8.1 PENGENALAN
Tahukah anda
apakah perlembagaan? Perlembagaan ialah suatu kumpulan undang-undang yang
tertinggi untuk menentukan bagaimana pemerintahan sebuah negara itu mesti
dijalankan. Perlembagaan sesebuah negara menerangkan dan memperuntukkan
kuasa-kuasa yang dimiliki oleh pelbagai anggota negara itu, seperti hak-hak
yang dipunyai oleh orang yang diperintah dan perhubungan antara yang memerintah
dengan yang diperintah.
Seperti
negara lain yang berdaulat di dunia, Malaysia mempunyai suatu
Perlembagaan Persekutuan yang berfungsi sebagai undang-undang tertinggi negara.
Perlembagaan Persekutuan menentukan pelbagai perkara mengenai kebebasan asasi,
kewarganegaraan, kerajaan persekutuan, kerajaan negeri, perundangan, peruntukan
kewangan, pilihan raya, kehakiman, perkhidmatan awam dan lain-lain. Dengan lain
perkataan, bolehlah kita anggap bahawa Perlembagaan Persekutuan yang
mencorakkan sistem pemerintahan di Malaysia.
Perlembagaan
Malaysia
diasaskan kepada Perlembagaan Persekutuan tanah Melayu yang telah digubal dan
dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid yang diketuai oleh Lord Reid. Suruhanjaya ini
memulakan tugasnya dalam bulan Jun 1956 dan telah menyiapkan laporan
perlembagaan menjelang bulan Februari 1957. Laporan ini kemudiannya dibahaskan
oleh parti politik utama negara ini dan diluluskan oleh Majlis Perundangan
dalam bulan Jun tahun yang sama. Perlembagaan Persekutuan mula dikuatkuasakan
pada 31 Ogos 1957 apabila Tanah Melayu dikenali sebagai Persekutuan Tanah
Melayu dan mengandungi semua negeri-negeri Melayu, Pulau Pinang, dan Melaka.
8.2 PERKEMBANGAN DAN PINDAAN PERLEMBAGAAN
Setiap perlembagaan bertulis mengalami
perubahan atau boleh dipinda dari semasa ke semasa. Pindaan perlembagaan dibuat
kerana sikap, fahaman dan kehendak rakyat telah berubah. Kadangkala keputusan
mahkamah juga menyebabkan perlembagaan dipinda. Sejak Perlembagaan Persekutuan
tanah Melayu digubal, ianya telah mengalami beberapa perubahan dan pindaan.
Namun begitu, pindaan dan perubahan yang dibuat itu, sehingga kini masih kekal dengan
sifat dalam lingkungan rangka perlembagaan asal yang telah diwujudkan itu.
Perubahan dan pindaan yang dilakukan
dalam perlembagaan itu adalah didasarkan kepada beberapa perubahan yang berlaku
di negara kita. Ini merupakan suatu perkara yang biasa, lebih-lebih lagi
apabila terdapat sesuatu perkara dalam perlembagaan yang dirasakan tidak begitu
sesuai lagi. Contohnya, apabila Persekutuan Tanah Melayu bertukar menjadi Malaysia dengan kemasukan Sabah dan Sarawak,
perlembagaan telah dipinda supaya dapat disesuaikan sesuatu undang-undang itu
dengan konsep Malaysia.
Satu lagi peristiwa yang membawa kepada pindaan perlembagaan ialah tragedi
berdarah 13 Mei 1969. ianya berkaitan dengan soal kebebasan hak asasi serta
kesetiaan kepada Raja dan Perlembagaan.
Kebebasan asasi untuk bercakap,
berhimpun dan menubuhkan persatuan sewengang-wenangnya tanpa kawalan
mencetuskan perkara yang tidak diingini. Di kalangan orang bukan Melayu
misalnya, telah dengan lantangnya mempersoalkan kedudukan raja-raja, hak
keistimewaan orang Melayu dan bahasa Kebangsaan. Akibat daripada tercetusnya
peristiwa berdarah 13 Mei 1969 itu, Parlimen pada tahun 1967 telah meluluskan
akta meminda Perkara 10 Perlembagaan Malaysia mengenai kebebasan bersuara,
berhimpun dan berpersatuan. Terdapat empat perkara yang dilarang bagi
perbincangan umum, iaitu perkara-perkara yang dianggap sensitif, seperti soal
kewarganegaraan, kedudukan orang Melayu dan Bumiputera, Bahasa Kebangsaan, dan
kedaulatan Raja-Raja Melayu.
