2.1
PENGENALAN
Apabila
membicara atau menggambarkan perihal sistem masyarakat Melayu tradisional
(selepas ini ditulis masyarakat Melayu tradisi atau MMT sahaja), ia merupakan
satu perbincangan pensejarahan atau kehidupan kemasyarakatan yang tidak boleh
dipisahkan dari merujuk kepada zaman Kesultanan Melayu Melaka (KMM). Titik
tolak permulaan pada zaman ini kerana telah wujudnya sebuah kerajaan yang dapat
membentuk sebuah masyarakat Melayu yang mempunyai sistem dan strukturnya
tersendiri. Apa yang lebih dipentingkan lagi ialah keupayaan sesetengah dari
sistem dan struktur tersebut telah dapat dikekalkan dan diterima pakai sehingga
ke hari ini. Sama ada MMT sebelum dari zaman KMM sudahpun mempunyai
tradisi-tradisinya, perbincangan ini tidaklah memberikan tumpuan kepada
persoalan itu kerana telah banyak diperbincangkan1 oleh sarjana dan
di luar skop penulisan modul ini.
MMT
merupakan satu istilah. Pendefinisiannya haruslah merujuk kepada definisi siapa
itu orang Melayu dan zaman tradisi yang diwakilinya.2 Secara
umumnya, MMT boleh ditakrifkan sebagai satu gambaran orang Melayu yang
mengamalkan sesuatu adat-istiadat (kebiasaan) yang telah sebati dan kekal
secara turun temurun dalam kehidupan mereka. Ini memberi erti bahawa mereka
tidak begitu terpengaruh dengan perubahan dan suasana sekeliling. Dalam erti
kata lain, perubahan diterima dengan penyesuaian keadaan setempat. Dengan ini
unsur-unsur tradisi dari segi politik, ekonomi dan sosial yang ada pada
masyarakat Melayu dapat dikekalkan sepanjang zaman.
2.2 KONSEP-KONSEP PENTING
1. Sistem
Kamus
Dewan mendefinisikan ‘sistem’ sebagai “cara atau kaedah yang teratur dan
tersusun baik-baik (yang biasanya dijadikan pegangan) untuk melakukan sesuatu”.3
2. Struktur
Struktur
merupakan pola-pola atau corak (patern)
yang wujud secara relatif di antara elemen-elemen yang terdapat dalam struktur
itu. Elemen-elemen tersebut ialah kelompok, institusi, hierarki, dan
norma-normanya.
3. Ke -RAJA -an
Dalam
MMT, Ke-Raja-an menggambarkan sebuah pemerintahan atau sebuah kerajaan yang
memerintah, bukannya konsep negeri atau negara sebagaimana pengertian hari ini.
Ia juga sering dipanggil Ke-Sultan-an. Ke-RAJA-an juga membawa maksud kekuasaan
Raja ke atas pemerintahannya yang berpusat. Raja itu Kuasa atau kata-kata Raja
itu ialah undang-undang. Dengan kata lain, Raja berkuasa mutlak. Maka pada masa
itu sesebuah kerajaan akan dikenali seperti Kerajaan Melayu Melaka atau
Kesultanan Melayu Melaka4, Aceh, Kedah, Patani, Perak, Pahang,
Brunei dan lain-lainnya.
1. Melayu
Gambaran tentang siapakah orang Melayu, ciri-ciri dan
sifat-sifatnya pada masa itu telahpun ditulis dengan panjang lebar oleh
pengarang seperti Sir Frank Swettenham, Sir Hugh Clifford, Richard Winstedt dan
lain-lainnya (Lihat huraian mereka seperti dalam senarai bacaan). Apa yang
diistilahkan sebagai Melayu dalam perbincangan ini ialah dari segi lokasinya
iaitu orang Melayu di Semenanjung Malaysia sebagai mewakili
sebahagian besar Melayu di Alam Melayu.
2.3 PENEMPATAN
1.
Lokasi
Sesebuah
Kerajaan Melayu digambarkan bermula dengan sebuah penempatan di kuala atau di
tepi sungai yang mempunyai ciri-ciri asas seperti ada nilai strategik
(pertahanan), berpotensi berkembang (politik dan wilayah) dan mempunyai
kemudahan jalan laluan (ekonomi dan perdagangan). Sebagai contoh, Kerajaan
Melayu Melaka dibuka di Kuala Sungai Melaka yang mempunyai sebuah bukit di
sebelah kanan mudik (Bukit China
dan bukit Kota A Famosa) yang amat sesuai untuk dijadikan Pos Pemerhati. Di
sepanjang sungainya wujud satu lembahan yang sesuai dijadikan kawasan
penempatan penduduk dan juga untuk aktiviti pertanian. Manakala di kuala
sungainya yang dalam dan dilindungi oleh pulau-pulau kecil, menjadikan ia
terhalang dari tiupan angin kencang. Ini membolehkan Kuala Sungai Melaka amat
sesuai untuk dijadikan sebuah pelabuhan yang boleh menguasai laluan di Selat
Melaka dan juga laluan darat di kawasan pedalamannya. Faktor-faktor ini
kemudiannya telah menjadikan nama Kerajaan Melayu Melaka terkenal ke seluruh
dunia.
