Perdana Menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman dalam satu majlis makan
tengahari yang dianjurkan oleh Persatuan Penulis-Penulis Luar Negeri Asia
Tenggara yang di adakan di Hotel Adelphi, Singapura pada 27 Mei 1961.3
Dalam ucapan tersebut, Tunku Abdul Rahman antara lain menyatakan bahawa adalah
penting bagi Tanah Melayu membentuk satu kerjasama yang lebih erat dengan
negara-negara jiran, khususnya Singapura dan Borneo
dalam aspek ekonomi dan politik. Ucapan Tunku Abdul Rahman telah mendapat
liputan yang meluas di kalangan media tempatan dan luar negeri dan disifatkan
sebagai bayangan kepada rancangan penubuhan Malaysia.
7.1
FAKTOR-FAKTOR
PENDORONG PENUBUHAN MALAYSIA
Terdapat empat faktor utama
yang mendorong penubuhan Malaysia, iaitu imbangan kaum, kemerdekaan bagi negara-negara
baru, meningkatkan taraf hidup bumiputera Sabah dan Sarawak, dan mengeratkan
hubungan yang sedia ada. Kita akan ikuti faktor-faktor yang disebutkan dengan
lebih mendalam lagi.
7.1.1
Imbangan Kaum
Rancangan penubuhan Malaysia
telah menimbulkan pelbagai reaksi dari banyak pihak. Antara perkara yang paling
diperdebatkan ialah mengenai kemasukan Singapura ke dalam Malaysia. Dalam soal ini, parti
UMNO tidak bersetuju kerana mempertimbangkan mengenai soal imbangan kaum iaitu
antara kaum Melayu dan bukan Melayu di Tanah Melayu. Selain itu,
pemimpin-pemimpin UMNO juga merasa ragu-ragu mengenai keadaan politik di
Singapura pada masa itu yang agak kekirian kerana ia telah dipengaruhi oleh
parti Barisan Sosialis. Oleh demikian, penggabungan dengan Singapura merupakan
sesuatu yang agak bertentangan dengan dasar kerajaan Tanah Melayu yang bersifat sangat anti-Komunis dan pro-Barat.
Namun demikian, senario
tersebut telah berubah berikutan dengan kajian yang dijalankan oleh Nordin
Sopiee mengenai kebaikan-kebaikan sekiranya penggabungan Tanah Melayu dengan Borneo berjaya dilakukan. Ia telah semakin mendapat
sambutan dan sokongan berikutan dengan
wujudnya pandangan oleh Dato’ Senu Abdul Rahman, Duta Tanah Melayu ke Indonesia.
Beliau menyatakan bahawa penduduk Bumiputera di Sabah dan Sarawak
boleh dikelaskan sebagai Melayu. Oleh yang demikian, kemasukan negeri-negeri
tersebut tidak akan menggugat kedudukan orang Melayu sebagai majoriti. Tambahan
pula, sememangnya wujud persamaan dari segi ras dan kebudayaan di kalangan
penduduk di wilayah Borneo dengan Tanah Melayu
yang merupakan sebahagian dari rumpun Melayu yang mendiami Nusantara.4
Menjelang tahun 1961, satu
perkembangan baru telah berlaku dalam politik Singapura yang memperlihatkan parti pemerintah, People’s Action Party (Parti Tindakan
Rakyat - PAP) telah terancam kedudukannya apabila mengalami kekalahan di
kawasan Hong Lim yang sebelum ini merupakan kubu kuat parti tersebut. Kekalahan
ini berpunca akibat dari perpecahan yang
berlaku di kalangan ahli PAP yang sayap kirinya diketuai oleh Ong Eng Guan yang
telah membentuk Barisan Sosialis yang di katakan telah dipengaruhi oleh
komunis.
Perkembangan ini sangat
membimbangkan Tunku Abdul Rahman yang menyifatkan sekiranya Singapura jatuh ke
tangan komunis maka akan wujud “Cuba 3 ¼
batu” ataupun
"Cuba Kedua" dari Tanah Melayu.5 Namun begitu, pada
awalnya Tunku merasakan kemasukan Singapura adalah sesuatu yang merbahaya jika
dinilai dari sudut nisbah penduduk Melayu dan bukan Melayu di Tanah Melayu.