Perlembagaan Malaysia juga sentiasa dikaji dari
semasa ke semasa. Jika perlu ianya akan dipinda dan diubah mengikut kehendak
pemimpin dan kerajaan yang memerintah. Kali terakhir berlaku pindaan
Perlembagaan ialah semasa Dewan Rakyat bersidang pada bulan Ogos 1983 yang
lalu. Dalam persidangan Dewan Rakyat pada bulan Julai 1983, Dewan telah
meluluskan beberapa rang undang-undang yang kemudian diluluskan oleh Dewan
Negara.
Perlembagaan Malaysia boleh dipinda melalui
empat cara, iaitu
(i)
Dengan mendapat sokongan majoriti biasa.
(ii)
Dengan mendapat sokongan dua pertiga semasa dalam bacaan
kedua dan ketiga dikedua-dua majlis dewan.
(iii)
Mendapat sokongan dua pertiga semasa bacaan kedua dan
ketiga di kedua-dua majlis Parlimen serta persetujuan Majlis Raja-raja.
(iv)
Dengan mendapat sokongan dua pertiga semasa semasa bacaan
kedua dan ketiga di kedua-dua majlis Parlimen serta mendapat persetujuan Yang
Dipertuan negeri Sabah atau Sarawak (iaitu
bagi pindaan berkaitan dengan negeri-negeri tersebut.) (lihat perbincangan
dalam Bab 7, federalisme di Malaysia,
Shaikh Mohd Noor Alam Bin S.M.,Hussain, KL: DBP, 1988).
8.3 TUJUAN
PERLEMBAGAAN
Kewujudan
sebuah perlembagaan bagi sesebuah negara yang berdaulat sangat penting. Ia akan
menentukan perjalanan sesebuah negara berjalan dengan lancar atau sebaliknya. Tujuannya
ialah
1. Menjamin Keutuhan dan
Kedaulatan Negara
Perlembagaan
boleh menjamin keutuhan dan kedaulatan sesebuah negara. Ia merupakan
undang-undang tertinggi yang perlu dipatuhi dalam menetuka hala tuju sesebuah
negara. Tanpa perlembagaan rakyat sesebuah negara tidak dapat menumpukan
sepenuh perhatian dan taat setia mereka dalam mendirikan sebuah negara yang
makmur dan utuh. Semangat nasionalisme tidak akan wujud di kalangan rakyat yang
tidak memikirkan dan mencintai negara mereka. Apabila semangat ini tidak
terdapat di dalam diri seseorang rakyat, maka tidak akan wujud semangat
patriotisme di dalam jiwa mereka sebagai satu syarat untuk menyumbangkan tenaga
mereka terhadap negara. Justeru itu, negara menjadi lemah. Apabila sesebuah
negara tidak mempunyai kekuasaan yang utuh, pemerintahan yang kuat, musuh
dengan mudah mengambil alih kerajaan atau tampuk pemerintahan negara. Jadi
dengan adanya perlembagaan negara, rakyat dapat berpegang kepada satu
undang-undang yang diamalkan dan dihormati bersama untuk memastikan kewujudan
sebuah negara yang berdaulat.
2. Sebagai Rujukan
Dengan
adanya perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi negara, pihak-pihak yang
bertentangan antara satu sama lain boleh menjadikan ia sebagai sumber rujukan
untuk menyelesaikan masalah yang timbul. Keadaan tegang akibat daripada
perasaan tidak puas hati dapat dielakkan jika rakyat diwajibkan menurut dan
menghormati apa yang tercatat di dalam perlembagaan. Masalah ketidakfahaman
boleh diselesaikan dengan tenang berdasarkan undang-undang yang telah sedia ada
di dalam perlembagaan. Apabila semua pihak yang bertentangan duduk
membincangkan masalah mereka secara bersama, maka masalah yang mungkin timbul
tidaklah begitu sukar diselesaikan. Justeru itu, dengan adanya perlembagaan sebagai
sumber rujukan utama dari segi perundangan ia dapat menyesuaikan konflik yang
berlaku di dalam sesebuah negara dengan lebih mudah.