Melalui
rangkaian penempatan di tepi sungai mahupun di tepi pantai yang kemudiannya
berkembang ke pedalaman telah dapat membentuk kelompok penempatan yang lebih
meluas atau penempatan baru. Penempatan-penempatan ini akhirnya membentuk satu
kelompok pemerintahan. Biasanya kelompok pemerintahan ini tidak akan berkembang
maju sehinggalah ia didatangi oleh seorang Raja atau Sultan yang akan memberikan
pemerintahannya. Inilah yang telah dibuktikan oleh sejarah mengenai kewujudan
sistem pemerintahan di Melaka, Kedah atau Perak misalnya. Di Kuala Sungai
Melaka digambarkan telah mempunyai perkampungan nelayan sebelum Parameswara
berhasrat membuka sebuah kerajaan di situ. Begitu juga dengan Perak yang telah
mempunyai pemerintah atau ketua-ketua tempatan di hulu, hilir, darat dan
baruhnya sebelum ketibaan Sultan pertama yang menubuhkan Kerajaan Melayu Perak.5
Sebuah penempatan
yang paling asas, dikenali sebagai kampung atau nama tradisinya dusun. Ia diketuai oleh seorang ketua yang dipanggil
ketua kampung atau tok empat atau penghulu. Biasanya sebuah kampung didiami
oleh sebuah keluarga besar ataupun oleh beberapa buah keluarga yang menjadi
peneroka awal. Biasanya kampung dibuka (diterokai) kerana mempunyai potensi
menjadi sebuah kawasan sawah padi (bendang) dan dusun buah-buahan (pertanian),
di samping menjadi tempat perlindungan daripada bencana peperangan, melarikan
diri daripada penindasan atau serangan wabak penyakit berjangkit. Ada juga kadangkala
sesuatu tempat yang telah dijadikan tempat persinggahan bermalam (sementara)
bagi laluan darat kemudiannya diterokai menjadi sebuah perkampungan yang baru.
Biasanya ia mempunyai kriteria di atas, iaitu mudah sumber air untuk tujuan
pertanian.
Bagi sebuah
penempatan MMT yang telah berkembang, ia mempunyai kawasan tempat tinggal
(rumah-rumah) di tepi sungai. Rumah-rumah ini biasanya memanjang mengikut arah
hulu sungai dan di sekelilingnya di tanam dengan pokok kelapa dan pokok
buah-buahan kekal (dusun) seperti durian, langsat, cempedak, petai, nangka,
manggis, rambai dan sebagainya yang mengikut keutamaan dan kesesuaian setempat.
Di atas atau pedalaman dari kawasan ini dijadikan kawasan tanaman kontan dari
jenis sayur-sayuran seperti ubi dan labu, jagung, tebu, dan pisang. Pada masa
awal penerokaan, ditanam padi huma atau padi bukit yang dibuat serentak dengan
tanaman kontan. Kawasan inilah juga kemudiannya menjadi tempat awal penanaman
getah setelah kedatangan penjajah. Kawasan tanaman padi (sawah atau bendang)
pula tidak jauh dari sini, di kawasan yang biasanya ada anak bukit dan anak
sungai kecil yang membentuk kawasan paya yang luas dan mempunyai tahap
kesuburan yang tinggi. Inilah kawasan yang dijadikan sawah semasa musim hujan
dan dijadikan tempat makan binatang ternakan seperti kambing, lembu atau kerbau
pada musim panas.6
2.
Kegiatan Kemasyarakatan
Bagi
kegiatan bermasyarakat seharian, masjid atau surau dan pasar-pasar sehari (atau
dalam istilah masyarakat di Sabah dipanggil Tamu dan bagi masyarakat di utara Kedah
dan Perlis dikenali dengan Nat)
menjadi tempat berkumpul masyarakat. Masjid atau surau menjadi tempat
mengerjakan ibadah khusus (kegiatan keagamaan) dan pendidikan, serta dijadikan
tempat berkumpul bagi membincangkan hal-hal kemasyarakatan. Sebab itulah kita
dapat melihat sehingga ke hari ini, ruang-ruang yang terdapat di sesebuah
masjid itu mestilah mengandungi ruang sembahyang, bahagian anjung untuk tempat
berbicara (tempat bersembang atau berlabun) yang terpisah dari ruang sembahyang
dan tempat mengambil air sembahyang (kolah dan telaga jika tempatnya jauh dari
sungai). Ketiga-tiga ruang ini biasanya berada dalam satu bangunan utama masjid
atau surau bagi memudahkan pergerakan.