Tunku telah dipujuk oleh Lee Kuan Yew yang menyatakan bahawa adalah lebih
merbahaya sekiranya Singapura dibiarkan berada di luar Tanah Melayu. Oleh yang
demikian, penyatuan kedua-dua negeri difikirkan perlu bagi mengawal keselamatan
Singapura dan juga untuk kepentingan ekonomi bersama.
Walaupun begitu Tunku masih
mempertimbangkan soal kemasukan Singapura dari aspek kesannya kepada komposisi
penduduk di negara ini. Oleh yang demikian, bagi mengatasi masalah ini, maka
Sabah dan Sarawak perlu diajak untuk sama-sama menganggotai Malaysia. Ini kerana dengan
kemasukan Singapura akan mewujudkan ketidakseimbangan dari segi komposisi kaum
di negara ini nanti. (Rujuk Jadual l dan 2).
Jadual
1
Komposisi
Kaum di Malaysia
dan Singapura
|
Melayu
dan Bumiputera yang lain
|
Cina
|
India
|
Lain-lain
|
Jumlah
|
Malaysia (Bancian 1975)
|
3
125 474
(49.8%)
|
2
333 756
(37.%)
|
696
186
(11.1%)
|
123
342
(20.0%)
|
6
278 380
|
Singapura
(Bancian 1975)
|
197
060
(13.6%)
|
1
090 575
(71.5%)
|
124
084
(8.6%)
|
34
190
(2.7%)
|
1
445 929
|
Jumlah
|
3
322 534
(43.0%)
|
3
424 351
(44.3%)
|
820
270
(10.6%)
|
157
532
(2.1%)
|
7
724 687
(100%)
|
Jadual
2
Komposisi
Kaum di Malaya, Singapura, dan Borneo
|
Melayu dan Bumiputera yang lain
|
Cina
|
Lain-lain
|
Jumlah
|
Malaya dan Singapura
|
3
322 534
|
3
424 351
|
977
802
|
7
724 681
|
Borneo
|
872
853
|
355
491
|
54
383
|
1
282 827
|
Jumlah
|
4
195 387
(46.6%)
|
3
779 842
(41.9%)
|
1
032 185
(11.5%)
|
9
007 514
(100%)
|
Sumber: Mohamad Idris Saleh, Che Su Mustafa, &
Fuziah Shafie. (1994). Sejarah pembangunan
bangsa dan negara, 111.
7.1.2
Kemerdekaan
Bagi Negara-Negara Baru
Penubuhan Malaysia juga di lihat sebagai
mampu untuk membantu negara-negara yang masih dijajah untuk mencapai
kemerdekaan. Ia selaras dengan prinsip dasar luar Tanah Melayu yang ingin
menolong negara-negara yang sedang dijajah bagi mencapai kemerdekaan. Prinsip
ini adalah selaras dengan Resolusi 1514 Persidangan Agong Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu yang telah diluluskan pada tahun 1960.
7.1.3
Meningkatkan
Taraf Bumiputera Sabah dan Sarawak
Keadaan golongan bumiputera
Sabah dan Sarawak adalah jauh ketinggalan berbanding dengan kedudukan golongan
yang sama di Semenanjung Malaysia.
Semasa pentadbiran British, sektor ekonomi dan sosial di wilayah itu telah
dimonopoli oleh golongan pendatang. Oleh kerana mereka mendapat lebih banyak
peluang daripada British, maka golongan pendatang tersebut merupakan mereka
yang berjaya dalam pendidikan dan menjawat jawatan tinggi dalam pentadbiran
negeri. Selain itu, pentadbiran negeri Sabah dan Sarawak
dikuasai oleh pegawai-pegawai British.