3. Mewujudkan Kestabilan
Negara
Walaupun
pada dasarnya perlembagaan boleh dipinda, namun ia tidak boleh dilakukan dengan
sewenang-wenangnya. Sebarang pindaan perlembagaan yang dilakukan dalam
mana-mana negara, ia mestilah berdasarkan perlembagaan juga. Jika pindaan boleh
dilakukan dengan mudah dan mengikut kehendak pemimpin-pemimpin (penggubal),
maka ini akan menghasilkan satu keadaan kucar-kacir di mana pemimpin itu
mungkin bertindak sesuka hatinya dan mengabaikan kemahuan rakyat. Oleh itu,
jelas betapa perlunya perlembagaan bagi mengekalkan keamanan dalam sesebuah
negara.
4. Mengawal Perjalanan
Kerajaan
Dengan
adanya perlembagaan, segala tindakan para pemimpin dapat diketahui atau
dipastikan. Ini kerana segala tindak-tanduk mereka mestilah berdasarkan kepada
perlembagaan yang telah dicatatkan, bukan bertindak mengikut sesuka hati. Oleh
itu, pihak pemerintah tidak dapat melakukan sebarang perbuatan yang boleh
menyeleweng daripada perlembagaan. Ini bererti perlembagaan dapat menjamin agar
pihak pemerintah tidak berlaku curang atau menyalah guna kuasa yang
diperuntukkan kepada mereka.
5. Mengekalkan Keamanan
Perubahan
pucuk pimpinan yang berlaku selepas proses pilihan raya tidak akan menyebabkan
sebarang kesan ke atas negara mahupun corak pemerintahan. Ini kerana setiap
pemimpin dari parti politik yang menang mestilah mempunyai cita-cita atau
konsep yang sama dalam mengendalikan negaranya. Mereka sepatutnya memerintah
negara dengan tujuan yang sama sebagaimana pemimpin-pemimpin terdahulu yang
memerintah. Oleh itu, walaupun terdapat pertukaran pemimpin, tujuan
pemerintahan tidak akan terkeluar daripada maksud berusaha memenuhi kehendak
dan aspirasi rakyat.
6. Perlembagaan Menjamin
Keamanan Sesebuah Negara
Dengan
adanya perlembagaan rakyat mendapat jaminan undang-undang bahawa tidak akan ada
unsur-unsur diskriminasi di kalangan mereka. Pembahagian kuasa dinyatakan secara
jelas dalam perlembagaan antara rakyat dengan pemerintah serta badan
perundangan telah memisahkan antara satu sama lain daripada melakukan
penindasan dan salah guna kuasa. Tidak ada pihak mendapat keistimewaan dari
segi undang-undang, sebaliknya semua orang harus menghormati dan mematuhi
perlembagaan negara. Sikap ini boleh membantu mewujudkan perpaduan di kalangan
rakyat sebagai syarat untuk membolehkan mereka hidup aman damai.
8.4 JENIS-JENIS
PERLEMBAGAAN
Perlembagaan
terdiri daripada beberapa jenis iaitu
1. Perlembagaan
Panjang dan Pendek
Perlembagaan
yang diamalkan oleh sesebuah negara dengan negara lain tidak sama. Panjang atau
pendek sebuah perlembagaan itu bergantung kepada berapa banyak perkara yang
terkandung di dalam perlembagaan tersebut. Sebagai contoh Perlembagaan India
sangat panjang, manakala Perlembagaan negara Amerika Syarikat adalah pendek di
mana terdapat hanya tujuh perkara sahaja. Sementara di Malaysia pula
perlembagaannya sederhana panjang, mengandungi 183 perkara.
2. Perlembagaan
Bertulis dan Tidak Bertulis
Perlembagaan
bertulis adalah perlembagaan yang terdapat dalam bentuk dokumen yang nyata,
seperti Perlembagaan Malaysia.
Perlembagaan tidak bertulis merupakan peruntukan yang berselerak dalam
akta-akta yang lain tetapi tidak dikodkan. Perlembagaan jenis ini terdapat di United Kingdom.
Dalam
amalannya perlembagaan tidak bertulis menjadikan parlimen mempunyai kuasa yang
sangat tinggi sebagaimana yang wujud di United Kingdom. Sementara di
Malaysia yang mengamalkan perlembagaan bertulis, kedudukan parlimen tertakluk
kepada perlembagaan kerana dari segi statusnya perlembagaan adalah yang
tertinggi. Oleh itu, timbul tanggapan jika sebuah negara mengamalkan
perlembagaan bukan bertulis, maka parlimen berkuasa membuat dan meminda undang-undang.