Kegiatan
di masjid bermula dengan mengambil air sembahyang, berhenti di ruang berbicara
dan masuk ke dalam bagi menunaikan sembahyang (solat). Ataupun masuk ke ruang
berbicara kemudiannya baru mengambil air sembahyang di ruang yang hanya
bersebelahan sahaja, lepas itu barulah bersembahyang. Manakala di luar bangunan
utama ini akan didirikan tempat memasak dan tempat bermayang bagi menjalankan
kerja-kerja masakan terutamanya untuk kegiatan bulan puasa dan hari-hari
perayaan kebesaran agama. Sayugia diingatkan bahawa susunan ruang bangunan
sebegini bagi menyesuaikan dengan keadaan setempat dan semasa. Syarat bagi
mendirikan masjid bagi sesebuah kariah mestilah pemastautin lelaki balighnya
melebihi 40 orang. Dengan itu tidak semua kampung mempunyai masjid. Beberapa
buah kampung yang dikumpulkan menjadi mukim, disitulah yang akan didirikan
masjid—biasanya di kampung yang ketuanya berjawatan lebih kanan dan kampung itu
merupakan kampung asal lagi utama. Oleh yang demikian, tempat-tempat atau ruang
yang dinyatakan di atas amatlah diperlukan oleh para jemaah yang datang dari
kampung sekitar dengan cara berjalan kaki ataupun berperahu menggunakannya
sebelum menunaikan sembahyang. Lebih-lebih lagi bagi menunaikan sembahyang
Jumaat. Kegiatan pendidikan dibuat pada pagi Jumaat sehinggalah sampai waktu
sembahyang yang dijalankan oleh guru-guru agama dari mukim lain ataupun
imam-imam tempatan.
Bagi
kampung-kampung yang tidak mempunyai masjid, surau akan memainkan peranan.
Susunan ruangnya adalah lebih mudah dengan hanya ada ruang sembahyang dan
tempat membasuh kaki di tepi tangga untuk naik ke surau. Biasanya surau ini
terletak di tepi sungai dan berhampiran dengan rumah ketua kampung. Selain dari
belajar sesama sendiri dengan imam di kampung, imam dari masjid atau guru agama
tempatan juga akan datang mengajar pada malam-malam tertentu dalam setiap
bulan. Biasanya imam ini akan bermalam di kampung tersebut bagi membolehkannya
mengajar kaum wanita (ibu) pada sebelah petang dan mengajar kaum bapa pula pada
waktu antara Maghrib dengan Isya’. Bagi kanak-kanak dan orang dewasa, mereka
hanya belajar (istilah masa itu mengaji)
al-Quran dan fardu ain di rumah imam atau orang kampung yang
berkebolehan seperti bilal, (biasanya dipanggil pak lebai) siak, atau di
rumah keluarga induk yang berilmu dan berkebolehan mengajar al-Quran.7
Manakala
pasar pula menjadi tempat berjual beli (perniagaan) dan bertukar-tukar
barangan. Dalam keadaan masyarakat yang mengamalkan kehidupan yang mudah atau
secukup hidup, proses berjual beli tetap juga berlaku. Ini kerana tidak semua
masyarakat dapat menyediakan keperluannya sendiri. Ada yang perlu didapati dari orang lain atau
daripada tempat lain. Maka akan berlakulah pertukaran barang atau proses
jual-beli. Proses ini tidaklah berlaku setiap hari kerana faktor jalan laluan,
pengangkutan dan masa bagi mengumpulkan barang-barang tersebut. Tempat bagi
bertukar barangan dan jual-beli ini ialah pasar sehari di tempat-tempat
tertentu yang biasanya di kuala sungai atau anak sungai yang mudah
mempertemukan orang ramai. Penduduk setempat membawa hasil pertanian dan
ternakan yang boleh ditukar atau dijual, manakala pedagang dari luar (dalam
konteks ini masih orang Melayu tetapi datang dari luar kawasan-mukim atau
daerah) membawa barang dagangan mereka. Setelah berlaku pertukaran barang atau
berjual beli, mereka balik semula ke destinasi masing-masing. Bagi penduduk
setempat masa pergi dan balik selalu dilakukan beramai-ramai dengan perahu,
rakit ataupun berjalan kaki. Di sini juga berlakunya proses asimilasi dan
permuafakatan setempat.
Pergerakan
terpaksa dilakukan secara beramai-ramai atau berkumpulan kerana faktor
pengangkutan dan juga kerana masalah keselamatan. Walaupun pada umumnya hampir
setiap keluarga mempunyai perahu sebagai alat pengangkutan, tetapi dengan cara
bergerak beramai-ramai akan lebih menjaminkan keselamatan dari ancaman binatang
buas, karam dalam sungai ataupun dirompak di tengah perjalanan. Pergerakan
sebegini juga akan lebih mempereratkan lagi silaturrahim sesama mereka dengan
adanya semangat tolong menolong dan saling membantu. Maka kelihatanlah
masyarakat berada dalam suasana bermuafakat kerana amat berpegang kepada adat
dan agama sebagaimana digambarkan oleh ungkapan “hukum bersendikan adat, adat
bertiangkan agama”. Dalam erti kata lain, adat dan agama telah dapat menyatu
dan memperatkan perhubungan dan pergaulan dalam MMT.