Bagi golongan bumiputera
pula, mereka merupakan golongan yang terbiar di tanah air mereka sendiri. Oleh
yang demikian, terdapat mereka yang
berjaya dalam Tanah Melayu yang berhasrat untuk membantu penduduk-penduduk
Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak yang pada masa tersebut kedudukan
mereka cukup merosot dan tidak ada hak keistimewaan sebagai penduduk Melayu dan
Bumiputera tempatan. Sungguhpun kebanyakan penduduk Borneo tidak beragama Islam
dan bukan Melayu, namun masyarakat Melayu di Tanah Melayu menganggap mereka
sebagai “saudara” dan berkemungkinan mampu dipujuk untuk menyokong penubuhan
Malaysia dan Parti Perikatan.6
7.1.4
Mengeratkan
Hubungan yang Sedia Ada
Pencantuman wilayah-wilayah Borneo dangan Tanah Melayu juga dilihat sebagai lebih
mengeratkan hubungan baik yang telah sedia terjalin. Ramai para pegawai,
pentadbir, guru, serta hakim telah dihantar untuk mendapatkan latihan di Kuala Lumpur. Sementara
itu, penggunaan satu mata wang yang sama memang telah wujud di antara Tanah
Melayu dan Sabah serta Sarawak.
7.1
REAKSI-REAKSI
AWAL PENUBUHAN MALAYSIA
Pada masa awal penubuhan Malaysia,
terdapat beberapa reaksi daripada pelbagai pihak seperti dari parti-parti politik
dan pemimpin-pemimpin barat. Kita akan teliti reaksi golongan-golongan ini
dengan lebih teliti lagi.
7.1.1
Parti-Parti
Politik
Cadangan penubuhan Malaysia
telah mendapat reaksi yang berbagai-bagai dari banyak pihak. Parti Rakyat
Singapura telah menentang gagasan ini dan menuduh ia sebagai bersifat neo-kolonialisme. Manakala di Sarawak
pula, Donald Stephen, pengarang Borneo Times telah mengecam Tunku Abdul Rahman.
Sementara itu di Sarawak, semua parti politik
telah menentang idea penyatuan ini dan penentangan ini diketuai oleh Stephen
Yong. Brunei
juga telah menentang gagasan ini. Antara pihak yang menentang ialah Parti
Rakyat Brunei
yang diketuai oleh Hafiz Laksamana. Beberapa orang dari tokoh yang menentang
ini telah membentuk satu Barisan Bersatu (United
Front) pada Julai 1961 yang bertujuan mencabar Malaysia. Barisan ini telah
dianggotai oleh Ong Kee Hui, Pengerusi SUPP, A.M. Azahari dari Parti Rakyat
Brunei, dan Donald Stephens yang kemudiannya menubuhkan United National Kadazan Organization (UNKO). Pembentukan Barisan
Bersatu lebih didorong oleh kebangkitan semangat kesedaran kebangsaan mereka
sendiri yang ingin merdeka secara bersendirian tanpa Tanah Melayu. Selain itu,
tentangan tersebut adalah disebabkan oleh tanggapan bahawa penubuhan Malaysia
adalah sebagai satu jalan bagi Tanah Melayu untuk meluaskan kuasa.7
7.1.2
Pemimpin-Pemimpin
Barat
Di peringkat antarabangsa
pula, terdapat negara-negara yang menyokong cadangan penubuhan Malaysia.
Contohnya, Australia telah menyokong langkah Tunku Abdul Rahman, manakala
Britain dan Amerika Syarikat pula tidak menyatakan sokongan mereka lebih awal
kerana bimbangkan tuduhan bahawa rancangan penubuhan Malaysia adalah lebih
merupakan idea dari mereka dan bersifat neo-kolonialisme. Namun begitu, pada
Jun 1961, Perdana Menteri Britain,
Mc Millan telah menyatakan pandangannya bahawa idea penubuhan Malaysia merupakan sesuatu yang
menarik.
7.2
LANGKAH-LANGKAH
PENUBUHAN MALAYSIA
1.
Penubuhan
Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (Malaysian Solidarity Council
Comitee - JPPM)
JPPM ditubuhkan bertujuan
untuk menerangkan kepada rakyat mengenai gagasan pembentukan Malaysia dengan lebih jelas lagi.