Manakala dalam negara yang menggunakan perlembagaan bertulis maka pindaan ke
atas perlembagaan itu sendiri hanya boleh dibuat melalui tatacara yang khusus
yang berbeza dengan acara perundangan yang lain.
3. Perlembagaan
Berparlimen dan Perlembagaan Berpresiden
Dalam sistem
perlembagaan berparlimen ia mempunyai hubungan antara institusi perundangan dan
institusi pemerintahan yang begitu rapat sekali. Dalam sistem perlembagaan
berpresiden, pengasingan kuasa agak jelas seperti yang diamalkan di Amerika
Syarikat dan Filipina.
4. Perlembagaan
Ketat (rigid) dan Perlembagaan Longgar (flexible)
Ketat
(rigid) atau longgar (flexible) sesuatu perlembagaan dilihat
kepada keadaan bagaimana perlembagaan itu boleh dipinda. Perlembagaan itu
dianggap sebagai ketat sekiranya sukar dipinda kerana memerlukan majoriti
sokongan yang sangat tinggi. Sebaliknya perlembagaan itu dianggap longgar
sekiranya ia boleh dipinda dengan hanya memerlukan majoriti kecil sahaja. (simple
majoriti).
5. Perlembagaan Bersekutu dan Perlembagaan
Tidak Bersekutu
Dalam
perlembagaan bersekutu, kuasa pemerintahannya dibuat dengan cara pengagihan
kuasa. Perlembagaan dengan jelasnya membahagikan kuasa pemerintahan antara
kerajaan pusat dan negeri. Umpamanya di Malaysia, kuasa itu diperuntukkan
melalui Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama. Lazimnya kuasa
kepada persekutuan lebih banyak berbanding dengan kuasa yang dimiliki oleh
negeri.
8.5 CIRI-CIRI
PERLEMBAGAAN
Lazimnya
semua perlembagaan mempunyai ciri-ciri yang sama dari segi konsep dan dasar
pelaksanaannya. Antara lain ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut:
1. Kekal
Kestabilan
dalam melaksanakan perkara-perkara yang menjadi kebiasaan umum ataupun tatacara
yang lazim. Ianya membolehkan rakyat mengetahui hak-hak mereka, menggunakan
hak-hak tersebut, dan membolehkan rakyat mengambil bahagian dalam pembangunan
negara.
2. Unsur-Unsur
Tanggungjawab
Pemerintah
adalah bertanggungjawab ke atas rakyat. Segala permintaan adalah sebagai
panduan kepada tindakan-tindakan kerajaan. Rakyat adalah berhak mengetahui
segala perbelanjaan kerajaan dan berhak menyatakan perasaan tidak puas hati
mereka terhadap kerajaan.
3. Pilihan
Raya
Melalui
pilihan raya rakyat boleh memilih wakil mereka dalam dewan parlimen. Pemilihan
ini menggambarkan kuasa sebenar pemerintahan terletak di tangan rakyat.
4. Pembahagian
Kuasa
Perlembagaan
memperuntukkan kuasa secara jelas supaya tidak timbul pertindihan dan tidak ada
pihak yang boleh menyalahgunakan kuasa. Kerajaan memainkan dua peranan penting,
iaitu sebagai pemerintah dan pembuat undang-undang. Badan kehakiman pula
menjadi badan yang melaksanakan undang-undang yang digubal di parlimen.
5. Terbuka
Perkara-perkara
yang tidak dianggap sulit mestilah diumumkan agar rakyat tahu dan menilai apa
yang berlaku di dalam negara. Segala perbincangan yang dijalankan di parlimen
akan disebarkan kepada umum melalui media massa
seperti belanjawan tahunan negara dan pembuatan dasar baru.
8.6 CIRI-CIRI PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Terdapat
beberapa ciri perlembagaan, iaitu
(i) Perlembagaan Malaysia adalah
perlembagaan yang bertulis yang dikanunkan dalam sebuah buku. Hal/keadaan ini
berlainan daripada perlembagaan United
Kingdom yang mengamalkan perlembagaan tidak
bertulis.
(ii) Perlembagaan
Malaysia mengandungi 183 Perkara dan 13 Jadual. Perkara adalah untuk
mentakrifkan hak dan kewajipan pemerintah atau warga negara secara kasar.
Manakala Jadual pula berfungsi menerangkan secara terperinci mengenai sesuatu
perkara itu.