3. Faktor
Penyatuan
Dalam
konteks bernegara seperti hari ini, MMT tidak dapat memperlihatkan gambaran
suasana sedemikian. Ini kerana konsep negara dan bangsa dalam sebuah kerajaan
Melayu tidak begitu jelas. Rakyat sering mengaku menjadi “rakyat jelata” atau
“orang”, seperti rakyat Sultan Kedah atau orang Perak (oghang Peghak). Walaupun begitu, penyatuan yang boleh memberikan
persamaan kepada semua MMT di seluruh pelusuk Alam Melayu ialah penggunaan
bahasa Melayu dan perkembangan sasteranya yang sama, corak kehidupan sederhana
yang penuh dengan budi bahasa dan susur budayanya, agama Islam yang menjadi
anutan dan pegangan serta pemilikan ke atas tanah adalah hak-milik Raja (tidak
ada pemilikan kekal kecuali atas anugerah). Oleh yang demikian, dalam MMT tidak
ada batas sempadan kekal (tetap) yang bertanda, yang akan memisahkan antara
sesama penduduk tetapi hanya ada perakuan kawasan dan tanda kesetiaan. Kekuatan
sesebuah kerajaan diukur pada bilangan (ramai) penduduk yang memperakui
kekuasaan pemerintahan dengan memberi kesetiaan, bukannya kepada keluasan
kawasan secara mutlak.
2.4 PENDUDUK
MMT
boleh diklasifikasikan kepada dua kelas,iaitu pemerintah dan rakyat. Golongan
pemerintah terdiri daripada Raja/Sultan, kerabat terdekat, pembesar istana dan
pembesar tempatan. Golongan rakyat pula terdiri daripada rakyat bebas dan
golongan hamba. Mereka ini tinggal di sepanjang tepi sungai yang sesuai dan di
tepi laut dengan membentuk sebuah penempatan yang berkembang menjadi mukim,
daerah/jajahan dan negeri (dalam istilah hari ini). Penempatan juga berkembang
ke pedalaman (darat), iaitu ke hulu lembahan sungai yang berakhir ke kaki
bukit.
Kedudukan
atau lokasi sesuatu penempatan akan mencorak bentuk jenis pekerjaan
penduduknya. Pada asalnya merupakan satu bentuk pekerjaan untuk keperluan asas
seharian sahaja. Akhirnya pekerjaan asas ini menjadi pekerjaan utama yang
berupaya mengeluarkan hasil keluaran tempatan. Pada umumnya penduduk
mengusahakan kawasan pertanian bagi menghasilkan keperluan makanan sendiri.
Jika ada lebihan akan digunakan sebagai keperluan pertukaran ataupun simpanan
semasa kecemasan. Di samping itu dilakukan juga usaha-usaha mencari hasil bumi
dan galian, hasil hutan atau hasil laut secara sambilan berselang seli dengan
kerja utama pertanian. Bagi yang kerja utamanya ke laut, mereka akan beralih ke
kerja galian dan hutan semasa musim tengkujuh. Ataupun mereka akan pergi ke
pulau-pulau yang mempunyai gua untuk mengeluarkan hasil sarang burung atau
hasil lainnya seperti baja.
Secara
keseluruhannya, penduduk mempunyai satu sistem kehidupan yang sederhana dengan
ekonomi sara diri dan bertukar barangan perniagaan yang dijalankan sesama
sendiri antara penduduk di tepi pantai dengan di tepi sungai dan lembahannya.
Orang tengah (pengantara) dalam perniagaan ialah pemerintah dan pemimpin
tempatan. Perniagaan diperluaskan dengan kawasan jiran tetangga melalui jalan
darat atau laut. Perkembangan dalam kehidupan juga kemudiannya menjadikan
sebahagian kecil penduduk menjadi pedagang-pedagang sehingga ke peringkat
antarabangsa (dunia luar).8
2.4.1 Pemerintah
Secara
umum, susun-lapis golongan pemerintah dari kedudukan tertingginya ialah Raja
atau Sultan. Diikuti oleh kerabat terdekat yang terdiri dari kalangan
isteri-isteri, ibu-ibu, anak-anak, adik beradik dan bapa serta emak saudara
bersama anak-anak mereka. Kelompok ini dibantu oleh pembesar istana yang
diketuai oleh Bendahara, diikuti oleh Temenggung, Laksamana, Penghulu Bendahari,
Ketua Hulubalang (Hulubalang Besar) dan lain-lain Orang Besar Istana. Satu lagi
kelompok pemerintah yang penting ialah Pembesar Tempatan yang diistilahkan
sebagai Orang Besar Empat Lipatan
dengan gelarannya Orang Besar Empat, Orang Besar Lapan, Orang Besar Enam Belas
dan Orang Besar Tiga Puluh Dua, Dato’ Penghulu dan Ketua Kampong. Mereka
menjalankan tugas di mana penempatan mereka didirikan berasaskan kedudukan dan
statusnya dalam hierarki pemerintahan.
2.4.2 Rakyat
Kalangan rakyat
terbahagi kepada rakyat bebas dan golongan hamba. Rakyat bebas terdiri daripada
kalangan orang kaya (berharta), ahli agama, orang yang ada kepandaian yang
dikenali sebagai utas, tukang atau pandai dalam bidang membuat senjata, emas,
perahu, rumah, pemuzik atau ahli Nobat dan kerja perbomohan serta mengurut.
Rakyat jelata juga terdiri daripada kalangan peniaga dan pedagang, dan orang
biasa yang menjadi petani, penternak atau nelayan. Kelompok rakyat jelata ini
boleh menaikkan taraf mereka dengan kehendak pemerintah kerana telah membuat
jasa dan bakti atau melalui perkahwinan. Maka wujudlah di kalangan mereka ini
Orang Bernama, Berjasa atau Bergelar.