Walaupun pada peringkat awal Sabah dan Sarawak serta sesetengah pihak di
Singapura menentang penubuhan Malaysia, namun sikap ini telah agak berubah
apabila wakil Tanah Melayu yang hadir di Persidangan Komanwel di Singapura yang
diketuai oleh Kapten Dr. Abdul Hamid Khan, dan
berpeluang menerangkan tentang gagasan penubuhan Malaysia. Hasilnya satu
jawapan positif telah diterima dan selanjutnya Jawatankuasa Perundingan
Perpaduan Malaysia (JPPM) telah dibentuk pada 23 Julai 1961 yang telah
dipengerusikan oleh Donald Stephen. Jawatankuasa ini bertanggungjawab dalam
usaha untuk mendapatkan persetujuan dari
pemimpin-pemimpin Singapura, Sabah, dan Sarawak dan juga bertujuan untuk
mendapatkan pandangan-pandangan yang berkesan mengenai penubuhan Malaysia.
Pembentukan JPPM merupakan
satu kejayaan diplomasi yang besar dan merupakan pembuka jalan kepada
rundingan-rundingan selanjutnya. Usaha-usaha yang lebih giat telah dijalankan
oleh jawatankuasa ini melalui empat rundingan yang telah dijalankan, iaitu
(i)
21 Ogos 1961 di Jeselton;
(ii)
18 Disember 1961 di Kucing;
(iii)
6 Januari 1962 di Kuala Lumpur; dan
(iv)
1 Februari 1962 di Singapura.
Dalam ke empat-empat rundingan
ini, Brunei
tidak menghantar wakil dan pada tahun 1962 mereka telah menyatakan pendirian
bahawa mereka tidak berminat terhadap rancangan ini.
Dalam perjumpaan-perjumpaan
ini, wakil-wakil dari Tanah Melayu seperti Ismail Yusof dan Datuk Ong Yoke Lim
serta Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew telah memainkan peranan yang
penting dalam memberikan maklumat kepada pemimpin Sabah dan Sarawak tentang kebaikan menyertai
penubuhan Malaysia. Di samping itu, mereka telah diundang dalam lawatan-lawatan
muhibah ke Kuala Lumpur
dan diberikan penerangan mengenai kemajuan-kemajuan yang telah dicapai oleh
Tanah Melayu sepanjang tempoh kemerdekaannya.
2.
Suruhanjaya
Cobbold
Lanjutan daripada persetujuan
yang telah dicapai dalam JPPM dan keputusan kerajaan Britain
menyokong gagasan penubuhan Malaysia,
satu suruhanjaya telah dibentuk dengan
untuk tujuan meninjau dan mengkaji pandangan penduduk Sabah dan Sarawak pada 16 Januari 1962. Ia telah dipengerusikan
oleh Lord Cobbold, manakala ahli-ahli yang dilantik oleh Britain ialah Sir Anthony Abell dan
Sir David Watherston. Selain dari itu jawatankuasa ini juga turut dianggotai
oleh ahli-ahli yang dilantik oleh kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu
Ghazali Shafie dan Datuk Wong Pow Nee. Hasil dari tinjauan yang telah dilakukan oleh
jawatankuasa ini menunjukkan bahawa 81 peratus dari penduduk Sabah dan Sarawak
menyokong dan mahu menyertai Malaysia.
Pada perkiraan rakyat negeri
itu dengan menyertai Malaysia,
maka Sabah dan Sarawak akan dapat mencapai kemerdekaan lebih awal dari Britain.
Selain itu, mereka juga bimbangkan ancaman komunis yang semakin merbahaya.
Sekiranya Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia,
ancaman komunis lebih mudah diatasi dengan bantuan Kuala Lumpur nanti. Selain dari faktor
kemajuan dan kemakmuran yang telah dicapai oleh Persekutuan Tanah Melayu sejak
mencapai kemerdekaan, penampilan Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri dan
ketegasan kerajaan Persekutuan terhadap komunis telah menarik sokongan penduduk
Sabah dan Sarawak untuk menyertai Malaysia.
Jumlah peratusan ini meliputi
satu per tiga dari penduduk di negeri-negeri ini yang
menyokong, satu per tiga
tidak
menentang, tetapi mensyaratkan hak-hak
mereka dijamin terlebih dahulu, manakala satu per tiga lagi tidak bersetuju dan
mahukan kemerdekaan secara berasingan. Kebanyakan kumpulan yang menentang
merupakan golongan minoriti dan golongan bukan Bumiputera. Mereka bimbang akan
kehilangan hak-hak mereka juga takut akan didiskriminasikan oleh kerajaan yang
bakal terbentuk nanti. Di samping itu, juga mereka bimbangkan soal dominasi
Melayu. Singapura pula telah menghantar referendum menyokong penubuhan Malaysia.