(iii) Perlembagaan Malaysia adalah
perlembagaan beraja berasaskan demokrasi berparlimen di mana Perkara 32
menjelaskan mengenai Kepala Utama Negara bagi Persekutuan.
(iv) Perlembagaan Malaysia bersifat ketat
dan sukar dipinda. Pindaan yang hendak dibuat tidak sama dengan pindaan akta-akta
lain yang diluluskan oleh Parlimen. Perkara 159 memperuntukkan bahawa beberapa
peruntukan yang hendak dipinda hendaklah dipersetujui oleh Majlis Raja-raja
Melayu dan lain-lain hendaklah mendapat sokongan majoriti dua pertiga ahli
Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
(v) Perlembagaan Malaysia merupakan
undang-undang utama dan tertinggi. Ia memperuntukkan bahawa Perlembagaan adalah
undang-undang yang berlawanan dengannya hendaklah terbatal dengan sendirinya.
(vi) Dalam perlembagaan Malaysia terdapat idea pengasingan kuasa
sebagaimana doktrin itu diamalkan di England. Pembahagian itu dapat
dibahagikan kepada tiga bahagian yang berlainan dalam sistem pemerintahan
negara, iaitu kuasa menggubal undang-undang, pemerintah dan kuasa kehakiman.
(vii) Selain menentukan tanggungjawab
Persekutuan dan mengatur perhubungan antara Persekutuan dan Negeri,
perlembagaan Malaysia juga menentukan kuasa-kuasa perundangan dan kuasa-kuasa
pemerintahan antara kerajaan pusat dan negeri melalui tiga senarai yang
dipanggil Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama.
(viii) Perlembagaan turut memperuntukkan
kebebasan asasi. Bahagian-bahagian dalam perlembagaan Malaysia mengenai kebebasan asasi individu
adalah bahagian yang mustahak dalam perlembagaan Malaysia bertujuan menjamin hak
asasi seseorang warganegara yang sah dari segi undang-undang. Peruntukan ini
merupakan salah satu ciri perlembagaan bertulis iaitu menjelaskan dengan nyata
mengenai jaminan perlindungan yang diberikan kepada setiap warganegara dan
orang-orang lain dalam negara itu.
8.7 KANDUNGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Bahagian 2 - Kebebasan Asasi
Bahagian 3 - Kewarganegaraan
Bab 1 - Perolehan Kewarganegaraan
Bab 2 - Penamatan Kewarganegaraan
Bab 3 - Tambahan
Bahagian 4 - Persekutuan
Bab 1 - Kepala Utama Negara
Bab 2 - Majlis raja-raja
Bab 3 - Pemerintah
Bab 4 - Badan Perundangan Persekutuan
Bab 5 - Acara Perundangan
Bab 6 - Keupayaan terhadap harta, kontrak dan guaman
Bahagian
5 - Perhubungan
Antara Persekutuan Dengan Negeri-negeri
Bab 1 -
Pembahagian kuasa-kuasa perundangan
Bab 2 -
Pembahagian kuasa-kuasa pemerintahan
Bab 3 -
Pembahagian beban kewangan
Bab 4 -
Tanah
Bab 5 - Pembangunan negara
Bab 6 - Tinjauan Persekutuan, nasihat Persekutuan
kepada negeri dan pemeriksaan Persekutuan mengenai kegiatan-kegiatan Negeri
Bab 7 -
Masjlis Negara bagi Kerajaan Tempatan
Bab 8 - Pemakaian bagi Negeri-negeri Sabah dan Sarawak
Bahagian 7 - Bab 1 - Am
Bab 2 - Pemakaian
bagi Negeri-negeri Sabah dan Sarawak
Bahagian 8 - Pilihan raya
Bahagian 9 - Penghakiman
Bahagian 10 - Perkhidmatan Awam
Bahagian
11 - Kuasa-kuasa
Khas Menentang Perbuatan Subversif, dan Kuasa-kuasa Darurat
Bahagian 12 - Am dan Pelbagai
Bahagian 12A - Perlindungan
Tambahan Bagi Negeri-negeri Sabah dan Sarawak
Bahagian 13 - Peruntukan Sementara dan Peralihan
Bahagian 14 - Perkecualian Bagi Kedaulatan Raja-raja, dan
sebagainya.