Bagi kalangan hamba
pula, mereka menjadi sedemikian kerana warisan dari keturunan, berhutang,
hukuman, tawanan atau kerana kemahuan sendiri untuk menghambakan diri atas
sebab dan alasan tertentu.9
2.5 MASYARAKAT SETEMPAT
Masyarakat Melayu
meliputi satu rumpun suku-kaum yang besar. Jika di lihat dari segi kawasan
penempatannya, ia meliputi dari kawasan Champa di Indo-China sampai ke
kepulauan Madagaskar di Afrika. Namun apa yang diperbincangkan di sini hanyalah
kepada suku-kaum yang ada di Semenanjung Malaysia sahaja. Mereka itu boleh
dibahagikan kepada tiga kelompok utama. Pertama ialah orang Melayu yang berasal
di sini (tanpa mengambil kira lagi pandangan yang mengatakan mereka ini juga
asalnya datang dari sebelah utara). Kedua ialah orang Melayu mendatang dari
Sumatera terdiri daripada orang Aceh, Pasai, Minangkabau, Riau, Mendeleng dan
Rawa; dari Kalimantan, terdiri daripada orang Banjar; dari Jawa terdiri
daripada orang Jawa dan Sunda; dan orang Bugis pula dari Sulawesi. Dari sebelah
utara pula ialah kalangan masyarakat Patani dan Siam yang membentuk masyarakat
Sam-Sam, iaitu satu kelompok masyarakat yang mengakui sebagai orang Siam tetapi
mengamalkan adat istiadat, cara kehidupan dan agama orang Melayu, kecuali masih
berbahasa Siam lama (Selatan). Manakala kelompok ketiga ialah orang luar yang
telah membentuk satu lagi kelompok baru masyarakat Melayu. Mereka ialah
daripada kalangan orang Arab dan India Muslim yang telah mengasimilasikan
kehidupan dengan orang Melayu. Proses ini adalah melalui perkahwinan antara
mereka yang kebanyakannya pendakwah Islam dan juga pedagang-pedagang dengan
anak perempuan golongan pemerintah dan orang besar. Perkembangan ini telah
membentuk satu lagi kelompok Melayu yang dikenali sebagai Melayu keturunan Arab
dan juga Jawi Pekan atau Orang Peranakan (Anak Mami). Sebahagian mereka tinggal
dalam kelompok sendiri dan ramai yang tinggal bersama kelompok besar Melayu.10
2.6 BIDANG PEKERJAAN DAN HASIL KELUARAN
Pekerjaan utama MMT
banyak dipengaruhi oleh tempat tinggal mereka. Bagi yang tinggal di tepi laut,
mereka menjadi nelayan dan juga pedagang. Manakala di tepi sungai dan
pedalaman, menjadi petani atau istilah pada masa itu ialah “buat bendang”. Namun begitu, oleh kerana
kerja nelayan dan buat bendang mengikut musim, maka mereka juga melakukan kerja
sampingan sementara menunggu tiba kembali musim kerja utama. Antara kerja-kerja
yang dilakukan dalam bidang pertanian ialah menanam padi. Dalam masa yang sama
atau secara bermusim mereka menanam lada, buah pinang, sagu, cengkih, gambir,
tebu, jagung, cutch dan sebagainya
mengikut tempat dan kesesuaian tanah. Mereka juga menjalankan kerja penternakan
seperti memelihara lembu, kerbau dan kambing, ayam itik dan memproses kulit
binatang ternakan. Pada masa sampingan, para petani atau nelayan melakukan
kerja-kerja mencari bahan galian seperti bijih timah, habuk emas dan bijih
besi. Manakala kerja di hutan juga dilaksanakan seperti mencari kayu-kayan,
rotan dan pewarna (dye), madu lebah,
lilin (wax), damar, kayu gaharu,
cendana dan kasturi, memburu gajah bagi kegunaan pengangkutan serta dijual
gading dan giginya, memburu harimau untuk kegunaan tulang dan kulitnya, memburu
badak bagi keperluan kepada sumbu atau gadingnya dan memburu rusa untuk daging
dan tanduknya. Bagi nelayan, mereka mempunyai satu lagi pekerjaan tetap atau
sampingan dengan mencari sarang burung di gua-gua yang terdapat di kawasan
pulau atau gua-gua di tepi pantai, membuat jeruk telur ikan (fish maws), memproses sirip jerung,
mencari dan memproses tripang (gamat) atau dikenali sebagai sea slugs atau beach de mer, menyelam tiram, membuat garam dan ikan masin.
2.7 NILAI-NILAI MURNI MMT: SATU PENGAMATAN KEMBALI
Keadaan penempatan,
corak pekerjaan dan suasana pemerintahan MMT telah membentuk satu corak
masyarakat yang tersendiri. Mereka telah menghasilkan satu nilai kehidupan yang
tidak sama dengan masyarakat lain. Perkara ini boleh di lihat melalui
contoh-contoh di bawah.
2.7.1 Sistem Politik
Asas hubungan
politik Melayu berteraskan kepada perjanjian dan perakuan antara Demang Lebar
Daun (mewakili rakyat) dengan Sang Si Perba (mewakili Raja atau Pemerintah).