Setelah meninjau pandangan
rakyat serta para pemimpin Sabah dan Sarawak,
maka satu persetujuan telah dicapai oleh suruhanjaya tersebut. Persetujuan
tersebut ialah
(i)
Perlembagaan yang bakal di tubuh
hendaklah berasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
(ii)
Malaysia adalah nama persekutuan yang
bakal dibentuk.
(iii)
Persetujuan dalam soal penghijrahan baik
luar negeri mahupun dari Semenanjung dan Singapura, di mana kerajaan negeri
Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa dalam
menentukan kemasukan orang luar.
(iv)
Majlis Undangan Sabah dan Majlis Negeri
Sarawak diberi hak untuk menentukan hal-ehwal yang berkaitan dengan agama.
(v)
Bahasa Melayu menjadi Bahasa Kebangsaan
di kedua-dua negeri.
3.
Pungutan Suara
Singapura
Oleh kerana Singapura
merupakan negeri yang telah mencapai taraf berkerajaan sendiri, maka ia tidak
termasuk dalam bidang penyiasatan Suruhanjaya Cobbold. Walaupun barisan
pemimpin Singapura mengalu-alukan rancangan penubuhan Malaysia dan
mengatakan kesediaan mereka untuk bergabung, namun banyak pihak di Singapura
menentang hebat rancangan ini. Antaranya ialah kumpulan kiri dan Parti Barisan
Sosialis. Bagi membuktikan bahawa tidak ada sebarang paksaan dalam menyertai
Malaysia oleh pihak Singapura ke atas rakyatnya, maka satu pungutan suara telah
dibuat dan mendapati bahawa 71 peratus penduduk Singapura memilih untuk
menyertai Malaysia.8
4.
Jawatankuasa antara
Kerajaan (JAK)
Setelah persetujuan telah
dicapai di kalangan pemimpin dan
penduduk, satu usaha telah dijalankan bagi merangka serta membentuk
syarat pembentukan kerajaan Persekutuan yang terperinci. Sehubungan itu, pada
Ogos 1962 Jawatankuasa Antara Kerajaan telah dibentuk. Ia telah dipengerusikan
oleh Lord Landsdowne dan dianggotai oleh Tun Abdul Razak, Donald Stephen, Abang
Haji Mustapha, Temenggung Jugah, dan seorang wakil dari Britain, serta seorang
wakil dari Persekutuan Tanah Melayu. Dalam jawatankuasa ini, pemimpin-pemimpin
Parti Perikatan Sabah mahukan kepentingan dan masalah rakyat Sabah
yang dikemukakan dan Tuntutan 20 dipertimbangkan. Tuntutan tersebut antara lain
mengandungi perkara-perkara yang berkaitan dengan agama, pendidikan, imigresen,
bahasa, dan perwakilan ke Parlimen.
JAK telah menubuhkan lima jawankuasa kecil bagi
mengkaji dan meneliti aspek-aspek perlembagaan, kewangan, perundangan,
kehakiman, dan organisasi jabatan. Setelah
bersidang beberapa kali dan
mengambil kira semua perkara yang berkait dengan tuntutan rakyat dari
negeri yang akan bergabung dengan Tanah Melayu, maka satu laporan telah
dikeluarkan dan menjadi asas kepada Perjanjian Malaysia. Penubuhan
Persekutuan Malaysia kemudiannya diisytiharkan
di Stadium Negara pada 16
September 1963.
7.5 REAKSI-REAKSI PENUBUHAN MALAYSIA
Walaupun telah diisytiharkan
penubuhan Malaysia,
namun terdapat juga reaksi-reaksi negatif daripada beberapa pihak. Antaranya,
tentangan-tentangan dari dalam negara sendiri, Kerajaan Brunei, Kerajaan Filipina, dan Kerajaan Indonesia. Kita
akan teliti dengan lebih lanjut reaksi-reaksi tersebut.