8.8 UNSUR-UNSUR TRADISI DALAM
PERLEMBAGAAN
Pembentukan
perlembagaan Malaysia
telah melalui satu proses sejarah yang panjang. Ia terdiri daripada adunan
unsur-unsur yang terdapat dalam sistem pemerintahan Melayu lama dan juga
penjajah Inggeris. Inggeris yang pernah memerintah lebih satu abad di Tanah
Melayu telah meninggalkan banyak kesan ke atas Tanah Melayu, antaranya ialah
perlembagaan. Beberapa unsur pemerintahan Inggeris yang pernah diamalkan telah
diserap masuk ke dalam perlembagaan seperti jentera Kerajaan, Parlimen, dan
kewarganegaraan. Unsur-unsur baru bagi orang Melayu ini dikenali sebagai
unsur-unsur moden dalam perlembagaan. Sementara beberapa unsur lama seperti
institusi raja, bahasa Melayu, hak istimewa, dan agama Islam dikekalkan.
Unsur-unsur lama yang dikekalkan di dalam perlembagaan ini digolongkan sebagai
“unsur-unsur tradisi” iaitu amalan pra-British. Unsur-unsur tradisi di dalam
perlembagaan ini sangat perlu dipelihara bagi mewujudkan perpaduan kaum dan
kestabilan politik sebagai syarat memajukan negara. Empat unsur lama yang
pernah diamalkan dalam sistem pemerintahan Kerajaan Melayu lama yang dikekalkan
di dalam perlembagaan negara kita, ialah
1. Pemerintahan Beraja
Pemerintahan beraja sudah lama wujud dan
menjadi amalan turun temurun di negeri-negeri Melayu. Raja atau Sultan menjadi
simbol kesetiaan orang Melayu. Pemerintahan dan pentadbiran pada waktu itu
berpusat kepada raja dan istana. Kepentingan raja atau sultan ini dapat dilihat
dalam kerajaan yang ditubuhkan. Kerajaan itu dari perkataan raja sebagai pusat
atau fokus segala sumber rujukan dan kuasa yang membolehkan mereka memerintah
secara mutlak. (Sila imbas kembali pelajaran ini dalam Bab 2).
Kedudukan Raja-raja Melayu dikekalkan
apabila Inggeris campur tangan dalam hal ehwal negeri Melayu pada abad
kesembilan belas. Seorang penasihat Inggeris akan dilantik untuk menasihati
sultan dalam segala hal ehwal perkara yang berkaitan dengan adat istiadat
Melayu dan agama Islam (lihat Maxwell & Gibson, 1924). Mereka menggunakan
kedudukan raja Melayu sebagai simbol perpaduan dan tempat orang Melayu
menumpahkan taat setia mereka sebagai daya tarikan supaya orang Melayu tidak
menentang Inggeris. Sebarang usaha menentang Inggeris boleh ditafsirkan sebagai
menderhaka kepada sultan.
Malayan Union ditentang kerana beberapa
perkara yang menyentuh kedudukan orang Melayu dan kedaulatan kuasa raja Melayu,
sebaliknya menguntungkan orang bukan Melayu. Sultan sekarang kehilangan kuasa
apabila Tanah Melayu ditadbir oleh Sir Edward Gent sebagai Gabenor pertama yang
berpusat di Kuala Lumpur.
Pemberian kerakyatan mengikut prinsip “jus soli” atau mengikut tempat
lahir telah menghapuskan hak turun temurun orang Melayu sebagai penduduk asal
negara ini. Kerakyatan telah memberi orang bukan Melayu mempunyai hak yang sama
dengan orang Melayu. Persamaan ini telah menambahkan kebimbangan orang Melayu
terhadap bukan Melayu apabila mereka menguasai ekonomi perdagangan Tanah Melayu
dalam sektor getah dan bijih timah.
Bantahan segenap lapisan orang Melayu
telah berjaya menggagalkan Malayan Union dan menggantikannya dengan Persekutuan
Tanah Melayu 1948. Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu telah mengekalkan
kedudukan raja dan menggantikan jawatan gabenor kepada Pesuruhjaya Tinggi
Inggeris ke Tanah Melayu.
Perlembagaan Persekutuan pada tahun 1957
telah menetapkan Raja Perlembagaan. Yang Dipertuan Agong (YDA) sebagai Ketua
Utama negara memerintah atas nasihat Perdana Menteri dan kabinet. Sementara di
peringkat negeri, Sultan dan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan memerintah dengan
nasihat Menteri Besar dan majlis mesyuarat negeri. YDA dan raja-raja Melayu
kekal kebal dari segi undang-undang dan sebarang perubahan yang hendak dibuat
terhadap kedudukan YDA dan Raja-raja Melayu mestilah mendapat persetujuan Majlis
Raja-Raja.