Perjanjian dan perakuan ini berbunyi:
Demang Lebar Daun
“Adapun tuanku, segala anak cucu patek sedia akan menjadi
hamba ke bawah duli yang dipertuan, hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu duli
tuanku, dan jika ia berdosa, sebesar-sebesar dosanyapun, jangan difadilatkan,
dinista dengan kata-kata yang jahat; jikalau besar dosanya dibunuh, itu pun
jika berlaku pada hukum syara.”
Sang
Si Perba
“Hendaklah pada akhir zaman
kelak, anak cucu bapa hamba jangan derhaka pada anak cucu kita. Jikalau ia
zalim dan jahat pekerti sekalipun.”
Demang
Lebar Daun
“Baiklah tuanku. Tetapi
jikalau anak-buah tuanku dahulu mengubahkan ia, maka anak cucu patek pun
mengubahkannya.”
Sang Si Perba
“Baiklah, kabullah
hamba akan wa’adat itu.”11
Inilah perjanjian awal
yang telah mengikat kesetiaan dan memberi perlindungan di antara pemerintah dan
rakyat dalam MMT. Ekoran dari itu wujudlah beberapa konsep yang menjadi
pengikat dan pengerat hubungan antara kedua pihak, iaitu
1. Konsep Taat Setia dan Penaung
Konsep ini menerapkan
nilai perhubungan antara pemerintah dengan rakyat. Rakyat memberikan taat setia
kepada pemerintah. Pemerintah pula memberi perlindungan kepada rakyat melalui
pemerintahan yang adil dan saksama. Dalam erti kata lain, rakyat memperakui ketuanan
pemerintah dan pemerintah menjadi penaung dan pelindung kepada rakyat.
2. Konsep Budi dan Anugerah
Rakyat memberi perkhidmatan kepada Raja
(kerajaan), dan pemerintah memberi anugerah kepada rakyat dengan pangkat,
gelaran mahupun tanah atau kawasan sebagai pegangan. Namun apa yang sering
digambarkan kepada kita penduduk hari ini ialah tentang kezaliman dan
penindasan serta pelbagai pekara buruk yang dilakukan oleh pemerintah dan
sebagai tindak balas adanya penderhakaan atau rakyat melarikan diri dari
pemerintahan yang zalim. Keadaan ini berpunca dari kedua-dua pihak atau salah
satunya kerana tidak lagi berpegang pada janji dan perakuan yang dinyatakan di
atas. Ia juga berpunca kerana tidak mengikut beberapa kriteria dan garis
panduan yang perlu diikuti dalam membuat perlantikan raja atau pemerintah.
Antara kriteria yang telah digariskan ialah
Anak
lelaki sulung
Berakal
Berilmu
Seboleh-bolehnya
anak gahara
Mendapat
sokongan para pembesar dan ketua-ketua
Dilantik
dengan penuh adat istiadat12
Jadi, apabila sesatu kriteria di atas tidak
dipatuhi dalam membuat perlantikan seseorang Raja atau pemerintah, maka
berlakulah kepincangan dalam sistem pemerintahan tersebut. Misalnya, jika tidak
dipilih anak lelaki sulung untuk menjadi waris atau menaiki takhta, ia
mengakibatkan berlakunya rasa tidak puas hati di kalangan pewaris, keluarga dan
pengikutnya—boleh menimbulkan perasaan kecewa, marah dan dendam. Sering kali ia
akan berakhir dengan pemberontakan yang mengakibatkan huru hara. Sayugia
diingatkan perkara tidak puas hati ini mudah timbul kerana sifat pemerintah
pada masa itu bukanlah mempunyai seorang isteri. Biasanya di kalangan isteri
ini sering bersaing untuk memastikan anak mereka akan menjadi waris takhta.
Keadaan menjadi bertambah sengit sekiranya isteri pertama hanya anak seorang
pembesar, adik atau kakak pembesar yang berpengaruh dan isteri kedua pula
berdarah raja. Banyak contoh dalam sejarah kerajaan Melayu yang menggambarkan
perihal perkara ini.
Begitu juga dengan sokongan para pembesar.
Pembesar adalah “kaki dan tangan” serta “mata dan telinga” Raja. Oleh itu
kesetiaan dan sokongan padu dari mereka dapat membantu melicinkan pemerintahan
sesebuah kerajaan. Dalam catatan “Sejarah
Melayu” digambarkan Sultan Alauddin Syah terpaksa melakukan penyamaran
dengan berkawal dan meronda bagi menangkap pencuri dan perompak kerana Datuk
Temenggung tidak menjalankan tugas dengan sempurna. Begitu juga dengan nasib
yang menimpa Raja Muhammad yang tidak dapat menjadi waris takhta KMM setelah
Bendahara Paduka Raja Tun Perak menyatakan: “…tetapi janganlah kita bertuankan anak raja seorang ini.” Penolakan
ini terpaksa diakuri oleh Sultan Mansor Syah dan menyerahkan Raja Muhammad
kepada Seri Bija Diraja untuk disuruh
rajakan di Pahang.13
2.7.2 Sistem
Ekonomi
Pada
asasnya MMT mengamalkan ekonomi sara diri. Namun kerana tidak semua tempat
boleh mengeluarkan semua hasil, maka pertukaran barangan berlaku. Dalam MMT
kurang mementingkan keuntungan yang berlebihan tetapi lebih kepada perkhidmatan
sosial (kemasyarakatan). Dalam urusan jual belipun masih memperkirakan amalan
sedekah jariah. Ini sejajar dengan ajaran Islam yang menetapkan keuntungan
perniagaan sehingga tidak sampai ke peringkat menindas pengguna. Sering berlaku
memberi lebihan dari yang sepatutnya berdasarkan tukaran atau nilai harga
barang tersebut. Contoh yang dapat di lihat secara nyata sekarang ini ialah
penjualan kuih-muih dari rumah ke rumah, yang sering diamalkan di kalangan
masyarakat nelayan bukanlah semata-mata untuk keuntungan jualan sahaja. Malahan
lebih kepada memberi perkhidmatan terhadap masyarakat setempat. Masyarakat pula
sentiasa tertunggu-tunggu kehadiran si penjual untuk membeli kuih-muihnya di
samping berkongsi pendapatan dengannya.