7.5.1
Tentangan
Dalaman
Penubuhan Malaysia pada 16 September 1963 telah berjaya dilaksanakan walaupun mendapat
tentangan dari beberapa pihak, sama ada dari dalam ataupun luar negeri.
Tentangan dari dalam negeri telah diterima dari kerajaan Kelantan, iaitu Parti
PAS yang telah mengambil tindakan mahkamah dan mendakwa penubuhan Malaysia
sebagai tidak sah ke atas Kelantan. Saman yang dikeluarkan oleh kerajaan
Kelantan yang bertarikh 10 September 1963. Walau bagaimanapun, tuntutan saman
tersebut telah gagal.
7.5.2
Kerajaan Brunei
Reaksi penentangan juga
datang dari Brunei yang pada
peringkat awalnya menyokong malah menunjukkan minatnya untuk bersama-sama Sabah
dan Sarawak, serta Singapura untuk menyertai Malaysia. Persetujuan ini lahir
dari pertimbangan Sultan Brunei,
Sultan Ali Sarifuddin yang memikirkan bahawa negara Brunei adalah sebuah negara yang
kecil dan memerlukan perlindungan. Namun, Brunei akhirnya menolak pelawaan penggabungan
ini atas beberapa faktor seperti tentangan rakyat Brunei
yang diwakili oleh Parti Rakyat Brunei
yang dipimpin oleh A.M. Azahari. Tentangan kuat yang diberikan oleh Parti
Rakyat Brunei ini juga mendapat sokongan dari Partai Komunis Indonesia.10
Parti Rakyat Brunei telah melancarkan pemberontakan terhadap kerajaan Brunei
dan mencadangkan penubuhan Kerajaan Borneo Utara bagi menggantikan penubuhan
Malaysia. Pada pandangan pemerintah Brunei,
sekiranya menyertai Malaysia
dibimbangi pemberontakan akan lebih merebak. Walau bagaimanapun, pemberontakan
akhirnya berjaya ditumpaskan oleh kerajaan Brunei
dengan bantuan Britain.
Faktor lain ialah keengganan
Sultan Brunei untuk membayar
cukai ke atas pendapatannya hasil dari petroleum seperti yang dicadangkan oleh
kerajaan Persekutuan, iaitu Brunei
hanya berhak sepenuhnya ke atas pendapatan petroleum untuk jangka masa sepuluh
tahun. Sebaliknya, kerajaan Brunei
menuntut untuk menguasai sepenuhnya hasil petroleum tersebut. Selanjutnya,
Sultan Brunei
menolak kedudukannya dalam senarai raja-raja yang akan menjadi Yang Di Pertuan
Agong. Baginda mahukan kedudukan yang lebih tinggi dan tempoh pemerintahan yang
lebih lama, iaitu sejak pemerintahannya di Brunei
dan bukannya sejak Brunei
menyertai Malaysia.
7.5.3
Kerajaan
Filipina
Selain dari Brunei negara jiran yang lain yang menentang
penubuhan Malaysia
ialah Filipina. Tentangan yang telah ditunjukkan oleh negara ini adalah dengan
cara mengemukakan tuntutan ke atas Sabah.
Tuntutan ini bermula dari idea Filipina, iaitu Presiden Machapagal yang
merupakan seorang tokoh yang sememangnya berminat dalam soal-soal kewilayahan.
Subjek utama beliau ialah Sabah yang di dakwa
sebagai sebahagian dari wilayah Filipina. Filipina juga menuntut Sabah bagi pihak keluarga Sultan Sulu yang pada masa
dahulu merupakan penguasa ke atas negeri ini. Walau bagaimanapun, Sabah telah
diserahkan kepada pedagang Austria
dan kemudiannya telah berpindah milik kepada British. Dalam soal ini juga,
Sultan Sulu dan kemudian pewaris-pewarisnya telah menerima bayaran $5,000,000
setahun. Pada pandangan kerajaan Malaysia isu ini telah selesai.11
Sebagai tindak balas kepada
sikap Filipina, kerajaan Malaysia
telah tinjauan dari rakyat Sabah dengan bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu dan didapati bahawa majoriti rakyat negeri itu memilih untuk berada di
bawah kerajaan Malaysia.