2. Agama Islam
Islam
dan orang Melayu bukan satu perkara baru. Dalam perlembagaan Malaysia, orang Melayu
didefinisikan sebagai orang beragama Islam dan mengamalkan cara hidup dan
budaya Melayu serta bertutur dalam bahasa Melayu. Sebenarnya orang Melayu telah
mengenali dan mengamalkan Islam sejak lebih 500 tahun yang lalu. Antara faktor
penting agama Islam cepat diterima oleh orang Melayu kerana sultan pada waktu
itu beragama Islam. Orang Melayu yang terkenal sebagai taat dan pantang derhaka
kepada Sultan begitu mudah menerima Islam sebagai agama baru mereka,
lebih-lebih lagi kedudukan sultan sebagai ketua agama.
Kedudukan
Sultan sebagai ketua agama telah dikukuhkan lagi apabila Inggeris campur tangan
di negeri-negeri melayu pada tahun 1870-an. Bermula dengan Perjanjian Pangkor
1874, kuasa Raja-Raja Melayu telah dihadkan dalam adat istiadat dan agama Islam
sahaja. Selain daripada itu, Sultan hendaklah menerima nasihat daripada seorang
penasihat Inggeris.
Setelah
merdeka, Islam telah dijadikan agama persekutuan dan kerajaan. Sebagai agama
rasmi negara, kerajaan mempunyai kuasa untuk memperuntukkan sebahagian daripada
perbelanjaan untuk pembangunan dan kemajuan berkaitan dengan agama Islam,
seperti perbelanjaan mengurus, membina masjid, dan sekolah agama. Bagaimanapun,
sesuai dengan negara demokrasi, agama lain bebas untuk diamalkan tetapi
dilarang untuk menyebarkannya kepada penganut agama Islam.
3. Bahasa Melayu
Seperti
agama Islam, bahasa Melayu juga tidak asing bagi orang Melayu kerana telah
ditetapkan oleh perlembagaan bahawa orang Melayu ialah orang yang berbahasa
Melayu. Penggunaan bahasa Melayu pada masa dahulu adalah penting kerana
penduduk yang tinggal di Tanah Melayu pada waktu itu tidak majmuk dari segi
bahasa dan budaya yang diamalkan seperti sekarang. Tanah Melayu dihuni oleh
sebahagian besar penduduknya orang Melayu. Di samping sebagai bahasa utama di
kalangan penduduknya bahasa Melayu juga mejadi Lingua Franca
(perantaraan) kepada pedagang yang dating berniaga di Melaka semasa zaman
kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka. Malah semasa Inggeris menjajah Tanah
Melayu, Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu menggunakan bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi. Segala minit mesyuarat telah ditulis dalam tulisan jawi.
Bermula
pada tahun 1946, bahasa Melayu dan Inggeris boleh digunakan dalam mesyuarat
tetapi tulisan (minit mesyuarat) mestilah ditulis dalam bahasa Inggeris.
Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948 yang menggantikan Malayan Union masih
mengekalkan bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa rasmi. Kepentingan bahasa
Melayu sebagai bahasa perpaduan wujud kembali apabila menyedari masalah
perpaduan yang wujud di Tanah Melayu. Pada tahun 1956, bahasa Melayu telah
disyorkan oleh penyata Razak supaya diterima pakai dalam sistem pendidikan
negara. Kepentingan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan dan sebagai tolak
ansur antara kaum semasa mencapai kemerdekaan telah menjadikan bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi negara pada tahun 1957 dan bermula pada tahun 1961 - Akta
Pelajaran mewajibkan bahasa Melayu sebagai pengantar di sekolah-sekolah.
3. Kedudukan Hak Istimewa
Orang Melayu
Sama
seperti agama dan bahasa bagi orang Melayu, hak istimewa juga bukan perkara
asing bagi orang Melayu. Tidak timbul soal diskriminasi, persaingan dan konflik
antara kaum pada waktu itu. Apabila Inggeris membawa masuk pekerja dalam sektor
getah dan bijih timah dengan jumlah yang ramai sebagai tenaga kerja, maka soal
yang tidak pernah dipersoalkan selama ini telah timbul.