Apa
yang lebih menarik lagi dalam MMT, semua bentuk perniagaan dan perdagangan
dilakukan sendiri oleh orang Melayu (penduduk tempatan). Orang Melayu menjadi
pembuat, penjual dan kemudian memperdagangkannya. untuk pasaran luar
berdasarkan tahap dan bidang masing-masing. Misalnya, di sebuah penempatan,
terdapat tukang besi yang membuat pelbagai jenis alatan (senjata) yang boleh di
gunakan untuk keperluan pertanian ataupun untuk kegunaan persenjataan. Hasil
tangan (barangan) ini akan dibeli oleh penduduk setempat secara terus. Bagi
tujuan untuk dijual keluar, biasanya ada pihak lain (peraih atau orang tengah)
yang akan membeli dan menjualkannya di luar.
Demikian
juga dengan penjualan hasil pertanian—seseorang petani yang mempunyai lebihan
padi atau beras akan menjualkannya kepada pembeli dari kalangan penduduk
kampung atau yang datang dari luar. Lepas itu barulah beras ini diperdagangkan
keluar seperti di kawasan pedalaman yang kurang hasil padi atau di kawasan
nelayan yang tidak mengerjakan bendang. Ini adalah dalam konteks kawasan
setempat dalam sebuah kerajaan. Terdapat juga perdagangan yang melibatkan
antara kerajaan dengan kerajaan, misalnya Kerajaan Melayu Kedah terkenal dengan
keluasan sawah padinya. Mereka akan memperdagangkan beras ke Kerajaan Melayu
Perak di sebelah hulu atau di kawasan utaranya. Begitu juga dengan Kerajaan
Melayu Patani yang mengeluarkan hasil garam dan ternakan lembu kerbau. Mereka
juga akan memperdagangkan hasil tersebut ke Perak ataupun Kedah dan ke tempat
lainnya.
Catatan
dari penulis-penulis sebelum ini telah menyatakan bahawa orang Melayu juga
merupakan pedagang dan pelaut terkenal. Mereka bukan sahaja menjadi pedagang
tempatan, pesisir pantai malahan sampai ke peringkat antarabangsa. Meskipun
pada zaman keagungan Melaka tidak begitu digambarkan pedagang Melayu keluar
dari Melaka, namun hakikatnya, kenyataan telah membuktikan bahawa orang-orang
Melayu dari sebelah utara di kawasan Segenting Kra, sebelah timur dari
Kepulauan Filipina dan Kepulauan Sulu serta dari bahagian selatan dari
Kepulauan Sulawesi telah pun berdagang dan menjual barangan mereka di Melaka.14
Kenyataan
menjadi semakin jelas apabila kejatuhan Kerajaan Melayu Melaka telah membawa
kepada perkembangan Kerajaan Aceh, Kedah, Johor-Riau, Patani dan Brunei
serta Sulu. Mereka ini telah melakukan perdagangan keluar sampai ke India dan China. Selain dari bukti-bukti
melalui penulisan ilmiah, cerita-cerita rakyat dan perumpamaan yang menjadi
pegangan masyarakat Melayu mengenai perdagangan dan perniagaan juga dapat
membuktikan kenyataan di atas seperti:
“Saudagar
buluh kasap, hujung hilang, pangkal lesap’’
“Larangan menjual jarum
(besi) dan garam pada waktu malam’’
“Cerita pengembaraan perniagaan seperti Awang Sulung Merah
Muda dan Nakhoda Si Tanggang”
“Cerita
angan-angan Mat Jenin berniaga”16
2.7.3 Sistem
Sosial
Kehidupan
penduduk sentiasa dalam suasana bermasyarakat. Ibarat satu tubuh badan, yang
antara satu sama lain sentiasa saling membantu dan memerlukan. Asas pekerjaan
ialah bergotong royong dan bekerjasama. Tidak banyak memperlihatkan sikap
individualistik. Pemilihan jodoh dijadikan contoh perbincangan ini. Ia bermula
dengan permuafakatan seluruh keluarga dengan dibantu oleh jiran tetangga yang
sebahagian besarnya terdiri dari kalangan keluarga juga. Setelah mendapat kata
sepakat, baru dibuat risikan untuk meminang yang berakhir dengan pertunangan.
Setelah sampai tempoh atau cukup masa yang dijanjikan, majlis pernikahan
dilangsungkan dengan mengadakan kenduri kendara secara yang termampu.