Namun, kerajaan Filipina telah menolak hasil laporan tersebut.
7.5.4
Kerajaan Indonesia
Tentangan yang paling hebat
yang diterima oleh Malaysia
berhubung dengan penubuhan Malaysia
ialah dari Indonesia
yang telah melancarkan konfrontasi dari tahun 1963 hingga 1966. Pada peringkat
awal, Indonesia tidak mahu
campurtangan dalam soal penubuhan Malaysia kerana ia tidak melibatkan
wilayah negara itu. Pada 20 November 1961, kerajaan Indonesia yang diwakili
oleh Menteri Luar, Dr. Subandrio pernah
mendoakan selamat maju jaya kepada usaha-usaha kerajaan Persekutuan
Tanah Melayu untuk menubuhkan Malaysia dalam satu ucapannya di Perhimpunan
Agong Bangsa-Bangsa Bersatu.12 Tetapi pendirian ini telah bertukar
kemudiannya, dan Indonesia telah mengecam penubuhan Malaysia dan menganggap ia
sebagai neo-kolonialisme atau satu
bentuk penjajahan baru.13
Parti Komunis Indonesia memainkan peranan yang penting dalam
penentangan dan kecaman terhadap pembentukan Malaysia.14 Sokongan
pihak Indonesia terhadap
pemberontakan Parti Rakyat Brunei
merupakan susulan kecaman Indonesia
kepada Persekutuan Tanah Melayu. Tuduh menuduh antara pemimpin-pemimpin Malaysia dan Indonesia telah dilemparkan dalam
akhbar-akhbar di negara masing-masing.
Hubungan Malaysia dengan Indonesia menjadi semakin tegang dan pada 20
Januari 1963 Menteri Luar Indonesia iaitu Dr. Subandrio telah mengumumkan
konfrontasi ke atas Malaysia dengan melancarkan kempen “Ganyang Malaysia!”.15
Konfrontasi ialah satu
istilah yang digunakan untuk menunjukkan penentangan. Presiden Sukarno memilih
istilah ini untuk menunjukkan tentangannya terhadap Malaysia. Indonesia telah melancarkan konfrontasi ke atas Malaysia
dalam aspek kemasyarakatan dan ekonomi. Walaupun pada asalnya Indonesia menyatakan tidak akan melancarkan
konfrontasi ala-tentera tetapi keadaan menjadi semakin genting apabila
tentera-tentera Indonesia
telah menyusup masuk ke wilayah-wilayah Malaysia, seperti di pantai Pontian
dan pantai Muar di Johor.16
Terdapat beberapa usaha yang
telah dijalankan bagi menamatkan konfrontasi Indonesia
dan Malaysia serta
memperbaiki hubungan Malaysia
dan Filipina. Ia termasuklah usaha Tunku
menubuhkan gagasan Maphilindo dalam satu Sidang Puncak yang di adakan di
Manila pada 30 Julai hingga 5 Ogos 1963, tetapi pertubuhan ini berkubur di
tengah jalan17. Selain itu, perundingan antara ketiga-tiga ketua
pemimpin negara ini juga turut diadakan di Tokyo pada 20 Jun 1964. Perundingan ini juga menemui
jalan buntu.
Konfrontasi Indonesia ke atas
Malaysia akhirnya tamat berikutan dengan kejatuhan Sukarno akibat kegagalan
cubaan coup-de-tet yang telah
dilancarkan oleh Parti Komunis Indonesia pada 30 September 1965 dalam satu
peristiwa yang dikenali sebagai G30S/PKI.18 Rundingan perdamaian dan
pemulihan hubungan Indonesia dengan Malaysia telah diadakan di Bangkok pada
tahun 1966.19
7.5
KESIMPULAN
Penubuhan Malaysia jelas menunjukkan keinginan rakyat
Sabah, Sarawak, dan Singapura, malah Brunei
sendiri untuk mencapaian kemerdekaan melalui Malaysia. Ia juga menunjukkan hasil
dari satu persetujuan yang telah diterima oleh pihak yang terlibat. Walaupun
usaha-usaha untuk menubuhkan Malaysia
terpaksa menghadapi banyak halangan, satu perkara penting yang dapat
diperhatikan bahawa penggabungan wilayah-wilayah ini adalah dibentuk secara
demokratik, iaitu melalui pungutan suara dan tidak ada unsur ugutan dari
mana-mana pihak. Oleh yang demikian, kita dapati apabila Singapura kemudiannya
menimbulkan pelbagai masalah kepada kerajaan pusat, negara itu akhirnya
diizinkan keluar dari Persekutuan Malaysia pada tahun 1965.