Orang
Melayu merasa terancam dan dianak tirikan apabila melihat jumlah pendatang
semakin ramai. Tambahan pula dengan kejayaan mereka menguasai ekonomi negara
telah memaksa kerajaan memikirkan supaya orang Melayu tidak terlalu ketinggalan
jauh dari kaum pendatang. Hak istimewa orang Melayu telah diperkenalkan dalam
perlembagaan supaya pembelaan dan Bantuan dapat diberikan kepada orang Melayu
sebagai penduduk peribumi. YDA telah diberi kuasa untuk pelihara kedudukan hak
istimewa orang Melayu di Semenanjung.
Sabah
dan Sarawak bila menyertai Malaysia
pada tahun 1963. Antara perkara yang terkandung dalam hak istimewa orang Melayu
ialah kuota kemasukan dalam sektor awam dan kuota kemasukan ke institusi
pengajian tinggi, biasiswa, kemudahan mendapat lesen dan permit perniagaan.
Bagaimanapun YDA tidak boleh mengganggu atau menarik balik apa-apa keistimewaan
kaum lain untuk diberi kepada peribumi.
8.9 PERANAN UNSUR TRADISI DALAM PERLEMBAGAAN
Unsur-unsur
tradisi yang terdapat di dalam perlembagaan negara unik kerana ia menggabung
unsur lama dan baru. Di samping keunikan itu, terdapat beberapa faedah dan
kebaikan yang boleh dikecapi oleh rakyat Malaysia.
Unsur-unsur
tradisi ini boleh menjadikan orang Melayu setanding dengan kaum lain. Orang
melayu yang ketinggalan dalam semua bidang jika disbanding dengan kaum bukan
Melayu. Peruntukan yang terkandung dalam hak istimewa orang Melayu membolehkan
kerajaan membantu orang Melayu supaya mereka tidak ketinggalan terlalu jauh
atau terpinggir di negara sendiri.
Hak
istimewa ini juga dapat mengimbangi kedudukan mereka yang hilang semasa
penjajahan Inggeris. Orang Melayu dipinggirkan dari sektor ekonomi perdagangan
yang menguntungkan. Sebaliknya orang bukan Melayu telah dibawa masuk sebagai
tenaga kerja dalam sector tersebut. Dasar penjajah Inggeris ini seolah-olah menafikan
hak orang Melayu dan memberikan dasar ekonomi baru kepada pendatang asing
dalam tempoh yang lama.
Konsep
Raja Berperlembagaan yang diamalkan sekarang bertujuan mengekalkan ketuanan
Melayu sesuai sebagai penduduk peribumi negara ini. Orang Melayu yang menduduki
negara ini sejak sekian lama memang telah sebati dengan sistem pemerintahan
beraja. Raja bagi orang Melayu adalah lambang tempat menumpahi taat setia yang
tidak berbelah bagi. Di sini raja boleh berfungsi sebagai unsur penyatuan kepada
orang Melayu dan penduduk Malaysia
yang berbagai kaum supaya bersatu-padu dengan memberikan taat setia yang tidak
berbelah bagi juga.
Semua
unsur tradisi yang terdapat di dalam perlembagaan Malaysia sebenarnya telah
dipersetujui bersama oleh komponen parti Perikatan semasa merangka perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957. UMNO telah melonggarkan syarat kerakyatan yang
diberikan kepada kaum buka Melayu, sebagai ganti kepada persetujuan M.C.A dan
M.I.C untuk mengekalkan unsur tradisi di dalam perlembagaan. Persetujuan dan
tolak ansur ini dikenali sebagai pakatan murni atau quid pro quo. Untuk
memelihara keharmonian kaum di negara ini, orang ramai dilarang mengungkit atau
memperkatakan perkara yang telah dipersetujui melalui Akta Hasutan 1948 yang
dipinda. Pindaan itu melarang menggolongkan perkara yang telah dipersetujui
semasa mencapai kemerdekaan sebagai perkara sensitif.
Terima kasih atas pemberian sedikit sebanyak ilmu kepada saya.
ReplyDeleteThankyou for info 👌
ReplyDeleteThankyou for info 👌
ReplyDeleteTq
ReplyDelete10q
ReplyDelete10q
ReplyDeleteGracias..
ReplyDeleteTq akk. Pengulasan yang sangat terperinci dan mudah difahami
ReplyDeletetq blh buat rujukan tugasan OUM.. :)
ReplyDeleteAsa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
ReplyDeletepengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.
nice one
ReplyDelete