Perbelanjaan perkahwinan biasanya ditanggung oleh keluarga dengan muafakat
seluruh penduduk sama ada di pihak pengantin lelaki apatah lagi perempuan.
Semua kerja dibuat secara bergotong royong tanpa mengharapkan sebarang upah
atau ganjaran. Penduduk bersama keluarga meraikan majlis ini sampai ke akhir.
Dalam istilah setempatnya dikatakan “sehingga
selesai memulangkan pinggan mangkuk dan kawah belanga”. Ia disusuli kemudiannya dengan menziarahi keluarga dan
orang kampung. Sekali lagi pengantin ini dirai dan diberi hadiah atau buah tangan sebagai tanda kenangan dari
kaum keluarga mengikut kadar kemampuan masing-masing. Peristiwa ini berlaku
dikedua-dua belah pihak lelaki dan perempuan. Ini memberikan satu gambaran
tentang tanggungjawab bersama ahli keluarga dan juga masyarakat kepada pihak
yang akan membentuk keluarga yang akhirnya menjadi ahli kepada masyarakat
tersebut juga.
Bagi
kerja-kerja pertanian, semua dibuat secara gotong royong. Ia bermula dari
proses membuka hutan sehinggalah mendapatkan hasil. Teknologi direka cipta
sendiri seperti membuat baji untuk menebang pokok serta membelah kayu. Memasang
pelita dan unggun api digunakan untuk meluruskan taliair dan dan batas sawah
atau bendang. Membuat lesung bagi mengisar padi dan sebagainya. Banyak lagi
contoh-contoh teknologi MMT yang telah direka cipta dan digunakan seperti
panduan arah angin, persenjataan dan alat pertukangan, alat memasak dan tenunan
hatta kepada pembinaan kapal layar untuk perdagangan.
Konsep
gotong royong ini amat penting kerana masyarakat tidak mampu melaksanakan
sebarang kerja secara bersendirian. Mengambil contoh bagi membuka sebuah
kawasan sawah padi misalnya pengusahaan sawah padi dikendalikan oleh seluruh
penduduk kampung kerana melibatkan kerja menebas dan menebang pokok, membakar
atau memerun, menggali parit dan
taliair, membuat batas atau ban bagi takungan air mahupun untuk tujuan sempadan
antara tuan punya, ataupun bagi membina pagar dari ancaman babi hutan atau
menghalang ternakan memakan pokok padi. Melalui konsep kerjasama, bukan sahaja
saling membantu, malahan dapat menyelaraskan kerja. Taliair dan parit tidak
boleh dibuat bersendirian kerana melibatkan luas dan kedalaman yang berbeza
dari sebelah hulu ke hilir. Begitu juga dengan batas atau ban yang hendak
dibina harus mengambil kira kedudukannya agar tidak memasuki ke bahagian orang
lain. Menuai padi juga mesti bersama-sama supaya dapat mengelakkan dari
terkeluar dari musim panas. Ini kerana padi yang telah dituai harus dijemurkan
pada panas matahari supaya mudah semasa memprosesnya menjadi beras. Jika musim
hujan tiba, sedangkan kerja mengambil buah padi belum selesai, maka kerugian
besarlah petani tersebut dari segi hasilnya. Oleh yang demikian, istilah “muafakat membawa berkat” telah jadi
pengikat perhubungan dalam MMT.
Tanda-tanda muafakat seterusnya dapat di
lihat dalam aktivti keagamaan. Jika pada peringkat permulaan ada digambarkan
perihal keadaan masjid dan surau, perbincangan ini cuba memaparkan kerjasama
masyarakat semasa mengerjakan ibadah puasa dan menyambut hari raya. Semua
pihak, tua-muda, kecil-besar, lelaki-perempuan terlibat sama dalam ibadat puasa
dan menyambut hari raya tersebut. Misalnya menghadapi waktu berbuka puasa,
memadai dengan membuat sejenis kuih dan menghantar kepada keluarga sekeliling,
tuan rumah tersebut akan mendapat balasan. Dengan ini akan dapatlah berbuka
dengan beberapa jenis kuih meskipun hanya membuat sejenis sahaja. Demikian juga
dengan lauk-pauknya.
Suasana
diteruskan pada hari raya. Selain menziarahi kubur pada sebelah paginya
beramai-ramai, kunjung mengunjung ke rumah saudara mara dilakukan dalam masa
beberapa hari. Peraturan adatnya pihak yang muda akan mengunjung keluarga yang
lebih tua dari segi usia atau kedudukannya dalam keluarga atas sifatnya sebagai
bapa atau datuk saudara (pupu). Semua ini berlaku kerana kuatnya ikatan
kekeluargaan dan juga berpegang pada adat serta mengikut ajaran keagamaan.
salam dr. boleh saya tahu sumber buku rujukan dr
ReplyDeleteAssalamualaikum Dr, mohon kebenaran untuk mengambil nota Sistem Masyarakat Melayu. Sekian, terima kasih.
ReplyDeleteAsa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
ReplyDeletepengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.
Reference?
ReplyDeleteSalam Dr, boleh tahu reference/rujukan untuk nota ini? Terima kasih
ReplyDelete