Terima kasih dengan nota ini daspatlah saya menambahkan lagi ilmu pemgetahuan saya dalam bidang sejarah...semoga pabnjang umur.
ReplyDeleteBiar rakyat malaysia tahu sejarah penubuhan negara klita yang ada hari ini.
ReplyDeletebole bagi senarai nota kaki??
ReplyDeletebole bagi senarai nota kaki??
ReplyDeleteterima kasih atas nota-nota yang berguna
ReplyDeleteTuhan memberkati
terima kasih Puan....
ReplyDeleteboleh beri senarai nota kaki?
ReplyDeleteboleh beri senarai nota kaki?
ReplyDeleteHarap maaf..sila perbetulkan tulisan anda.tiada istilah "Menyertai" M'sia..kerana sebelum pengabungan empat buah negara iaitu malaya,sbh,swk dan spore tiada negara bernama Malaysia.Malaysia dibentuk oleh empat buah negara.
ReplyDeletePenguasaan British di Sarawak berterusan sehingga pada tahun 1963, apabila Sarawak menandatangani perjanjian bersekutu bersama-sama Borneo Utara dan Singapura dengan 11 negeri di Persekutuan Tanah Melayu. Selepas penyertaan 3 buah negeri ini, Persekutuan tersebut dikenali sebagai Malaysia. Berbeza dengan Singapura dan Sabah yang menerima taraf 'pemerintahan sendiri' pada 31 Ogos 1963, Sarawak menerima kemerdekaan penuh daripada British pada 22 Julai 1963. Dengan lain perkataan, Sarawak merupakan sebuah negara merdeka sewaktu Hari Malaysia pada 16 September 1963. Pada ketika itu, ianya sebuah negara baru yang berusia 47 hari. Mungkin itu juga salah satu sebab mengapa rakyat Sarawak amat berbangga dengan sebutan Negara Sarawak.
ReplyDeletePresiden Macapagal dikatakan ditekan oleh pihak Sultan Sulu kemudiannya akur dengan tekanan tersebut. Oleh itu sejak 1962, tuntutan Filipina ke atas Sabah tidak digugurkan hingga kini. Sabah memangnya telah diserahkan kepada pedagang Austria (Overbeck) dan kemudiannya telah berpindah milik kepada British (Dent). Kerajaan Sulu yang telah dikuasai oleh Sepanyol telah mengadakan satu perjanjian (Protokol Madrid 1885) yang ditandatangani oleh British, Sepanyol dan Jerman sebagai saksi yang secara langsung menghapuskan mana-mana tuntutan Kesultanan tersebut termasuklah Borneo. Isu pembayaran sebanyak $5000 bukanlah dianggap selesai, cuma kesilapan terjemahan dokumen dan tafsiran maksud 'pajak' berbeza di antara British dan Sulu memberi kesan hingga menjadi konflik hingga hari ini. British memaksudkan 'pajak' itu sebagai membeli manakala mengikut pandangan si penuntut, pajak bermaksud menyewa.
ReplyDeleteJadi apa yang Malaysia buat pada hari ini, adalah membayar pampasan pembelian, yakni meneruskan perjanjian British dan Kesultanan Sulu yang dahulu. Bukanlah bayaran sewaan seperti yang digembar gemburkan oleh penyokong pewaris Kesultanan Sulu .
DeleteAsa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
ReplyDeletepengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.
Jazakallahu khairan..
ReplyDeleteAssalamualaikum..
ReplyDeleteSaya cuma nak tahu,berapa banyak negeri-negeri di malaysia dan siapakah yang bertanggungjawab dalam rundingan tersebut